Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Магистралата към Калотина може и да тръгне

Изграждането на новото трасе ще облекчи преминаването към Сърбия

Единственият участък по пътя между Истанбул и Лондон, който не е с магистрален габарит, е между София и Калотина. Точно 48 километра "дупка", която българското правителство ще пробва за пореден път да запуши. Очаква се в края на месеца и в началото на следващия Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) да обяви търгове за проектиране и изграждане на два участъка от трасето между сръбската граница и софийския околовръстен път. Новината бе съобщена на провелия се неотдавна в столицата форум, посветен на инфраструктурата. 

Изграждането на аутобана към западната ни съседка ще започне с отсечките Калотина - Драгоман с дължина 14.5 км и Драгоман - пътен възел Храбърско - 17 километра. За първата от тях се подготвя тръжната процедура за инженеринг, а за втората пътната агенция вече има готовност за обявяването на обществена поръчка за проектиране и изграждане. Последният участък - от пътен възел Храбърско до околовръстното на София, в момента се проектира и се изготвя подробен устройствен план от изпълнителя - "Трансконсулт 22". Поне засега обаче финансирането остава под въпрос. 

Идеите как да се осигурят средства за тази скромна наглед магистрала от около 50 километра претърпяха през годините сериозни промени. По време на първия кабинет на ГЕРБ се предвиждаше парите да дойдат по линия на оперативната програма "Транспорт" и дори беше пуснат търг. Но той беше спрян от правителството на Пламен Орешарски с аргумента, че липсват средства, и строителството бе прехвърлено към новото издание на транспортната програма. След това служебният кабинет на Георги Близнашки реши магистралата до Калотина да не се прави с европейски пари, а по линия на "Транзитни пътища VІ", докато второто правителство на ГЕРБ първоначално обяви, че ще търси финансиране по плана "Юнкер", за да стигне накрая до механизма "Свързана Европа".  

По думите на министъра на транспорта Ивайло Московски се очаква съвсем скоро да бъдат обявени резултатите от последната покана за участие. България се включи с четири проекта за 207 млн. евро, сред които е и магистралата Калотина - София. За нея искаме малко над 33 млн. евро и тъй като целият проект е на стойност почти 180 млн. лв., е много вероятно строителството да започне с пари от бюджета, а после да продължи със средствата, отпуснати от европейската субсидия. 

Иначе ползите от модернизацията на пътния участък са безспорни - подобряване на трансграничната връзка между България и Сърбия, завършването до голяма степен на магистралната мрежа по направлението запад-изток на българска територия, намаляване на времето за пътуване и осигуряване на комфортни и безопасни условия за движение. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във