Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Lohner-Porsche за пръв път в историята надхвърли скоростта от 80 км/час

На днешния ден можем  да си спомним за Фѐрдинанд По̀рше (на немски: Ferdinand Porsche) - един от  най-успешните автомобилни конструктори на ХХ век.

Той е роден на 3 септември 1875 г. в градчето Maffersdorf, днес Вратиславице над Нисоу (Vratislavice nad Nisou), квартал на Либерец, Чехия, в семейство на судетски немци.  От рано проявява интерес към техниката. Но едва след като младият Фердинанд сам сглобил динамо, което изработвало достатъчно електроенергия за осветяване на дома им, бащата склонил той да посещава вечерните курсове на либерецкия техникум, докато през деня помагал в работилницата на баща си. Фердинанд завършил техникума на 19-годишна възраст.

Талантът на Фердинанд Порше е забелязан от собственика на местната фабрика за килими барон фон Гинцки (von Ginzkey) и той го препоръчва на електротехническата компания Béla Egger във Виена. По същото време задочно посещава Виенския технически университет, но след изслушването на някои теоретични курсове там, той така и не получава висше инженерно образование.

Оттук тръгва неговият път към славата на гениален конструктор на какви ли не машини. 

През 1906 година той започва в компанията Daimler-Benz AG, за която създава поредица от забележителни автомобили. Най-знаменитите модели на Мерцедес, построени под ръководството на Фердинанд Порше, стават спортните модели S и SS.

За разработка на военна техника (машини с хибридни силови установки, двигатели на дирижабли и самолети) през годините на Първата световна война, Порше е удостоен с титлата професор на Виенския технически университет, без да има висше образование, и е награден от император Франц Йосиф I (1848-1916 г.) с „Кръст за заслуги“.

На 6 март 1931 г. започва да работи самостоятелно като открива в Щутгарт конструкторско бюро „Porsche“, занимаващо се с конструирането на всякакъв вид двигатели с вътрешно горене. Скоро след това, по заявка на фирмата "Цюндап" (Zündapp) са построени три автомобила марка "Volksauto", които стават прототип на легендарния Volkswagen Kafer ("Бръмбар", в България известен повече като "Костенурка"). Разработката е довършена малко преди Втората световна война - през 1938 година, и скоро хиляди коли с марката VW тръгват по пътищата на Германия. В различни модификации Бръмбарът продължава да се произвежда в Европа до 1990 година.

Историците и биографите на Порше са единодушни, че  дори той да беше създал само този автомобил, и тогава името му щеше да бъде на почетно място в историята на автомобилната индустрия.

По време на Втората Световна война, бюро „Порше“ създава военна техника. В края на 1943 година, при въздушните атаки на съюзниците, е унищожен целият архив на бюрото. На следващата година, заедно с останалите от разработките му документи, Порше се премества в австрийското градче Гмюнд (Gmünd), където Фердинанд Порше и неговия 36-годишен син и сътрудник Фердинанд Антон Ернст - Фери, посрещат края на войната.

През декември 1945 година бащата и синът са арестувани по дело, повдигнато от френското правосъдно министерство. Фердинанд Порше прекарва почти 20 месеца в затвора, докато синът му е освободен през март 1946 година. Чак на 1 април 1947 година са снети обвиненията срещу семейството. Останала обаче мярка „подписка“ и забрана да напускат територията на Франция още една година.

Тези обстоятелства сериозно увреждат здравето на Порше, като той решава да напусне поста в конструкторското бюро и се ограничава само до консултации с Фери и заместниците му.

След освобождението на Австрия правителството налага запор на всички германски активи и имущество, в това число и капитала на бюро „Порше“. Налага се спешно да се търси кредитиране. Решение да спонсорират компанията взимат двама швейцарски бизнесмени – Бланк и фон Ценгер, притежатели на рекламна компания.

Връщането на бюрото в Германия става през 1949-1950 г., като за седалище на фирмата отново е избран районът на Щутгарт. Фердинанд Порше не се радва дълго на завръщането си в Германия. Той умира на 30 януари 1951 година от инсулт.

След него, синът му Фердинанд Антон Ернст Порше поема изцяло управлението и развитието на семейната фирма.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във