Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

МОДЕРНИЗАЦИЯТА НА МИ-17 И МИ-24 - ДОМАШЕН БЕЛОТ С НАЦИОНАЛНАТА СИГУРНОСТ

Петчленният състав на Върховния административен съд (ВАС) ще се произнесе до месец по касационна жалба на Министерството на отбраната във връзка с решение на тричленния състав на този съд по делото за модернизация на военните вертолети Ми-24 и Ми-17 от 17 октомври тази година. С него беше прекратена процедурата за възлагане на обществена поръчка за възстановяване на летателната годност и за модернизацията на армейските хеликоптери.
В съдебното заседание от четвъртък 17 ноември прокурорът по делото Ангел Ангелов определи като буря в чаша вода жалбата на израелската фирма Елбит Системс АД, дала основание на тричленния състав на ВАС да отмени решението на министъра на отбраната да спре процедурата. Той поясни, че това решение не подлежи на съдебен контрол, тъй като ВАС не се произнася по въпроси, засягащи отбраната и националната сигурност на държавата.
Но ВАС според вещи в подобни спорове упорито продължава да участва като страна в една от най-важните военни поръчки - модернизацията на хеликоптерите Ми-17 и Ми-24. Тук му е мястото да се припомни, че в началото тази година (8 март) със своя заповед министърът на отбраната прекрати преговорите, тъй като Елбит Системс не е представила един основен документ - сертификат за летателна годност. Като повод за прекратяването тогавашният военен министър Николай Свинаров изтъкна непостигане на първоначално обявените критерии. Зад тази деликатна формулировка беше скрит фактът, че консорциумът не притежава един от задължителните за участие в надпреварата документи - договор с руското конструкторско бюро МИЛ - производител на вертолетите, че ще извършат съвместно необходимата модернизация. За разлика от Елбит, Израел Еъркрафт Индъстриз отговаряла 100% на предварително зададените условия и е предоставила такъв договор. Поне така твърдят от адвокатската кантора, която защитава интересите на фирмата в България. Вероятно мнозина помнят, че скандалът за модернизацията на бойните хеликоптери се разгоря не само заради съмненията, че класираният на първо място кандидат Елбит Системс не притежава изисквания от МО сертификат. Но при това положение, според запознати с платежното право, предложената от Елбит оферта от 57 млн. евро, станала поне формално причина за класирането й на първо място, би трябвало да се удвои, тъй като не включва плащанията към руското конструкторско бюро МИЛ. Това е дало повод на Израел Еъркрафт индъстриз да сезира главния прокурор с молба да установи истинността на предоставения от Елбит Системс документ. Според отговора на питане в българския парламент от руския завод производител заявили, че Елбит няма сключено споразумение с тях. Съответно това би следвало да означава, че компанията няма и финансова договореност с руснаците, които притежават интелектуалната собственост върху продукта бойни хеликоптери Ми-17 и Ми-24.
Един от най-явните гафове по това дело може да се види в протокола от последното заседание на тричленния състав на съда и последвалите го мотиви за решението. Според въпросния протокол прокурорът е пледирал в залата, че жалбата на Елбит е допустима. В мотивите за решението си съдът се обляга на становището на прокуратурата, че жалбата е ОСНОВАТЕЛНА, въпреки че прокуратурата никога не е поддържала подобно становище. Заслужава внимание и друг любопитен факт - началник на кабинета на министъра на отбраната Веселин Близнаков е Костадин Сирлещов, който доскоро се е трудил в адвокатската кантора, която защитава интереси на Елбит системс пред българския съд.

Facebook logo
Бъдете с нас и във