Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Липса на локомотиви промени разписанието на влаковете

Липса на локомотиви наложи временни промени в движението на 14 влака по различни направления в страната. Промените влизат в сила от утре до 20-и октомври. Те са свързани с необходимостта от осигуряване на достатъчен брой локомотиви за обслужване на влаковете поради съществуващия в момента постоянен недостиг на тягов подвижен състав.

С цел да се освободи достатъчен ресурс за обслужване на основните бързи влакове, които пътуват по дългите дестинации, БДЖ въвежда промени в движението на пътнически влакове, които се ползват от малко пътници.

Пътници се оплакват, че много често влаковете не потеглят навреме от Централна гара София заради липса на локомотиви. Машинистите изчакват да пристигне влак от друго направление, за да прикачат локомотива. 

В началото на годината БДЖ съобщи, че са заложили в бизнес плана си за 2019 г. инвестиции от 71 млн. лв. за подобряване качеството на пътническите услуги, от които 65 млн. лв. са предвидени за ремонт на локомотиви. Програмата за ремонт на вагоните предстои да бъде оптимизирана, а за нови машини няма предвидени пари, стана ясно от съобщение на жп превозвача. В него се отчита неизпълнение на капиталовата програма за 2018 г., когато при заложени над 46 млн. лв. за ремонт на локомотиви и вагони са изразходвани малко над 8 млн. лв., което е е затруднила осигуряване на графика за движение на влаковете. Тези проблеми бяха породени от прекратената обществена поръчка за ремонта на локомотивите на БДЖ, защото се яви само един кандидат. Спрян бе и търгът за закупуване на нови 42 мотрисни влака за 675 млн. лв., обявен от смененото ръководство на БДЖ в края на миналата година. 

БДЖ пуска няколко обществени поръчки  за подмяна на подвижния състав. Става въпрос за търгове за минимум 5 или 6 локомотива, както и за между 30 и 50 вагона втора употреба, какъвто е и дневният недостиг в железницата сега. Стандартната цена на един чисто нов локомотив Siemens е 2.5 млн. евро, а за един нов вагон – около 1 млн. евро. Обмисля се и вариант за закупуване на китайски локомотиви, които обаче ще трябва първо да бъдат сертифицирани.

Според Петър Бунев от синдиката на железопътните работници към КНСБ едва около 20 на сто от локомотивите на пътническите превози не са за ремонт, а на останалите, малко или много, има нещо за оправяне, но те продължават да се движат.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във