Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Милионите, които са дадени за "Хемус", не са за цялата магистрала

Строителният министър Виолета Комитова

Проектът за автомагистрала "Хемус" всъщност не включва цялото трасе до Варна, а приключва на малко над 220 км след Ябланица и след участък 9 би трябвало да се изпълнява от друга компания, а не от държавната Автомагистрали". Tова обяви на брифинг служебният регионален министър Виолета Комитова.

С правителствено постановление държавата осигурява 3.71 млрд. лв. от националния бюджет за изграждането на магистрала "Хемус". Регионалното министерство и Агенция "Пътна инфраструктура" дават на "Автомагистрали" ЕАД, която се явява строител на обекта, сумата от 1 млрд. 140 млн. за изграждането на аутобана. Търговското дружество от своя страна раздава авансово близо 1 млрд. лева на 45-50 фирми за бъдещото строителство на трасето. Тя е разделена на 9 участъка и не обхваща целия път от Ябланица до Варна, а приключва на 220 км след Ябланица. След участък 9 магистрала "Хемус" се изпълнява от друга компания.

Комитова уточни, че инхаус процедурите са свързани винаги с инженеринг, който дава възможност на строителя да диктува на проектант и надзорник условията на работа и така са възможни надписвания "в пъти". Наблюдава се и явлението "робство в пътното строителство": Фирма се сдобива с договор за много милиони без да има капацитета и без да има право на подизпълнители, след което си наема подизпълнители - "роби", които работят без договори и те не могат да се оплачат, не могат да си поискат парите. Нямат и документи.

"Виждате каква е ситуацията с АМ „Хемус“ – платили сме 70%, получили сме 4%, по които можем да караме и 12% в строеж. Ние сме напред 50% с парите, а строителството изостава", каза министърът на финансите Асен Василев, който също участваше в брифинга.

Той увери, че ще има промени в законодателството и останалата нормативна база, които да пресекат подобни практики. "Там, където има подготвени пари да се харчат при "наши фирми" без обществени поръчки, тези пари да бъдат върнати в бюджета и да бъдат похарчени с обществени поръчки. Както успяхме да си построим АМ „Тракия“ с обществени поръчки, така ще построим и АМ „Хемус“ с обществени поръчки“, подчерта министърът.

Той подчерта, че по започнатите проекти работата няма да спира - без значение дали сключените договори са целесъобразни, или не.

"Многократно имах възможност да говоря по процедурите инхаус, които са се случвали в МРРБ.  Със свлачищата ситуацията започва през 2019 г. с министерско постановление. Мотивите му са, че има голяма спешност да се укрепят 84 свлачища. Отпуснати са 570 млн. лв. През 2019 са преведени на 30 фирми 188 млн. лв. авансови плащания без обществени поръчки. На всяка фирма се превежда сума, определена по договор от нея“, обяви Комитова. "Към 1 юни тази година от всички 84 свлачища, се работеше само по едно при Рилския манастир. За останалите дори нямаше проектна готовност. Авансите са раздадени през декември 2019. Сроковете изтичат през декември тази година", обясни строителният министър.
 

Facebook logo
Бъдете с нас и във