Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЛЪСКАМЕ ПЪТНИТЕ ПРОЕКТИ ЗА ПРЕД БРЮКСЕЛ

Въпреки закъснението все още има шанс парите за пътища в България да бъдат отблокирани, съобщи в началото на седмицата комисарят по регионалното развитие Данута Хюбнер. Наистина е много късно, но аз искрено се надявам да се изпълни това, което договорихме - а именно прилагането на план за действие и изготвянето на втори одит от KPMG, доклада от който се надяваме да получим този месец. Сега очакваме последните усилия на правителството по плана, отбеляза Хюбнер. По думите й плащанията могат да бъдат възобновени едва след като експертите на Европейската комисия се убедят, че всички действия, предвидени в българския план, са приложени. Еврокомисарят каза също, че страната ни още не е представила голям пътен проект, въпреки че новият бюджетен период на Брюксел вече е започнал и другите държави са дали своите заявки.
Призивът на Данута Хюбнер като че стресна управниците, които веднага се заеха да доказват как сме взели всички мерки и с парите за пътищата всичко ще е о`кей. По-късно за белгийската столица замина транспортният министър Петър Мутафчиев, който лично обеща на г-жа Хюбнер, че до края на годината ще представим два големи проекта - за автомагистралите Марица и Струма. Заявено бе, че проектите по програмата ИСПА на обща стойност 144 млн. евро трябва да бъдат приключени до средата на 2009-а. По договорите за Дунав мост 2 и Пловдив-Свиленград има закъснения от порядъка на шест месеца, но според министър Мутафчиев те ще бъдат преодолени.
След работна среща с ръководството на Национална агенция Пътна инфраструктура (НАПИ) министър-председателят Сергей Станишев подчерта, че не е доволен от работата на звеното. Според правителствената пресслужба като незадоволителен е бил определен докладът на изпълнителния директор Димитър Иванов за координацията между на агенцията и министерствата на транспорта и на регионалното развитие и благоустройството, които управляват средствата по оперативните програми Транспорт и Регионално развитие. Премиерът се разпоредил още най-късно в двуседмичен срок заместникът му Меглена Плугчиева да изготви доклад за състоянието на националната агенция, който да отрази предприетите конкретни действия за ефективно управление на приоритетните проекти. Затова екип от заместник-министри на транспорта, на финансите и на регионалното развитие и благоустройството ще осъществява ежеседмичен контрол върху работата на НАПИ.
Критиките към пътния фонд продължи самата Плугчиева, за която преструктурирането и работата на административно ниво са приключили, но практическите дейности по управлението на проектите по ФАР и по ИСПА, както и по оперативните програми, закъсняват. И за да няма никакво съмнение, че кабинетът е твърдо решен да се справи с проблемите, вицепремиерът назначи специална комисия, която да осъществява ежеседмичен контрол и мониторинг на работата на НАПИ.
От самата агенция пък за първи път публично признаха, че неправомерно са раздали обществени поръчки за 21 проекта по Оперативна програма Регионално развитие на обща стойност над 500 млн. лева. Председателят на надзорния съвет Иван Атанасов е установил, че при провеждането на търговете от предишното ръководство изискванията за подбор на кандидатите съвпадали с критериите за тяхното оценяване, което било некоректно. Агенцията ще отмени избора на изпълнители по всичките 21 проекта по схемата Подкрепа за рехабилитация и реконструкция на второкласни и третокласни пътища и ще организира нови процедури, изтъкна Атанасов.
Ще припомним, че поръчките по споменатите неправомерни търгове са възложени в края на 2007-а - т.е. малко преди да избухне скандалът около ексшефа на пътния фонд Веселин Георгиев. Тогава двама от подчинените му бяха заловени с голям подкуп, а самият Георгиев се оттегли от заеманата длъжност след силен натиск от Брюксел заради одобрени от него поръчки за над 120 млн. евро на фирма, управлявана от брат му. Също под натиска на Европейската комисия държавата вече развали два договора между фонда и изпълнители на стойност 64 млн. евро, сключени по Оперативната програма Транспорт. Те бяха за рехабилитацията на пътя Кърджали-Подкова и за изграждане на връзката магистрала Хемус - Околовръстно шосе. За тези два проекта също ще има нови тръжни процедури.
Според шеф-надзорника Иван Атанасов НАПИ ще организира нови търгове и за проекти по ФАР. Единият от тях е ремонт на пътя Разлог - Банско - Гоце Делчев - Садово, който беше възложен на гръцката фирма Продефтики. Гърците обаче не изпълниха задълженията си по договора, заради което не само че загубихме еврофинансирането, но и ще връщаме пари на Евросъюза. Другият проблемен проект е за пътя Малко Търново - Турция, който се изгражда от чешката Реймо. Стойността му е 4.94 млн. евро, от които 2.314 млн. евро са по ФАР. Строителството вече трябваше да е наполовина приключило, но работата е свършена едва 7 на сто.
Сред най-закъсалите пътни проекти по ИСПА е ключовата за трафика в София магистрала Люлин. Турската компания МАПА Дженгис, която спечели търга за аутобана с оферта от 137.3 млн. евро, усвои над 40% от предвидените пари, но досега е свършила малко над 5% от всички предвидени дейности. Затова от 30 октомври 2008-а контролът по изграждането на трасето преминава към Министерството на транспорта. През седмицата стана ясно, че екип от ведомството в момента се запознава с документацията. Предстои среща с ръководството на пътната агенция и с турския изпълнител, за да бъдат набелязани мерки за изпълнение на договора. Ако закъснението не бъде преодоляно, ще се потърсят неустойките от турците. Но проблемът е, че ако се излезе извън периода на финансиране, държавата ще загуби средствата по ИСПА.

Министерството на транспорта организира през седмицата Ден на отворените врати по Оперативна програма Транспорт. Това е програмата с най-голям бюджет в България - над 2 млрд. евро, заяви министър Петър Мутафчиев. Според него до края на 2008-а по нея ще бъдат сключени договори на обща стойност около 590 млн. лева. От тях над 485 млн. лв. ще отидат за разширението на софийското метро, а близо 96 млн. лв. ще са за електрификацията и реконструкцията на жп линията Свиленград - турската граница.

Facebook logo
Бъдете с нас и във