Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Летният сезон е на прага, но туристите все още са илюзия

Държавното управление отива на тежък поправителен изпит. Този вече неоспорим факт повлича след себе си и десетки бизнеси, чието оцеляване продължава да се крепи на косъм. Сред тях е и туризмът. 

Сред малкото неща, които управниците у нас не могат да прекроят по собствен тертип, са годишните времена, и с тях или без тях лятото си наближава. А с него и сезонът за морските ни курорти. Отсега обаче се вижда, че напъните на досегашната власт да подава спасителки сламки към един от най-засегнатите от пандемията браншове, трудно ще дадат резултат.

Очакванията на специалистите далеч не са оптимистични. Повечето от големите ни хотели по Черноморието са изправени пред дилемата

дали изобщо да отворят врати,

тъй като редовните до преди години туристи, на практика се изпариха. Гостите от Европа намаляват с драстични темпове, а да се разчита непосредствено преди сезона на прекрояването на пазара основно към руснаците е крайно нереално. Туристическият сектор отдавна настоява за договарянето на ясни и облекчени откъм визовия режим правила за тях и всяко ръководство на Министерството на туризма обещава да свърши работа, но резултатите са трудно забележими.

Допълнителни усложнения в това отношение създаде ковид кризата. Сега към и без това буксуващите облекчения за руските туристи, се прибавиха и новите здравно-осигурителни стандарти. Вицепремиерът и министър на туризма в оставка Марияна Николова направи някакъв опит да привлече вниманието на първия заместник ръководител на Федералната агенция по туризъм на Руската федерация - Елена Лисенкова, с информация за възможностите за влизане на руснаците в България. В края на миналия месец в българското посолство в Москва беше организирана и среща с всички акредитирани туроператори, работещи с нашата страна, за да им бъдат разяснени правилата за безопасно пътуване. Но и на учениците им е ясно, че тези неща не се правят в последния момент.

Усилията на туристическото ведомство бяха насочени и към

започването на рекламна кампания

под надслов „Безопасно Лято 2021“. По-конкретно към изработването на рекламни видеа на четири езика – български, английски, немски и иврит, които да бъдат разпространявани по основните комуникационни канали в повече от 18 приоритетни пазара, български посолства и туристически представителства, с идеята да стигнат до възможно най-голям кръг от хора. С други думи, за пореден път ще се изсипят милиони за разпространението на рекламни клипове със съмнително качество и още по-съмнителен ефект.

Иначе ежедневно сме облъчвани със заклинанията, че България предприема всички необходими мерки за най-висока сигурност, така че гостите да се чувстват защитени и спокойни по време на престоя си у нас. Впрочем спазването на санитарно-хигиенните предписания е едно от ключовите условия да запазим зеления печат за безопасност и хигиена (Safety and hygiene travel stamp), издаден от Световния съвет за пътувания и туризъм (WTTC). Какви обаче ще са ползите?

Според анализатори на процесите туристическото министерство

пак е забравило за принципа на планираност

в туризма и предприеманите сега мерки са повече от закъснели. Държавите по света отдавна обявиха своите правила за посрещане и обслужване на туристите. Повечето от тях премахнаха ограниченията за тези, които са се ваксинирали, а за останалите остава изискването за тест. Някои отрано и на най-високо ниво направиха и своите договорености за посрещане на руски туристи по техните курорти, докато у нас напредъкът в тази насока е доста съмнителен. Поне такава бе позицията на Бургаската регионална туристическа камара по време на последния като че ли Консултативен съвет по туризъм.

Липсата на ясни идеи и разнопосочните сигнали от ресорното министерство не помагат, а пречат на бизнеса в неговата преценка как да действа в очакване на втори за него тежък сезон. Обвиненията на хотелиерите са, че няма стратегия, няма концепция и единственото, което е налице, е хаос.

Между другото и министърът на туризма в оставка не крие притесненията си, че потокът на туристи от чужбина през този сезон ще бъде слаб, като се надява поне да бъдат постигнати резултатите от миналата година. Тези надежди се крепят най-вече на очакването да се привлекат в нашите курорти повече българи, които традиционно почиват в чужбина. Марияна Николова говори за сравнително голям интерес в страната към малките курорти, както и към морския и СПА туризъм. Прогнозите са, че българите все по-често ще търсят места за настаняване с малък капацитет, като къщи за гости и къмпинги.

Темата за жалкото ниво на българския туризъм,

разбира се, се избягва, при все че точно то е в основата на всичко. Основните проблеми за Николова пред „лято 2021 -а“ ще са късният старт на резервациите, засечките при масовата ваксинация, по-малкото използване на въздушния транспорт в света... Наред с тях остават неуредиците с визите и "вечният" недостиг на квалифицирани кадри.

Сред предложенията, оповестени тези дни от бизнеса, с които да се стимулират младите хора да остават на работа в сектора в България (защо ли тези дни?), е да се увеличат производствените практики, като разходите по тях се покриват от държавата и да има образователна рамка, разработена в партньорство между бранша и образованието. Освен това в програмите на висшите училища по туризъм да има повече часове за изучаване на чуждестранни езици, бизнесът да открие гимназии по туризъм и във вътрешността на страната и да ги подпомогне с оборудване, специалисти и т. н.

Последна засега анкета на Националния статистически институт сред управителите на местата за настаняване, направена през март, показва, че в краткосрочен план 43 на сто от ръководителите в сектора смятат да продължат да работят, 41.9 % са на същото мнение, но като намалят обема на работа, 10.9 % възнамеряват да преустановят дейността си, а 2.8 на сто - да я прекратят. Тези резултати не бива да ни изненадват след като също през март статистиката отчете, че пътуванията на български граждани в чужбина са 251 500, или с 9 на сто над регистрираните през същия месец на 2020-та, когато за първи път беше въведено извънредно положение поради разпространението на COVID-19. Съвсем не е такава обаче картинката при посещенията на чужденци в България - те са били 287 900, или с 8 на сто по-малко в сравнение с март година по-рано, а при пътуванията с цел "почивка и екскурзия" е регистриран срив от цели 56.8 на сто.

.

Facebook logo
Бъдете с нас и във