Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Луда надпревара при автономните автомобили

Както е тръгнало, през тази година масово ще се тестват автономни автомобили от третото ниво, т.е. тези, които в дълги периоди от време вече ще могат да се придвижват без намесата на водача. Разбира се, той ще трябва да има готовност да поеме контрола във всеки един момент. Човешка намеса ще е необходима и при спазването на маршрута в градски условия. Но колите ще станат много по-високотехнологични. Сериозно ще навлязат персоналните асистенти, способни да изпълнят една или друга задача, поставена от шофьора чрез гласова команда.

Технологичните гиганти и утвърдените традиционни автомобилни производители влизат в луда надпревара за челните позиции в сегмента на самоуправляващите се превозни средства. От една страна, Google, Baidu, Uber и Tesla имат всички иновации. Но от друга, традиционалистите като General Motors, Ford и Audi имат производствения капацитет, което в крайна сметка ще се окаже от решаващо значение.

Изданието Business Insider дава най-големи шансове за заемането на челните позиции в тази сфера на Ford. Базираният в Детройт производител възнамерява да пусне в експлоатация флотилия от самоуправляващи се коли още през 2021 година. Днес компанията е удвоила броя на тестовите возила до сто. Те се придвижват по пътищата на Аризона, Мичиган и Калифорния. През 2017-а Ford инвестира 1 млрд. долара в технологичния стартъп "Agro АI", специализиран в разработките на изкуствен интелект. Отделно американците от Детройт си партнират с китайския технологичен гигант Baidu, чието предимство са разработените алгоритми за изкуствен интелект, на който шофьорът ще може да дава указания при шофиране.

Като основен конкурент на Ford се очертава друга американска компания - General Motors. Още преди две години този автомобилен производител инвестира 500 млрд. долара в технологичното дружество Lyft. То има задачата да създаде мрежа от автономни автомобили. GM придоби също така за близо 600 млн. долара технологичния стартъп Cruise Automation. Миналият септември Cruise обяви, че вече има готовност за масово производство на самоуправляващи се коли. Идеята е тези технологии да бъдат внедрени в електромобила модел Chevy Bolt, който вече е в тестов период. От високите етажи на General Motors уверяват, че, за разлика от конкурентите си, те поставят безопасността на първо място, което изисква допълнителни проверки.

Изобщо не бива да се подценяват и разработките на Renault-Nissan. Групата успешно внедри системата тип ProPILOT в моделите си, които се произвеждат в Япония. Тя позволява безпилотно шофиране по магистрали и по дългите прави участъци на други шосета. Renault-Nissan планира да постави въпросната система и в своите модели за Европа, САЩ и Китай. Крайната цел на компанията е да продължи да добавя автономни функции към ProPILOT, докато автомобилите й не станат напълно автономни през 2020 година. 

Силна конкуренция има и от Германия - в лицето на Daimler. Концернът успя успешно да вкара системи за полуавтономно шофиране в моделите на Мерцедес - "Е класа" и "С класа". Нещо повече, един от големите тирове на Daimler се придвижваше сам по немска магистрала още през 2015-а. Германците обявиха, че техните безпилотни возила ще са напълно "готови за пътя" през 2020-а. Експертите изтъкват, че Daimler вероятно ще продължи да бъде лидер в развитието на технологиите, но не и от позицията си на премиум марка.

Свои претенции в изработването на самоуправляващи се коли има и Volkswagen Group, ангажиран в това направление още от 2006-а. Всъщност марката Audi (част от групата VW) първа получи разрешение за тестване на безпилотни автомобили по обществените пътища - през 2012 г. в щата Невада, а по-късно и в Калифорния. През 2015-а моделът A7 измина 550 мили на автопилот от Силициевата долина до Лас Вегас. Неотдавна Audi обяви партньорството си с гиганта в производството на чипове NVidia. 

Едва ли има хора, които подценяват Google и нейната дъщерна фирма Waymo, чиито автомобили изминаха безпилотно над 2 милиона мили в периода 2009-2017-а. Waymo си партнира с Fiat Chrysler. Техните намерения са да пуснат таксита, които се управляват от роботи. Но този пилотен проект се забави. Waymo ще си сътрудничи и с Lyft, Avis и Intel.

Извън десетката на Business Insider остават доста компании, но впечатление прави отсъствието най-вече на азиатските производители. Плановете на Hyundai Motor Group са свързани с далечната 2030-а. Изданието обръща внимание и на консервативния подход на Toyota и Honda, чиито разработки са далеч от пълната автономия на возилата. Те предпочитат да се фокусират върху технологиите, които помагат на шофьорите, но не ги заместват изцяло. Все пак Google съобщи за намеренията си да си партнира с Honda, а Toyota има необходимите ресурси, за да се включи в надпреварата по всяко време. 

Изключително изненадващи са скромните постижения в сектора на Uber и Baidu, известна още като "китайския Google". За Uber изненадата не е чак толкова голяма предвид кошмарната 2017-а, която фирмата за споделено пътуване изпрати. Но пък Baidu би следвало да е доста по-напред в класацията при огромната държавна финансова помощ, която получава от Пекин, а и при доста либерално отношение към нея от страна на китайските транспортни регулатори. Прогнозите са към 2025 г. Baidu да струва 100 млрд. долара. По всичко изглежда обаче, че лидер при автономните автомобили ще са САЩ, следвани от европейските автомобилни компании.

Facebook logo
Бъдете с нас и във