Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Летище София вдига драстично таксите

Ремонтът на пистата за излитане и кацане и на рушащите се пътеки за рулиране пак се отлага

S 250 a3423cbf 9a35 4b27 8c2e e0fd75c44fb0

Ръководството на все още държавното „Летище София“ ЕАД изпрати писма до авиокомпаниите, с които ги уведоми, че открива „процеса по консултиране на размера и системата от летищни такси“, които трябва да влязат в сила от 1 януари и да важат до 31 декември 2021 година. Това се прави практически с два месеца закъснение спрямо традиционната дата за обявяването им – 31 август. 

 

От публикуваните приложения се вижда, че се предлага драстично увеличаване на таксата за заминаващи пътници (б.а. – по-кратко „Такса пътници“ ) - от 1 януари за заминаващ възрастен пътник по международни линии тя скача от 7.27 на 11.66 евро (60.3%), а за дете – от 3.64 на 5.83 евро.

Явно с цел да стимулира вътрешния трафик ръководството на аеропорта залага по-нисък ръст на таксите за излитащите пътници към Варна и Бургас: за възрастен увеличението е от 5.54 на 6.24 евро, а за дете - от  2.77 на 3.12 евро.

Почти двойно увеличение е предвидено за такса „Сигурност за въздухоплавателни средства, превозващи пътници“ (б.а. - „Такса сигурност“) - от 3.36 на 6.54 евро за заминаващи, което си е овчарски скок от 94.6 на сто!

Редно е да се отбележи, че „Такса пътници“ и „Такса сигурност“ се начисляват директно в цените на билетите. Което означава, че заложеното за 2021 г. увеличение ще доведе до

оскъпяване на билетите за пътници

над 12 години средно със 7.57 евро за едни и същи дестинации.

Солиден ръст за догодина е заложен и за „Таксата за ползване на пътнически ръкав“. За използването на съоръжението до 60 минути таксата нараства с 56 евро – от 117 на 173 евро (47.8%). За задържането на самолета на ръкава повече от час догодина ще се плащат допълнително на всеки започнати 15 минути по 66 евро (при 44 евро сега), което е 50% повече.

Заложено е средно с около 60% увеличение и на летищните „Такси за шум“, а измененията на „Такса за кацане“ са минимални.

Очевидно с идеята да подпомогне авиокомпаниите, които използват Летище София, ръководството му продължава традицията да намалява „Таксата за паркиране на въздухоплавателни средства“. За паркиране на оперативна стоянка през деня тя пада с 48.5% - от 0.318 на 0.164 евро, а през нощта – с 45%, от 0.104 на 0.057 евро. С почти 30%  е намалена и таксата за паркиране в зоните за дълговременен престой през деня, а таксата за паркиране в същите зони през нощта се запазва без промяна. В резултат планираните за догодина приходи от „Такса кацане“ и „Такса паркиране“ са съответно

с 12.244 млн. и 2.370 млн. евро по-малко

от 2019-та., което означава, че и разходите на авиокомпаниите за тях ще паднат общо с 14.614 млн. евро.

Размерът на летищните такси за следващата година стъпва на базата на тенденциите на самолетния и пътническия трафик през 2018-2019-та, на очакваното изпълнение на 2020 г., съпоставено с направения преди година план за нея, както и на краткосрочна прогноза за 2021 година. От приложените справки е видно, че при планирани за 2020-та 63 012 кацания и излитания сега очакванията са те да достигнат едва 38 183, което е спад с близо 39 на сто. А пък в плана за 2021-а са заложени 45 727 кацания и излитания, което е с 19.8% повече от очакваните за тази година, но с 27.5% по-малко от 2019-та.

Далеч по-лошо е положението с драстичното намаляване на пътниците, тъй като запълването на местата в излитащите самолети е много по-ниско в сравнение с времето отпреди пандемията. Така ръководството на „Летище София“ ЕАД очаква тази година да бъдат обслужени едва 1 662 077 заминаващи пътника, което е 2.21 пъти (!) по-малко спрямо планираните 3.675 милиона и с 2.14 пъти по-малко от реално излетелите през 2019 година (виж таблицата).

Таблица:

Летищни такси и приходи от тях (в евро)

Година       Брой заминаващи пътници    Такса пътници     Приходи от Такса пътници         Такса сигурност  Приходи от Такса сигурност

2019 3 564 928   6.34  17.340 млн.         3.36  11.705 млн.

2020*         1 662 077   7.27  12.083 млн.         3.36  5.584 млн.

2021*         2 536 262   11.66 25.345 млн.         6.54  16.093 млн.

*Данните за броя на пътниците и приходите за 2020 и 2021 г. са прогнозни

 

Любопитното е, че прогнозата за догодина се базира на

предоставените данни от само 7 авиокомпании,

които формират 44% от излитанията и кацанията и 56% от пътническия трафик. Останалите, които оперират на летището, не са дали данни какви полети планират. Което ще рече, че в голяма степен направените разчети, ако използваме народния израз, са „сметка без кръчмар“.

Разбира се, размерът на летищните такси за 2021-а е определен и на базата на разходите на оператора, относими към тях. Това важи с особена сила за планираните капиталови разходи. В специално публикуваното приложение „По-големи инвестиции за капиталови разходи и текущи ремонти, които оказват влияние върху размера на летищните такси за 2021 година“ обаче няма дори и дума за поне частичен ремонт на намиращата се в „напълно компрометирано“ състояние полоса за излитане и кацане, за което „БАНКЕРЪ“ вече писа, нито за обновяване на някои важни пътеки за рулиране като например S (ПР S), която е единственият достъп до Северния район на Летище София. Според пилоти и авиотехници състоянието й е трагично от няколко години – от  нея се ронят парчета бетон, а на места е открита арматурата. При това в Северния район на Летище София са разположени хангарите на българските ВВС и често се приемат самолети на НАТО, така че трагичното състояние на ПР S може да застраши полетите както на нашите самолети, така и на съюзниците ни.

Още през 2016 г. на ПР S е имало инциденти със спукани гуми, поради което ГД „Гражданска въздухоплавателна администрация“

дава предписание тя да бъде ремонтирана.

Обявена е обществена поръчка, избран е изпълнител, в средата на 2017-та е издадено и строително разрешение, но въпреки рекордния трафик и високите приходи тогава ръководството на летището прекратява процедурата през септември 2019 година.

Не е необходимо човек да е икономист, финансист или авиационен специалист, за да проумее веднага, че предстоящото драстично увеличаване на таксите през 2021-а е резултат от недалновидната политика на сегашното ръководство на аеропорта. Вместо да запазят размера на летищните такси при значително нарастващия трафик през последните години, за да инвестират приходите от тях в подобряването на безопасността на летището, неговите шефове прекратяват вече обявени обществени поръчки за ремонти и поради това намаляват таксите. Дори им се наложи да връщат на авиокомпаниите част от парите, събраните от тях чрез летищните такси.

След началото на пандемията от Covid-19, когато стана ясно, че  заради свития трафик приходите на „Летище София“ от намалените такси вече не стигат дори за изплащане на заплатите на служителите му, ръководството се сети, че трябва да ги увеличи, и то драстично – нещо, което противоречи на пазарната логика.  Известно е, че цените на стоките и услугите нарастват при повишаващо се търсене, а при намаляващо – падат. В крайна сметка това антипазарно поведение може да отблъсне някои големи авиокомпании, особено нискотарифни, които да пренасочат бизнеса си към конкурентни летища, каквито в региона има предостатъчно.

Бисер Липов

Facebook logo
Бъдете с нас и във