Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Мария Габриел подхваща фалшивите новини

Масовата дезинформация на обществото, която създават фалшивите или манипулиранитe новини, вече е в полезрението и на Брюксел. Като една от първите мерки в работата си еврокомисарят по цифровата икономика Мария Габриел е решила да създаде експертна група за борба с това явление. Според EurActiv до края на годината тя ще подготви и обществено допитване за фалшивите новини. Подобна инициатива по специализирани теми най-често се използва за внасяне на нови законодателни предложения на Европейския съюз, но самата Габриел смята, че все още е рано да се говори за конкретно законодателство по темата. По думите й към момента е важно да се каже ясно, че онлайн платформите имат задължението да се грижат за съдържанието, което разпространяват. Също така интернет компании като Facebook или Twitter ще трябва да предприемат действия, за да наблюдават какво публикуват потребителите им.

"За мен е много важно да идентифицираме най-добрите практики, да определим много ясно механизъм за координация и да разберем какво можем да направим като Евросъюз, каква е добавената ни стойност в борбата срещу фалшивите новини", коментира Габриел.

Очаква се Европейската комисия да определи общи изисквания кога е необходимо да се премахва определено съдържание. Група евродепутати поискаха тази пролет от еврокомисарите мерките да са част от ново обвързващо законодателство, което ще създаде общи правила за държавите членки. Технологичните фирми обаче не смятат, че трябва да се променя съществуващият закон на ЕС, според който те не носят правна отговорност за публикуваното от отделните потребители.

Въпреки това Facebook обяви, че предприема мерки срещу страниците, разпространяващи фалшиви новинарски материали. Ако даден сайт многократно споделя информация, класифицирана като невярна, няма да може да се рекламира в социалната мрежа. "Това нововъведение ще позволи да се намали разпространението на неистини за печелене на пари или за частни интереси", пише в съобщението, изпратено от компанията на Марк Зукърбърг.

Стъпка срещу фалшивата информация предприе и Google, като добави маркер за проверка на фактите при търсенето на новини. Някои европейски държави пък въвеждат собствени правила за онлайн съдържанието. Германия например налага глоби на социалните мрежи, ако не премахват своевременно незаконно съдържание и реч на омразата.

Facebook logo
Бъдете с нас и във