Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Криза за машинисти и локомотиви в БДЖ

Общо 32-ма локомотивни машинисти са напуснали БДЖ от началото на годината. Това стана ясно след среща между синдикатите и ръководството на държавните железници. Машинистите се оплакват от ниското заплащане, натрупания извънреден труд и недостига на локомотиви. Заради тях се стига и до промяна в разписанието на влаковете.

"Кризата не е от сега. Тя започна, особено с машинистите, откакто започна да се разширява метрото. При откриването на всеки нов лъч от метрото винаги една част от 20-30 машиниста биват изтеглени към метрото.", коментира пред БНТ Петър Бунев - председател на синдикатите на железничарите към КНСБ. 

Кадровата криза се е задълбочила и след като машинисти заминават да работят в чужбина. Има и частни превозвачи, които също дават по-добри условия. Други причини за напускането са лошите условия на труд, ниското заплащане и отношението.

В края на септември липса на локомотиви наложи временни промени в движението на 14 влака по различни направления в страната. Те са свързани с необходимостта от осигуряване на достатъчен брой локомотиви за обслужване на влаковете поради съществуващия в момента постоянен недостиг на тягов подвижен състав. Пътници се оплакват, че много често влаковете не потеглят навреме от Централна гара София заради липса на локомотиви. Машинистите изчакват да пристигне влак от друго направление, за да прикачат локомотива. 

В началото на годината БДЖ съобщи, че са заложили в бизнес плана си за 2019 г. инвестиции от 71 млн. лв. за подобряване качеството на пътническите услуги, от които 65 млн. лв. са предвидени за ремонт на локомотиви. Програмата за ремонт на вагоните предстои да бъде оптимизирана, а за нови машини няма предвидени пари, стана ясно от съобщение на жп превозвача. В него се отчита неизпълнение на капиталовата програма за 2018 г., когато при заложени над 46 млн. лв. за ремонт на локомотиви и вагони са изразходвани малко над 8 млн. лв., което е е затруднила осигуряване на графика за движение на влаковете. Тези проблеми бяха породени от прекратената обществена поръчка за ремонта на локомотивите на БДЖ, защото се яви само един кандидат. Спрян бе и търгът за закупуване на нови 42 мотрисни влака за 675 млн. лв., обявен от смененото ръководство на БДЖ в края на миналата година. 

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във