Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Лобистът Димитров повлича и Миро Найденов

Герберският лобист Емил Димитров е на път да удави окончателно министъра на земеделието и храните Мирослав Найденов. Аграрният министър се опитва да излезе сух от водовъртежа, в който попадна през последните дни, като бута на преден план прикритието си в лицето на пърхащата с мигли и взираща се с недоумяващ поглед в питащите журналисти заместник-министърката Светлана Боянова. Но едва ли някой ще се хване на въдицата, че тя е правила всички золуми, за които се разшумя в първите дни на тази година, без негово знание. След скандала с дюните в Несебър (също с участието на Емил Димитров), в който Боянова беше основното действащо лице, нов трус с корупционен привкус разтресе земеделското ведомство през седмицата. Този път става дума за резултатите от проверка на инспектората към Министерския съвет, която открива купища нарушения при усвояване на евросубсидиите по Програмата за развитие на селските райони. В края на миналата година премиерът Бойко Борисов е разпоредил да бъде извършена проверка след сигнал за нарушения, подаден му от бившия заместник-председател на комисията за оценка на стратегиите на местно развитие Маргаритка Астраджиева. В документа се цитират няколко, меко казано, странни рокади в комисиите, които одобряват местните инициативни групи (от малки населени места), кандидатстващи за финансиране по програмата Лидер. От нейните пари по време на две конкурсни сесии - през 2011-а и 2012-а - са били разпределени 128 млн. лева. За тях се състезават местни инициативни групи, които се учредяват на принципа на публично-частното партньорство заедно със съответните общини, а проектите се оценяват от назначени от Министерството на земеделието комисии. Според Астраджиева след като Боянова назначава в комисиите подходящите оценители, започва пренареждане на проектите за първите 61 млн. лева. Сред най-облажилите се от тези европари се оказват приближени на Емил Димитров.


Според сигнала през юни 2011-а Боянова извикала председателя на комисията Демина Байрактарска, за да получи информация за напредъка на програмата. Но проявила интерес и към възможността конкретни заявления да бъдат подходящо класирани. Очевидно отговорите не се вписали в предварителната й нагласа и два дни по-късно със заповед, подписана от министър Мирослав Найденов, се променя съставът на комисията. После идва нова заповед - подписана от самата Боянова. С нея вече подходящата комисия била задължена да направи повторна техническа оценка на представените стратегии. Актуализираната оценка променила и класирането. Първоначално поставената на 31-во място инициативна група Етрополски Балкан прелита до гарантираното за субсидиране шесто място. Групата от Ямбол Тунджа пък от единадесето място се озовава на второ, а тази на Струмяни-Кресна заема осемнадесето, а при предишното класиране е била едва на тридесето място. Това прекласиране на практика гарантирало финансирането за групата Етрополски Балкан, която в първия случай нямала шанс да попадне в списъка на шестнадесетте одобрени общини. Що се отнася до другите две групи - Струмяни-Кресна, тя останала на две позиции зад границата на списъка, а група Тунджа при всички случаи попадала в класирането.


Има ли връзка между Емил Димитров и Етрополски Балкан? Едва ли става дума за неразрешима загадка. В самия информационен сайт на Програмата за развитие на селските райони стои името на брат му Станко Димитров, посочен като лице за връзка с инициативната група. Да не говорим за фирмите и сдруженията, които са част от тази група, като Етропарк ООД например, което е едно от дружествата от империята на Димитров. Сдружението Ездови спортен клуб Болкан Хорсес пък се управлява именно от Станко Димитров, а в Зелена Стара планина участие има Красимир Стоев, който пък влиза в управата на Медикет, отново фирма от обръча на етрополския депутат.


След всички тези врътки на практика само в Етрополе ще се изсипят общо 3.8 млн. лв.от европейските средства. Те ще се разпределят за проекти от стратегията за местно развитие. По регламент максималното финансиране на отделен проект трябва да е до 200 000 евро, като самите проекти се класират от партньорите в съответната местна инициативна група. Кандидатстването в Етрополе вече е започнало, но на сайта на групата няма данни за одобрени проекти.


На практика инспекторите от Министерския съвет са установили достоверността на всички посочени в сигнала нарушения, а препоръките им са одобрени от премиера. Самият доклад е изпратен в агроведомството, за да бъдат отстранени нарушенията, но на практика това не се е случило. Хората от Министерството на земеделието не бяха много петимни да дават изявления по темата. Единственото, което съобщиха, е, че става дума само за неточности от... административен характер.


В официалното съобщение на земеделското министерство се казва, че то е предприело действия за изпълнение на препоръките - спешни мерки за преодоляване на изоставането по ос 4 на ПРСР, актуализиране на нормативната уредба, обявяване на конкурс за директор на дирекция Развитие на селските райони, осигуряване на стабилитет на служителите на дирекцията и да не се допускат занапред констатираните в доклада слабости. Според изявлението първата комисия за оценка на стратегиите е имала сериозен пропуск в работата си, като не е дала гласност на задължителните мотиви към крайното класиране. Това била и причината заместник-министър Светлана Боянова в качеството си на ръководител на Програмата за развитие на селските райони да назначи нова комисия, тъй като липсата на изрични мотиви за оценката по конкретните критерии поставяла под съмнение обективността при определянето на индивидуалните оценки. А също не давала възможност да се изготви мотивиран доклад до министъра на земеделието и храните за одобрение или отхвърляне на всеки един от кандидатите. Освен това липсата на детайлна, задълбочена и добре обоснована мотивировка била в разрез с регламента на програмата, където изрично било посочено, че трябва да се извършва детайлна оценка на постъпилите предложения. Освен това в работата на първата комисия били установени и редица административни пропуски и неокомплектоване на документите, на база на които се извършват финалната оценка и класиране на групите, се казва в съобщението. Що се отнася до действията на заместник-министър Боянова в качеството си на контролираща работата на комисията за избор, тя според съобщението била предприела действия за защита на финансовите интереси на Европейския съюз и за спазването на принципа за добро финансово и целесъобразно управление на средствата. В този план всеки разход по програмата трябва да е обоснован, съобщават още от министерството.


Думи, думи и още думи, но в Голямата книга е казано: По делата им ще ги познаете...


nbsp;


nbsp;

Facebook logo
Бъдете с нас и във