Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Магистралите на Борисов гълтат "неотпечатани" милиарди

Съвсем според очакванията правителството "развърза кесията" в края на годината. Само за последните две заседания на Министерския съвет кабинетът разпредели над 2.7 млрд. лева за близките до сърцето на премиера Бойко Борисов пътни проекти. 

Бе поет ангажимент за осигуряване на 1.38 млрд. лв. по бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството за изграждането на последните 88.9 км от АМ „Хемус“. От тях 483 млн. лв. бяха отпуснати веднага за предстоящи плащания, а останалата част ще се изплаща в следващите три години.

Преди това правителството "пое ангажимент" за 419.3 млн. лева, предвидени за строителството на пътя Ботевград-Мездра. Сумата по проекта дори набъбна с 11 млн. лева.

Неотдавна бе планирано плащането на 474.65 млн. лв. (без ДДС) за укрепване на 74 свлачища и срутища от републиканската пътна мрежа. 

По същата схема бяха наредени разходи в размер до 741.07 млн. лв. за изграждането на магистрала "Струма" в района на Кресненското дефиле. 

Общото при всички тези поети ангажименти е, че по-голямата част от сумата са планирани разходи, тоест парите не се превеждат сега, а ще се отпускат в бъдеще.

Идеята на правителството е след пускането на тол системата от догодина тя да докарва достатъчно средства за реализацията им. Премиерът Борисов вижда в тол системата "печатница за пари", но до момента няма аргументирани разчети колко пари ще постъпват от нея в хазната.

Първоначалните очаквания бяха за над 1 млрд. приходи годишно от тол системата, които да отиват за строителство на магистрали и ремонт на пътища. След едногодишното забавяне на нейното пускане в държавния бюджет за 2020 г. бяха заложени 450 млн. лв. приходи от тол такси и още 200 млн. лв. от електронни винетки.

Излиза, че колкото и пари да "напечата: тол системата, те не могат да покрият и половината от финансовите ангажименти, поети от правителството само по тези проекти.  

Критики може да има и за начина, по който ще се изразходват в бъдеще тези колосални средства. Например парите за "Хемус" и за  укрепването на свлачища и срутища ще постъпят в държавната фирма "Автомагистрали". Това са около 2 млрд. лева. Като добавим и миналогодишния транш от 1.3 млрд. лева за 134 км. от аутобана между София и Варна, се оказва, че през дружеството ще минат близо над 3 млрд. лева. 

Притеснителното е, че тази колосална сума се превежда с директно договаряне, тоест без провеждането на обществена поръчка. До момента остава без отговор въпросът дали държавното дружеството реално има капацитет да се занимава с толкова мащабни пътни проекти, тъй като допреди година поемаше само ремонтни дейности. 

Последната информация от регионалното министерство, която датира от 2018 г., показва, че "Автомагистрали" разполага с 25 камиона и 20 тежки машини, 9 пътнически автомобила, 58 лекотоварни, а тези до 3.5 тона са 17 броя. Дружеството има и 107 специализирани возила.

Разбира се, това повдига и друг въпрос - дали парите на данъкоплатците не се разпределят към подизпълнители. Засега единственото ясно е, че  "Автомагистрали" са подписали тригодишни рамкови споразумения с "ПСТ груп", "Пътища и мостове", "Галчев инженеринг", "Инжстройинженеринг" "Геострой", "ГБС-Инфраструктурно строителство", "Грома холд" (предишно име "Агромах") и "Инфрастроежи". С всяка от тези фирми са подписани три типа договори - рамков контракт "за изпълнение на различни видове дейности", договор за наем на техника и договор за доставка на строителни материали.

Facebook logo
Бъдете с нас и във