Банкеръ Weekly

посоки

Лоу кост превозвачите диктуват модата

Авиокомпаниите вече не са това, което бяха. До неотдавна големите - традиционни превозвачи гледаха с пренебрежение на т.нар. нискобюджетни конкуренти, но сега все по-често си сверяват часовниците с тях, при все че все още доминират на пазара. По данни на Международната асоциация за въздушен транспорт - IATA, извлечени от системата за разплащане BSP (Billing Settlement Plan), брутният оборот в световната гражданска авиация за 2016-а е бил 218.992 млрд. щ. долара. В тази сума влизат продадените самолетни билети на всички фирми, членуващи в организацията, някои допълнителни такси, върнати суми по неизползвани билети, глоби и др. Този отчет обаче не включва увеличаващия се с все по-бързи темпове дял на нискотарифните компании. Точна статистика за тяхното общо представяне в световен мащаб няма, но на много пазари те завземат все по-голям процент от трафика. В САЩ например лоу кост превозвачите са формирали 28% от вътрешния пазар през 2015-а. В Европа през същата година само на двата най-големи от общо 168 нискотарифни превозвачи се дължат 22% от вътрешноконтиненталния трафик.   

Конкретно за България ситуацията е още по-показателна. Според IATA брутният ни оборот през миналата година е бил 160.7 млн. долара, като са продадени 473 782 самолетни билета, а са възстановени суми по 22 606. По сведения пък на онлайн туристическата агенция eSky, която работи както с редовни, така и с нискотарифни авиокомпании, делът на лоу кост превозвачите у нас е бил близо 50% от общия пазар и се очаква да нараства още. В момента на "България Ер", "Райънер", "Уиз Ер", "Луфтханза" и "Австрийските авиолинии" се падат над 70% от годишния трафик на нашето най-голямо международно летище - софийското. Лидер по брой превозени пътници за 2016-а вече е унгарската "Уиз Ер" с 30.6% дял, следвана от "България Ер" с 21.7% и на трето място е "Райънер" с 10.2 на сто. Само преди дни от "Уиз Ер" анонсираха, че от март догодина пускат полети и от София до Лисабон и Ница. Корпоративният директор Оуен Джонс обясни, че цените в едната посока по линията София - Лисабон ще започват от 29.99 евро, а по направлението до Ница от 24.99 евро. До португалската столица авиокомпанията ще лети във вторник и неделя, а до южния френски град - в понеделник и петък. "Уиз Ер" планира също така да увеличи полетите по осем от маршрутите си - до Барселона, Брюксел - Шарлероа, Копенхаген, Айндховен, Рим - Фиумичино, Ларнака, Лондон - Лутън, и Тел Авив. Това ще прибави допълнително 22 полета седмично към разписанието й от София и ще увеличи броя на местата от столичния аеропорт до 2.5 милиона за 2018-а, което е 12% годишен ръст.

Колкото до "Райънер", те са си поставили за цел през тази година да достигнат 25% дял на нашия пазар, а после да оспорят и лидерското място на "Уиз Ер". 

На този фон съвсем не е изненадващо, че все повече редовни авиокомпании въвеждат нови икономични тарифи, които не включват регистриран багаж в цената. Почти всички по-популярни редовни авиокомпании в страната, като "България Ер", "Луфтханза", "Австрийски авиолинии", "Еър Франс", КЛМ и "Алиталия", вече предлагат такива билети по своите европейски маршрути. Като най-евтини тези тарифи излизат винаги с приоритет в онлайн резервационните системи, което означава, че почти сигурно билетът включва само ръчен багаж. Това е съществена промяна на модела, към която пазарът и потребителите неизбежно трябва да се адаптират, посочват специалистите. 

Възможността да се добави регистриран багаж към пътуването става само срещу допълнително заплащане, като таксите започват от 15-20 евро в едната посока в зависимост от авиокомпанията, маршрута и натовареността на сезона. Затова и експертите съветват - винаги да се проверява какъв багаж е включен в цената на билета, тъй като заплащането му на летище обикновено е значително по-скъпо, отколкото при онлайн резервация.

Тенденцията съвсем не е локална - дори авиационни гиганти като Delta, United и American Airlines вече са въвели подобни рестриктивни тарифи по част от своите маршрути. С което се опитват да устоят на все по-силната конкуренция на нискотарифните авиокомпании.


Над 36% ръст на пътниците на "Летище София" през май

Общо 559 542 са преминалите пътници през столичния аеропорт за май, което е ръст от 36.4% спрямо същия период на предишната година. Пътувалите по международни редовни линии са се увеличили с 35%, а ръстът по вътрешни линии е повече от два пъти, или 23 973 души. Увеличение от 5% отбелязват и пътувалите с чартърни полети. През май кацналите и излетели самолети са 5043, което е с 13.4% повече от май 2016-а. Обработените товарни и пощенски пратки също са нараснали значително - те са общо 1 944 тона, или с 32.5% повече.

 


Facebook logo
Бъдете с нас и във