Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Кредити подкрепят общински проекти

Пандемията от Ковид внесе промени във финансите на общините. В резултат на противоепидемичните мерки разходите на много места нараснаха и изпълнението на бюджетите не бе в рамките на планираното. Това се отрази и върху финансовата рамка на местната власт през тази година. Вярно е, че в някои общини гражданите са по-дисциплинирани и изчистват задълженията си към общината и тя има с какво да посрещне харчовете за подкрепа на бизнеса или на хората. В други пък парите за развитие на проекти не достигат и се налага да прибягват до заеми. 

Сред отличните можем да поставим Монтана и Дупница.

От Община Монтана съобщават за рекордно изпълнение на местните данъци и такси през първите шест месеца на тази година. Кметът Златко Живков отбелязва, че за половин година са събрани 7 435 000 лева, което е над милион повече в сравнение със същия период на миналата година. Принос за това имат и гражданите, и много от фирмите, които са платили още в края на юни дължимия данък за цялата година. Благоприятно върху финансите на общината има и това, че от началото на 2021-а са събрани около 1 млн. просрочени данъци и такси от предишни години, подчертава кметът Живков.

Общо 4 316 519 лв. са приходите от местни данъци и такси за първото шестмесечие на тази година, съобщиха от Община Дупница. Спрямо същия период година по-рано, са събрани с 650 хил. лв. повече. По данък МПС са платени 1 059 008 лева при 947 652 лв. в края на юни миналата година. Постъпленията от такса битови отпадъци са 1 752 152 лв или с около 200 000 повече, а при данък недвижими имоти приходите са за 746 110 лв. при 600 986 лв. за 2020-а.
Отбелязва се и тенденцията за увеличаване плащанията през ПОС терминал - общо 284 763 лв. са били внесени по този начин през тази година, докато през миналата година са били 207 986 лева.

След дебати общинските съветници са решили предприятието „Общински автотранспорт“ да получи заем от Община Русе в размер на 540 хил. лева. Средствата ще бъдат използвани за закупуване на 12 тролейбуси втора ръка от Швейцария, които да заменят амортизираните машини от автопарка на предприятието.

Закупуването на нови тролейбуси на кредит засега е малко по-трудно, отбелязва кметът Пенчо Милчев. Причината е, че русенци вече плащат заем от 1 млн. лв. годишно, взет от предишното управление. Съгласно закона общината има лимит на кредитите и според градоначалника трябва да се  внимава за какво би се използвала една такава възможност.

Директорът на „Общински автотранспорт“ Александър Георгиев и заместник-кметът Димитър Недев са обосновали предпочитанието за покупка на тролейбусите с това, че те са по-изгодни за поддържане от фирмата и по-големият им брой ще намали себестойността на превозите в сравнение с автобусите. Срокът за изплащане на заема е декември 2024 година, а лихвеният процент е 1.24 на сто.

Изчисленията на превозвача показват, че през 2022-а ще се наложи да бъдат закупени още 8 тролейбуса, за да може общинското предприятие да обслужва ефективно гражданите съгласно новата транспортна схема.

Общинският съвет на Пловдив е одобрил предложението на кмета на града Здравко Димитров общината да изтегли заем от 40 млн. лева. Така Община Пловдив ще може да сключи договор за кредит с "Фонд за устойчиви градове".
Със средствата ще може да се завършат важни за града инфраструктурни обекти - изграждането на подлеза "Модър - Царевец", пробивът под бул. "Цар Борис Трети Обединител" до Водната палата и закупуване на нова техника за работата на общинските предприятия "Чистота" и "Градини и паркове". 
Този заем е необходим на град Пловдив, подчертава кметът. "Има много приоритети и ако имаме много пари, ще можем да ги решим. Това са нещата, които не търпят отлагане. Пловдив е един от малкото градове, които да не е изтеглил такива пари. Средствата по заема не могат да се харчат безразборно, те се следят стриктно."
 

Facebook logo
Бъдете с нас и във