Банкеръ Daily

Управление и бизнес

КТ „Подкрепа“ настоява за финансово стимулиране на жп транспорта

S 250 78cb2004 de0f 4450 90d9 67a4999fceb9

КТ „Подкрепа“ предлага на правителството на Кирил Петков да заложи в Държавния бюджет за 2022 година средства за целево стимулиране на железопътния транспорт в страната. Ръководството на синдиката представи тази сутрин становището си по въпроса пред министъра на транспорта и съобщенията Николай Събев с молба да го внесе в кабинета.

Основната причина за предложението е драстичното повишение на цените на електроенергията за индустрията през последните няколко месеца, което доведе до рязък скок на цените на жп превозите от внос, за износ, както по вътрешни релации, с над 21 на сто . Нещо, за което „БАНКЕРЪ“ вече писа в края на миналата година (виж ТУК).

В същото време увеличението на навлата на тежкотоварния автомобилен транспорт – главен конкурент на влаковете, е под 10 на сто, като той е валиден най-вече за фирмите, експлоатиращи нови камиони Евро-6.

„Икономическата логика показва, че поради значителното поскъпване на жп транспорта товародателите ще пренасочат товарите, които досега са превозвали с железница, към автомобилния транспорт. Това от своя страна ще доведе до катастрофа в сектора и ще се отрази не само на работещите над 21 000 души в държавните жп предприятия у нас“, коментира специално за „БАНКЕРЪ" инж. Марио Нинов, главен експерт в КТ „Подкрепа“.

Според него в крайна сметка това ще доведе до „ефекта на доминото“, като влоши допълнително екологичната обстановка у нас и ще направи непостижимата допълнителна цел за намаляване на вредните емисии с още 10% до 2030 година. Нещо, което от своя страна пък ще доведе до допълнително затваряне на различни индустриални производства, за да може България да отговори на най-новите „зелени“ изисквания!

За целта от КТ „Подкрепа“ предлагат на правителството да заложи в бюджета за тази година средства за:

- компенсация на НКЖИ за намалените приходи от инфраструктурни такси;

- създаване на логистични центрове за привличане на товари към големите железопътни гари;

- покриване на загубите от извършената дейност;

- субсидиране на жп превозвачите през ДП НКЖИ чрез намаляване на инфраструктурните такси, както го направиха вече много държави в ЕС;

- субсидиране на жп превозвачите през ДП НКЖИ посредством покриване на част от разходите им за промишлена електроенергия;

- субсидиране на потребителите на жп товарен транспорт посредством предоставяне на квоти въглеродни емисии, съобразени със спестените от тях.

От КТ „Подкрепа“ припомниха на министър Николай Събев и правителството, че на 10 декември 2020 г. Европейският съвет прие повишаване на целта на ЕС, заложена в Парижкото споразумение за намаляване на вредните емисии до 2030 г., от 40% до поне 55 на сто. На 14 юли 2021 г. беше  представено Съобщението „Подготвени за 55“, към него са включени пакет от 15 инициативи, отразяващи визията на ЕК за постигане на повишените емисионни цели на ЕС за 2030 и 2050 година. Това наложи актуализиране на националните цели, като за България целта е намаляване на емисиите с още 10% до 2030 г. в сравнение с емисиите от 2005 година.

„С прилагането предложените от нас мерки ще се запази и насърчи железопътния транспорт в България, както и ще се постигнат част от целите на „Стратегия 2030“ на ЕК за интелигентен,  устойчив и приобщаващ растеж за насърчаване на по-екологична икономика“, коментира още за „БАНКЕРЪ“ инж. Марио Нинов.

Освен това КТ „Подкрепа” предупреди министър Николай Събев, че за да се гарантира спокойствието и сигурността на работещите в сектора е необходимо  в бюджета на ведомството за 2022 г. да се предвидят необходимите средства за изпълнение на Колективните трудови договори в НКЖИ и поделенията на БДЖ, като се отчете и предстоящият ръст на минималната работна заплата за страната и на продължаващото нарастване на необходимите средствата за живот.

Белчо Цанев

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във