Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Лъжем инвеститори с познати хватки

Практиката да се харчат милиони левове за популяризирането на България чрез кампании и реклами в чуждестранни медии, печатане на брошури, организиране на журналистически турове, конференции и др. очевидно е любима за Министерството на икономиката, енергетиката и туризма и подопечните му ведомства. По принцип в подобни акции няма нищо лошо, стига да са налице ясна концепция и някакъв видим и измерим ефект. Още по-хубаво щеше да е, ако ги нямаше и съмненията за облагодетелстване на определени фирми, близки до властта. Точно това обаче съпътстваше раздаването на десетките милиони за реклама на туризма ни в чужбина. А сега по същия начин май ще си лъскаме имиджа и за пред чуждестранните вложители.


През седмицата Българската агенция за инвестиции (БАИ) официално представи проекта си Популяризиране на предимствата за инвестиране в България, финансиран по оперативната програма Конкурентоспособност. Стойността му е 15.6 млн. лв., като ще се обхванат 23 дейности. Изпълнението им ще стане чрез 26 обществени поръчки за услуги, доставки и избор на външни експерти, част от които вече са обявени, а за други това тепърва предстои.


Всъщност инициативата обхваща четири основни области. За стратегически, маркетингови и правни анализи например са предвидени 1.207 млн. лева. От тях 300 хил. лв. са отишли при агенция Прагматика за разработването на маркетингова стратегия. Фирмата е собственост на преподавателя по маркетингови проучвания в Нов български университет доц. д-р Симеон Желев и на Николай Неделчев. Тя е добре позната от подготвянето на брандове на Южна Африка, на Българската агенция за инвестиции и на община Пловдив.


Още 300 хил. лв. е получила американската компания AT Kerneyза стратегически анализ и набелязване на осем сектора за привличане на чуждестранни инвеститори. Но


големите поръчки тепърва предстоят

nbsp;


За промоционални материали и медийна кампания ще бъдат похарчени 6.56 млн. лв., като лъвският пай - 4.5 млн. лв., ще е за публикуване на реклами в реномирани западни медии. Става дума за 36 рекламни карета и три видеоклипа, които ще бъдат преведени на няколко езика и според плановете трябва да бъдат излъчени 180 пъти в Европа, Азия и САЩ.


Предстои поръчката да бъде публикувана до няколко седмици. Поставили сме си амбициозната цел рекламните материали да бъдат изработени в периода октомври - ноември 2012-а, след което да се публикуват до март 2013-а, обясни изпълнителният директор на БАИ Борислав Стефанов. Според него 4.5 млн. лв. са доста скромен бюджет за реклама на инвестиционна дестинация в чужбина, след като еднократната публикация на страница на The Economist струва 30 хил. евро. А и по думите на Стефанов е наивно да се мисли, че една реклама в списание или брошура сама по себе си ще привлече чуждестранни вложители. Резонно е тогава да се запитаме защо е цялото това начинание? Най-вероятно, защото има едни милиони, предвидени за тази цел и част от тях трябва да бъдат


гушнати от някоя наша фирма

nbsp;


която ще участва в наддаването като посредник или в партньорства с чуждестранна компания. Истината скоро ще излезе наяве - когато се види документацията на предстоящата обществена поръчка. Но основания за такива разсъждения съвсем не липсват. Достатъчно е да погледнем третата основна група дейности, включени в проекта за популяризирането на държавата - Директен маркетинг. Поръчката за организирането на три конференции и девет кръгли маси в Европа, САЩ и Източна Азия, на стойност 1.3 млн. лв., е спечелена от обединение между Financial Timesи Медия планинг груп. Нашенският участник в джойнтвенчъра е част от обединението България травъл 2010, което през миналата година спечели търга за доразработването на скандално известния туристически сайт www.bulgariatravel.org срещу 1.46 млн. лв. без ДДС. Иначе Медия планинг груп е собственост на Йордан Йорданов и на Стефан Жил Дюлае, който участва в управлението на Болкан експерт Холдинг и на рекламната и пиар агенция Еуро Ар Ес Си Джи.


Борислав Стефанов смята, че договорът с консорциума победител ще бъде подписан до седмица-две, като от двете дружества се очаква да осигурят присъствието в проявите на висши мениджъри на международни компании. Самите форуми пък ще бъдат рекламирани в изданията и на интернет страницата на Financial Times.


Проверка в Агенцията за обществените поръчки показа, че за подготовката и провеждането на трите конференции и деветте кръгли маси, както и за осигуряването на самолетните билети ще помага и Консорциум за информация и публичност. В него влизат ПаблиКом на Ирина Кънева и Клаянтикс на 25-годишната Вероника Нинова. Договорът с тях не е за голяма сума - 62 700 лв., и е сключен на 20 юли.


Колкото до журналистическите воаяжи

те са поверени срещу 237 хил. лв. без ДДС на Консорциум Репютейшън България. Участници в него са две фирми на покрилия се в странство Иво Прокопиев - Икономедия и Аии Дейта процесинг с по 33.33 на сто от дяловете и Интелдей Солушънс.


За организирането на девет международни инвеститорски форума е сключен договор за над 814 хил. лв. с Консорциум Инвестирай в България, зад който стоят Ентреа Кепитъл и Бългериан Вип травъл. Последната фирма ни е известна покрай участието й в централизирания търг за самолетните билети на властта и контрактите, които има зад гърба си за обслужването на държавната администрация. Двете дружества вече са организирали подобен род събития в Лондон, Мюнхен и Дубай, но активът от тях не впечатлява. Проявен е интерес от една-две компании от германската автомобилна промишленост (свързани с производството на по-дребни детайли) и от още толкова от хранително-вкусовата индустрия в Дубай.


Отделно за изработката на над 162 хиляди рекламни брошури на десет езика, които ще бъдат изпратени в търговските ни служби зад граница, ще отидат 278 хил. лв. без ДДС. Изпълнител на поръчката е печатницата Лито Балкан, която през последните години е успяла да модернизира производството си с проект за 2.5 млн. евро, финансиран по програмата Конкурентоспобност.


И още един любопитен детайл

nbsp;


- с част от 15.6-те млн. лв., отпуснати от Брюксел за Популяризиране на предимствата за инвестиране в България, агенцията за инвестиции предвижда да си направи изцяло нов уебсайт, който вече се разработва от Айсиджен. (Тази фирма, в партньорство с Ню бранд тим, спечели в края на 2011-а обществена поръчка за 3.58 млн. лв. с ДДС за популяризиране на туристическия портал www.bulgariatravel.org.) Идеята на БАИ е да осъществява обратна връзка както за чуждестранни инвеститори, които търсят къде да вложат парите си, така и за български собственици, разполагащи с терен или производствени активи, но не и с достатъчно средства, за да ги експлоатират. Ще свърши ли обаче сайтът действително някаква работа?


Все пак не сме забравили горчивия опит с експортния портал на Агенцията за малки и средни предприятия, направен преди година и половина отново с европейски средства, но без да е ясно как чужденците ще научат за съществуването му. Оказва се, че чиновниците разчитали преди всичко на случайността. Тоест, потенциалните чуждестранни купувачи на българска стока да стигнат до портала, както се казва, без да искат, докато си ровят в ИНТЕРНЕТ, чрез търсачката Гугъл.


Добре осъзнавам, че рекламирането на България в чужбина предизвиква полемика доколко е оправдано


да се харчат пари

nbsp;


Мисля, че за държава като нашата е добре да се отбележи на картата, за да не изберат потенциалните инвеститори друга дестинация. Не трябва да се ръководим от мисленето по времето на комунизма, когато новините за Пловдивския панаир бяха: дойдоха еди-колко си фирми и се сключиха еди-колко си договора, на еди-каква си стойност. Трудно можем да изчислим колко инвестиции ще влязат в страната след този проект. Ценното в случая е, че България получава възможността да се представи пред света. И без това сме трудно разпознаваеми, изтъкна Борислав Стефанов.


Още по-ценното ще е, ако се научим и да се възползваме от получаваните възможности и след като пръскаме толкова пари, да започнат лека-полека и да ни разпознават.

Facebook logo
Бъдете с нас и във