Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Летище София инвестира във... високи заплати и скъпи коли

Летище София, две десетилетия след началото на новото хилядолетие. Неработещ асансьор и рампа, по която май е минала бетонобъркачка с пробита "кофа". Чудно защо ли новите чуждоземни началници също не държат колите си точно тук?
S 250 26bdd381 c581 4423 a408 000410fc5331

Договорените с концесионера на летище София "Соф Кънект" АД инвестиции в размер на 624 млн. евро потекоха към аеропорта като пълноводна река. Това показва последната информация, с която разполага БАНКЕРЪ. Проблемът е, че вместо към радикално подобряване на летищната инфраструктура "паричният поток" тече в съвсем други посоки - към подобряване на благосъстоянието на чужденците, които управляват аеропорта, за осребряването на договори за услуги по цени, многократно по-високи от пазарните, и т.н.

По непотвърдена информация седмината чужденци – изпълнителният директор и неговите помощници (сред тях оперативен директор и шефове на наземното обслужване, на търговските обекти и пр.), получавали средно по 15 000 евро месечно. Освен това за тях са наети луксозни жилища в престижни райони на столицата (като Докторската градинка, например), за които се плащат месечни наеми от порядъка на 9000 лева. Освен това, аеропортът осребрява и фактурите за луксозните "rent-a-car"-и (клас Volvo S80), с които се придвижват чужденците.

Видели какви ли не глупости на летище София, дългогодишни служители се чудят защо чуждестранните експерти

не ползват служебните автомобили на досегашните началници,

а харчат луди пари за лимузини под наем? Такива ли чак грандиозни успехи постигна аеропортът под мъдрото управление на концесионера, че колосалните разходи на новоназначените чужденци да са оправдани?

Но и това не е всичко. Летище София прави сериозни разходи и за покупката на самолетни билети, за да могат чужденците редовно да пътуват до родните си гнезда.

Така, пак по непотвърдени данни, месечната издръжка на всеки задграничен мениджър излиза по над 50 000 лв. месечно. Или 

за седмината експерти – не по-малко от 350 000 лева.

И, ако всичко на летище София течеше по мед и масло, защото тези чужденци са положили началото на видимото подобряване на състоянието му, човек да махне с ръка и да каже „Халал да са им!“

Когато обаче всичко, до което се докосне непредубеденият пътник на летище София, подсказва и показва само разруха?! 

Пристигате, например, с кола и искате да я оставите на паркинга пред "Терминал 2". Там ви посрещат разкъртени, порутени рампи, по които се валят купища камъни. Вие обаче давате смело напред, а въпросните камъни - застъпени от гумите - дънят по ауспуха, картера и останалите части под колата или пък

летят и свистят наоколо като куршуми и шрапнели.

За последствията всеки може да се досети.

В един момент това препятствие е преодоляно. Оставяте колата и хоп - нова изненада! Два от четирите асансьора на многоетажния паркинг не работят! Дали тръгвате за дълго или се връщате отдалеч - няма значение. Висенето ви е гарантирано, защото постоянно десетки други събратя по съдба "висят" пред асансьорните врати и...

Хайде, от едното благоприличие ще спестим какво точно "обещават" или "пожелават" те на новите летищни власти. При това съвсем умишлено, защото концесионерите са частници и изпълнението на

непосредствените им и супер неотложни задължения

изобщо не зависи от Закона за обществените поръчки. Тоест - абсолютно нищо не пречи на скъпоплатените мениджъри ултимативно да накарат съответните си служители да звъннат на фирмата, която поддържа асансьорите, и да я поканят да си свърши работата.

България все още е държава, в която работят национални регулаторни органи, един от които е Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ (ГД ГВА). Малко след като концесионерът „Соф Кънект“ пое управлението на летище София, ГД ГВА издаде предписание, с което го задължи „да предприеме спешни мерки за окосяване на тревата в летателното поле", защото "високата трева закрива видимостта на вертикалната сигнализация… и може да окаже отрицателно влияние на системата за инструментално кацане“. Краен срок за изпълнение на предписанието - 31 юли 2021 година.

Какво направи концесионерът? Нае за една година трактор „Кубота“ (със съответния прикачен инвентар), който срещу "скромните" 179 160 лв. с ДДС окоси веднъж проблемните площи. За сравнение – старият договор за косене с друга фирма беше 2-годишен и "струваше" два пъти по-малко - около 90 000 лева.

Освен това, в новия договор не влизат разходите за гориво и ремонт на наетата техника, които са за сметка на концесионера. За сметка на това обаче има куп други неадекватни клаузи:

1. Плащане на 60% от общата стойност до 5 дни от сключване на договора;

2. Плащане на 20% от сумата до 3 месеца от подписването на протокола за предаването на техниката;

3. Плащане на 10% до 9 месеца от подписването на протокола;

4. Плащане на последните 10% - при окончателно изпълнение на договора!

И още - срещу споменатите 90 000 лв., по стария договор беше площите бяха косени 6 пъти. Тоест - по 15 0000 лв. за всяко косене.

Според новият контракт, летателното поле вече е окосено веднъж и до изтичане на едногодишния срок през май 2022 г. може да бъде окосено най-много още два пъти. Следователно, в най-евтиния вариант едно "разкриване на видимостта към сигнализацията" ще струва на концесионера… поне 60 000 лева. Или 4 пъти по-скъпо, отколкото по времето на държавния летищен оператор. При това - без разходите за гориво и ремонти... Скъпа „инвестиция“ на „Соф Кънект“, нали?

Откакто е поел аеропорта, концесионерът не коси ландшафтно оформените терени югоизточно от "Терминал 2". Преди десетина години

транспортното министерство похарчи близо 10 млн. лв.,

за да оформи тези терени като парк. И до встъпването на концесионера, този парк се поддържаше в добро състояние - чрез редовно косене, поливане и пр., защото е собственост на летище София.

Откакто „Соф Кънект“ пое аеропорта, за парка не се полагат никакви грижи и състоянието му към началото на септември е плачевно – висока изгоряла трева, унищожени от сушата цветни и храстовидни насаждения, оплаквания от змии и т.н. Вярно е, че зеленината няма отношение към безопасността на полетите, но пък сухите треви и храсти представляват сериозна опасност за възникване на пожар, който да застраши аеропорта. Но също така е вярно и другото: че няма как коцесионерът да зареже всички свои задължения, само и само да спести някой и друг лев в името на  високите заплати, скъпите коли и още по-скъпото косене на тревата около пистите.

"Соф Кънект“ прави и други необичайно високи разходи (например - за шумозащитния екран, с които сега няма да занимаваме читателите). И тъй като вече писахме, че ръководството на „Соф Кънект“

явно отказва да отговаря на официално зададените журналистически въпроси,

то бихме искали в края на публикацията да поставим следния наистина обществено значим въпрос: "Редно ли е концесионерът да прави такива колосални разходи за заплати и луксозен живот, след като беше освободен за 10 години напред от плащане на концесионни такси (общо 245 млн. евро) с мотива, че пандемията била нарушила „баланса на концесията"?" 

Поставяме въпрос, който е особено важен за българското общество днес, при опитите за актуализация на бюджетите на държавата, НЗОК и общественото осигуряване!

Белчо Цанев

Facebook logo
Бъдете с нас и във