Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Летният туристически сезон - без прогнози, но с проблеми

S 250 f5b5d8be c9be 46af 82f5 f98f66ce53da

Оптимистични очаквания след отпадане на противопандемичните ограничителни мерки и връщането към нормалния начин на живот много скоро бяха попарени след избухването на войната в Украйна. Светът отново бе изправен пред специфична и трудна за прогнозиране ситуация, която нямаше как да "прескочи" туристическия бизнес. И тъй като мненията в публичното пространство са доста разнопосочни, прогнозите за предстоящия летен туристически сезон няма как да бъдат по-различни.

Хората, които са пряко ангажирани с решаването на проблемите и предизвикателствата пред тази индустрия – представителите на Министерството на туризма,

предпочитат да смятат себе си за умерени оптимисти.

Преди дни заместник-министърът на туризма Ирена Георгиева определи новия летен сезон като труден. Но и тя, и експертите в туристическото ведомство са на мнение, че ръст все пак ще има и то в рамките на 20-30% спрямо миналата година.

Основанията за това очакване е информацията от летищата във Варна и Бургас, а и от партньорите в записванията за почивки, съобщи Георгиева и уточни: на летище Бургас вече са планирани близо 7000 пристигащи полета, а от май до октомври на аеропорта във Варна очакват близо 3500 самолета.

В подкрепа на умерените позитивни очаквания са и окончателните данни за януари и февруари тази година, при които се отчита

почти 106% ръст на туристическите посещения

у нас спрямо 2021 година. Нивата от върховата 2019 г. разбира се не са постигнати, но засега такива са темповете - и по света, и у нас.

Наскоро в свой доклад, публикуван в специално издание, Световният съвет за туризъм и пътувания (WTTC) посочи, че до 2023 г. секторът на пътуванията и туризма ще се върне към предпандемичното си равнище, след което ще продължи да се разраства с постоянен темп, който ще надвиши покачването на световния брутен вътрешен продукт. Очаква се секторът да нараства със среден годишен темп от 5.8 на сто от 2022 до 2023 г. спрямо повишение на световния БВП от 2.7 на сто, както и да създаде 126 милиона нови работни места.

Каква е картината у нас?

За всички е ясно, че от руския и украинския пазар не можем да очакваме туристи това лято. Тежък удар, защото те формираха над 10% от входящия туристопоток през летния сезон в България. „Това на практика означава, че страната ни ще загуби между 300 000 и 400 000 туристически посещения от тези страни, като в някаква степен можем да причислим към тази загуба и посещенията от Беларус“, съобщи още заместник-министър Георгиева.

Експертите на министерството смятат, че компенсирането на тази липса се очаква да дойде от Румъния и Полша, където се наблюдава нарастващ интерес към България като лятна туристическа дестинация. Засилен интерес има още от Германия, Словакия и Израел, но той едва ли ще успее да компенсира всички дефицити в сектора.

Както в министерството, така и хората, представляващи туристическия бранш у нас, се надяват и тази година сезонът да бъде спасен от българския турист. Очакванията са, че положителната тенденция от последните две години - българи да почиват в България - ще се запази и това лято, вместо да плащаме луди пари за бензин до Гърция и обратно.

Без да се правим на черногледи пророци, ще си позволим да кажем, че този оптимизъм е похвален, но май е леко преекспониран, ако се има предвид фактът, че

сянката по плажовете отново ще е лукс за богопомазани.

Очаква се цените на чадърите и шезлонгите да се върнат на равнището си от последната предпандемична година, така както са определени в концесионните договори. С други думи - пандемичният „рахатлък“ за българският турист настъпил заради антикризисното решение на министерството да намали концесионните възнаграждения за сметка на чадърите и шезлонгите, свърши. 

През месец май предстои среща с концесионерите и наемателите на плажове, на която се очаква да бъдат обсъдени различни предложения за облекчаване на бизнеса и подобряване на качеството на плажните услуги за потребителите. Това обаче изобщо не означава, че цените на чадърите и шезлонгите светкавично ще потеглят към Кота Нула и това потегляне ще е трайно. Не за друго, а защото държавата не планира ревизия и на концесионните възнаграждения в същата посока.

Иначе казано, колкото и да ни се виждат скъпи чадърите и шезлонгите, едва ли някой ще ги направи евтини или безплатни просто така, от единия патриотизъм и на полза роду! Както "БАНКЕРЪ" неведнъж е писал, класиралите се при министър Ангелкова с 20-30 годишни концесионни договори, едва ли са петимни да делят черноморската баница с държавата и нейното население…

Галопиращата инфлация

също трябва да влезе в сметките като едно от големите притеснения на браншовиците. "Начело", естествено, с драстичното поскъпване на хранителните продукти, горивата, тока за бизнеса и куп още стоки и услуги, без които туризмът просто не може да съществува като индустрия.

Хотелиери и ресторантьори са категорични, че е почти невъзможно правилно ценообразуване, тъй като нито един доставчик на енергия, стоки или услуги не желае да се ангажират с твърдо договорени цени за целия сезон. Вместо това - всяка следваща доставка е с нова по-висока стойност. И как тогава крайните туристически продукти да станат по-евтини? Или целокупният бизнес да заработи на  загуба, надявайки се неизвестно на какво?

И на всичко казано дотук отгоре, летния туристически сезон вече чука на вратата ни, а никой не знае какво се случва с украинските бежанци, настанени в курортите ни. До 31 май те трябва да опразнят хотелите, защото тогава приключва и програмата в тяхна подкрепа, но все още не е ясно къде точно ще бъдат настанени.

Според предварителните разчети, в момента разполагаме с 670 обследвани държавни и общински бази, което могат да осигурят подслон на 20 000 души. Как и кога обаче ще се случи това - никой не знае или не иска да каже. Нищо, че хотелиерите вече са притеснени, че ако стаите им бъдат опразнени едва в началото на юни, те няма как да се подготвят за първите туристи с платени резервации.

Така че бомбата може да е със закъснител, но времето ни за размотаване отдавна изтече...

Facebook logo
Бъдете с нас и във