Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Марио Ал Джебури, изпълнителен директор на Държавната агенция по туризъм: НЯМАМЕ МАНТАЛИТЕТ ДА РАЗВИВАМЕ МОДЕРЕН И КАЧЕСТВЕН ТУРИЗЪМ

Г-н Ал Джебури, какви са сегашните приоритети в работата на ведомството, което ръководите?
- Те включват подобряване на качеството на услугите в сектора и подобаващо представяне на България в чужбина. Сред акцентите в работата ни е предстоящата кандидатура на София за домакинство на зимните олимпийски игри през 2014 година.
Стигат ли парите, определени на агенцията, за постигането на тези цели?
- Бюджетът ни за 2006 г. е 6 млн. лв. и е твърде малък. Ще преговарям с министър Пламен Орешарски за увеличаването му до равнището на 2005-а, когато е бил 13 млн. лева. Необходимо е да се направят сериозни инвестиции в инфраструктурата, в рекламата и в туристическата база. Имаме прекрасни балнеоложки центрове, които не се виждали и лев инвестиция в продължение на 30-40 години. Всеки добър бизнесмен знае, че за да развива собствения си бизнес, трябва да реинвестира приходите и печалбите, както и да привлича нови инвестиции - български и чуждестранни.
Ще се опитате ли да извоювате някакви преференции за хората, ангажирани със SPA туризма?
- Преференциите вече са извоювани с това, че живеем в България и имаме невероятно богат природен ресурс, какъвто не притежава никоя друга държава.
Питам ви за чисто финансови облекчения...
- Не бих могъл да говоря от името на финансистите, но сме свидетели, че такива инвестиции се правят от бизнеса и имат възвръщаемост.
Не се ли страхувате от поредната вълна на масово, хаотично строителство в балнеоложките центрове, както това се случи най-вече по Черноморието?
- Ако се получи презастрояване или самите балнеоложки центрове не са благоустроени, туристите ще спрат да идват, защото тяхната цел е да имат допир до природата в приятна и естетична обстановка. Така тези, които са направили инвестиции, ще трябва да се разделят с бизнеса си. При ските и летния туризъм свръхнаселеността на курортите също е неприятна, но там не се отразява толкова драстично.
Колко вида туризъм се развиват в България?
- Страната ни позволява да развиваме много видове туризъм, но нямаме стратегия, нямаме държавна политика за насърчаване на тази дейност. Липсва общо образование, манталитет и култура за развиване на модерен и качествен туризъм, вместо на всяка цена да се търси бърза възвръщаемост на инвестициите.
Как смятате при това положение, че може се повиши качеството?
- На националните срещи, на които обсъждаме с представители на бранша общите проблеми, търсим и начините за решаването им. Заедно ще изработим стратегия, която да е жив, динамичен документ, подлежащ на промени и актуализация. Необходимо е да създадем публично-частни партньорства в областта на туризма, за да стигнем до реални резултати.
Налагат ли се промени в Закона за туризма?
- Има много неща, които трябва да се променят. Сега например Министерският съвет изисква промяна в текста на закона, уреждащ ученическите ваканции. Ще използваме момента, за да могат специалистите от бранша да изразят своето мнение и техните предложения да се обсъдят от управляващата коалиция.
Многобройните някога бази за летни ученически лагери очевидно вече са отписани...
- Те не са собственост на Агенцията по туризъм, така че нямаме отношение към тяхното стопанисване. Жалко е, че повечето се разрушиха или разпродадоха, защото потенциалът им е много голям.

Facebook logo
Бъдете с нас и във