Банкеръ Weekly

отсрочка

"Летище София" се разплати с ЕИБ

Дали министър Московски ще завърши концесията на столичния аеропорт?

Информацията, която "БАНКЕРЪ" пръв публикува в предишния си брой, че министър Ивайло Московски възнамерява да удължи срока за подаване на документи за участие в процедурата за концесия на столичното летище, тази седмица бе потвърдена официално. От транспортното ведомство съобщиха, че крайният срок за депозиране на предложенията вече ще е 14 декември, а отварянето им ще се състои в 11 ч. на следващия ден.

Според наши източници отсрочката е поискана от оператора на летище Цюрих, за който се очаква да се включи в надпреварата заедно с руската VTB Capital и турския Limak Holding. На практика тя означава, че до края на годината със сигурност няма как да бъде избран концесионер, който да плати желаните от държавата поне 600 млн. лева. "Ние така или иначе никога не сме очаквали да приключим процедурата до края на 2016 г., тъй като физически това е невъзможно. Все пак, дори удължавайки до средата на декември, самата комисия трябва да работи поне месец, след което да се спазят всички процедури, в случай че има обжалвания. Така, както е предвиден за 2016-а, този потенциален приход за бюджета ще бъде прехвърлен за 2017 година", коментира Московски. 

Забавянето със сигурност ще обтегне нервите на кредиторите на железницата, тъй като се предвижда споменатите 600 млн. лв. да се налеят в нейната каса, но от друга страна, до 15 декември поне може да получим отговора на Европейската комисия дали прехвърлянето на средствата към БДЖ няма да се третира като нерегламентирана държавна помощ.

Междувременно "БАНКЕРЪ" научи и друга любопитна новина. На 5 септември "Летище София" ЕАД e погасило предсрочно задълженията си към Европейската инвестиционна банка. През 2003-а Народното събрание ратифицира договор между  България, финансовата институция и столичния аеропорт, с който ЕИБ отпусна 60 млн. от общо 192 млн. евро за модернизацията на летището. Петдесет и два млн. евро бе безвъзмездната помощ по приключилата вече предприсъединителна програма ИСПА, кредит за 42 млн. евро предостави Кувейтският фонд за арабско икономическо развитие, а останалите 38 млн. евро бяха собствени средства. В същия контракт беше залегнал и ангажиментът до датата на окончателното погасяване на задълженията - 5 септември 2017-а, заемополучателят "да запази собствеността и владеенето на активите или според нуждите да подмени и поднови тези активи и да поддържа обекта в почти непрекъсната експлоатация в съответствие с първоначалната концепция, освен ако ЕИБ не се съгласи писмено на нещо различно".  Е, в транспортното министерство намериха друго решение на проблема - предсрочно погасяване на заема и на 5 септември софийското летище е наброило оставащите за изплащане над 15 млн. лева. Така за бъдещия концесионер отпадат каквито и да било опасения, че ще трябва да плаща за чужди дългове.     

Съвсем друго е отношението на министерството към консорциума MAK/AДMAК, който изгради новата писта, но заради неуредени финансови отношения заведе арбитражно дело в Париж. То бе изгубено окончателно от държавната компания през 2012-а и по него тя ще трябва да плати 26.8 млн. щ. долара плюс лихви, 390 хил. долара, представляващи частта от депозита за арбитражни разноски, и близо 5 млн. паунда разноски на ищците по делото. Наред с това арбитражът присъди летището да върне незабавно на МАК/АДМАК предоставените две гаранции, издадени от Gulf International Bank B.S.C., всяка за сумата от 5 297 300 щ. долара. За да може обаче едно чуждестранно арбитражно решение да влезе в сила на територията на България, е необходимо да бъде признато от български съд в триинстанционно производство по т. нар. екзекватура. Две от инстанциите вече са го потвърдили, но аеропортът обжалва и пред Върховния касационен съд и в близките дни се очаква неговото решение.

От МАК/АДМАК обжалваха и концесията. Мотивът им е, че решението за откриване на процедурата е дискриминационно, тъй като възложителят на строителството на новата писта и осъден по арбитражното решение - "Летище София" ЕАД, ще  остане без финансови средства заради лишаването му от активи и дейност. "Същевременно при допускане на екзекватурата дължимите суми за изпълненото строителство няма да бъдат платени на жалбоподателите, защото държавата не е поискала това от концесионера още от самото начало на процедурата", изтъкнаха хората от консорциума. Очаква се решението на Върховния административен съд по този въпрос. 

Инак финансовите резултати на летището преди концесията значително се подобряват. За деветте месеца на 2016-а дружеството е на печалба от 7.2  млн. лв., или  3.325 млн. лв.  повече от планираната и с 2. 650 млн. лв. над отчетената за същия период на 2015-а. То регистрира 94.4 млн. лв. постъпления, или с 9.413 млн. лв. повече в сравнение с година по-рано. На Министерството на транспорта е изплатен дивидент от 2.79 млн. лева. Възнагражденията на ключовия управленски персонал - съвет на директорите, изпълнителен директор и Одитен комитет, за първите девет месеца възлизат на 147  хил. лв., при положение че през 2015-а са били 129 хил. лева. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във