Банкеръ Daily

Големи вериги магазини:

Мерките не са ефективни, трябва да са за всички

Девет вериги магазини продаващи нехранителни стоки изпратиха писмо до вицепремиера и министър на труда и социалната политика Гълъб Донев, до министъра на здравеопазването Стойчо Кацаров и този на икономиката Даниела Везиева, с което изразяват изненадата си и принципното си несъгласие с текста от последната заповед на здравия министър, ограничаваща възможността хора без зелен COVID-сертификат да посещават нехранителните магазини с търговска площ над 300 кв. м.

Паралелно с това компаниите искат да запознаят и обществеността с негативните последици от нейното прилагане върху здравето на хората и върху конкуренцията на пазара на стоки за дома и бита, мебели, детски играчки, електроника, строителни материали.

„Независимо, че кризата поставя бизнеса в трудно положение, тя преди всичко излага на риск хората, които пазаруват. Ето защо нашето разбиране е, че първостепенна задача е да се намали този риск. В тази връзка ние приветстваме мерките, които правителството предприема, за ограничаване на кризата. Не сме съгласни със заповедта на министъра на здравеопазването, която изисква всички, които пазаруват в магазини над 300 кв.м. за нехранителни стоки да притежават зелен сертификат, за да бъдат допускани в магазина“, се казва в писмото.

Според 9-те вериги в този си вид наредбата не създава предпоставки за ограничаване разпространението на коронавируса, а напротив, давайки значителна свобода на по-малките и тесни обекти, способства концентрирането на хора, при това без отрицателен тест или сертификат за ваксиниране, именно в обекти, където е по-трудно да се организират противоепидемични мерки, да се спазва отстояние между хората и е почти невъзможно да се контролират мерките. В същото време в големите търговски обекти не се наблюдава и трудно може да се случи струпване на хора.

„В такъв смисъл наредбата не е ефективна и не е в интерес на хората“, категорични са от нехранителните търговски вериги.

В писмото компаниите отбелязват, че условията на развиваща се пандемия би следвало всички бизнеси да бъдат равнопоставени, а в настоящата ситуация се изкривява конкурентната среда в най-активния период на пазаруване - преди Коледа, като някои са облагодетелствани за сметка на други, като възможна последица от това ще е и засилен стимул за некоректно ценообразуване от страна на привилегированите обекти, което също не е в интерес на потребителите.

„Акцентираме, че ние, големите търговци на нехранителни стоки, сме компании, които систематично стимулират служители да се ваксинират и спазват всички противоепидемични мерки. Независимо от постоянните дискриминиращи мерки, на които станахме обект през изминалата година и половина, ние не спряхме да подкрепяме усилията за възстановяване на държавата, да работим „на светло“. Не спряхме да осигуряваме и запазим хиляди работни места и имахме сериозен принос за поддържане на икономическата стабилност на страната.

В условията на криза считаме че, мерките на правителството трябва да са преди всичко ефикасни за хората и справедливи за бизнеса. Те следва да бъдат еднакви за целия нехранителен сектор, в това число за обектите под 300 кв.м. както и за площите с нехранителни стоки в хипермаркетите, продаващи хранителни и нехранителни стоки. Така в най-голяма степен ще се запази здравето на хората и конкурентен пазар в техен интерес и в интерес на икономиката на страната“, казват още от 9-те компании в писмото си.

То е подписано от „Аико Мулти Консепт“ ООД (Мебелни магазини Aiko XXXL), „Технополис България“ ЕАД (Магазини Technopolis), „Практикер Ритейл“ ЕООД (Магазини Praktiker), „Джамбо ЕС. Б“ ЕООД (Магазини JUMBO), „Мебели Лудвиг България“ ЕООД (Магазини COMO), „Техномаркет България“ ЕАД (Магазини Technomarket), „Мегадом“ ООД (Хипермаркети Praktis), „ДОМКО“ ООД (Магазини Domko) и „Мьомакс България“ ООД (Мебелни магазини Mömax).

Facebook logo
Бъдете с нас и във