Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Ковид-19 преструктурира семейните бюджети

По време на ограниченията, свързани с Ковид-19, хората преструктурираха семейните си бюджети и парите, спестени от ресторанти или почивки бяха инвестирани в по-скъпи и по-висок клас стоки за повишаване на комфорта у дома. Например, през първата половина на тази година, най-търсеното обзавеждане за спалня струваше 800-850 лева, което е с 30% повече в сравнение с периода януари-юни 2020-а. Най-популярният телевизор е по-скъп с 23% и достигна средна цена от 750-800 лева, докато година по-рано струваше 600-650 лева. Това показва новото издание на популярната класация „Топ 10 на изплащане“ за периода януари-юни 2021 година от един от лидерите на пазара на потребителско кредитиране у нас – "БНП Париба Лични Финанси".

Последната изпълнена с предизвикателства година сериозно повлия и на начина, по който хората купуваха стоки на изплащане. В категория, в която търговията по традиция е основно офлайн, броят на заявките за покупки на стоки на изплащане с потребителски кредит изцяло онлайн остава стабилно висок. Тази тенденция се обяснява, от една страна, със социалната дистанция, а от друга – с навлизането на удобни и сигурни инструменти за пазаруване и отпускане на потребителски заеми, разработени от лидери в областта на онлайн кредитирането.

Бъдещето на прехода от офлайн към онлайн пазаруване на изплащане се потвърждава и от обзора „Търговията: Презареждане 2021“ на L’Echangeur – центърът за технологични и маркетингови иновации на BNP Paribas Personal Finance. Според експертите, само за няколко месеца Ковид-19 изстреля с години напред процеса на дигитализация на търговията на дребно и на потреблението. Пандемията трансформира традиционната начин на работа в тези сектори в завладяваща свързана екосистема. В света след Ковид-19 ще бъдем свидетели на безусловна свързаност, управляваща както икономиката, така и нуждите и очакванията на хората.

Това са част от основните изводи новото издание на класацията „Топ 10 на изплащане“, която се издава редовно от "БНП Париба Лични Финанси" в България от 2011 г. насам. Нейната цел е да представи ясна картина на потребителското търсене като класира най-търсените модели сред 10-е най-търсени групи продукти на базата на заявленията, подадени към компанията. Новото издание е базирано на заявленията за финансиране на покупката на стоки на изплащане, получени в периода януари-юни тази година. Около 50% от тях бяха за най-търсените стоки.

Харчим 1250 лв. за по-големи спалня и матрак и 800 за „умен“ свързан телевизор

През първата половина на 2021 година хората инвестираха повече пари в повишаване на жизнения си комфорт. В същото време подходът към някои покупки става доста по-прагматичен и така стоки, в които българите инвестираха повече преди година, сега заемат по-скромно място в семейния бюджет. Това се доказва от факта, че в новото издание на класацията „Топ 10 на изплащане“ пет от десетте най-търсени стоки са с по-високи средни цени. Това са телевизорите, лаптопите, обзавеждането за спалня, матраците и климатиците. Всички тези продукти предоставят на хората повече комфорт – по-добър сън, по-приятна среда, по-лесна отдалечена работа и образование и по-добро домашно забавление. Например, средната цена на комплект от обзавеждане за спалня и матрак нарасна с 29% до 1250 лева. Очевидно българите искат повече удобство при спане и харчиха повече пари за по-висок клас обзавеждане. Хората повишаваха комфорта си и с по-модерни климатици. С това се обяснява и ръстът на средната цена на тези уреди с 12% до 1050-1100 лева и изкачването им в класацията от 10-а на седма позиция.

Средната цена на телевизорите също отбеляза впечатляващ ръст от 23% до 750-800 лева. Според експертите на БНП Париба Лични Финанси в България двигатели на този ръст са два основни фактора. Първият е технологичното развитие на тези устройства и промяната в използването им. Вторият фактор е Европейското първенство по футбол – българските фенове на футбола искаха да гледат мачовете на по-големи екрани със страхотно качество на картината.

Най-значителен ръст в средните цени беше отбелязан в категория „Преносими компютри“. Обяснението за това е в дългия период на „хоум офис“ и дистанционно обучение – хората се нуждаеха от по-мощни машини, с които да изпълняват ежедневните си задачи и да останат свързани с колегите си. Затова и средната цена на лаптопите нарасна с 35.7% и достигна 900-950 лева, докато година по-рано беше 650-700 лева.

В новото издание на класацията "Топ 10 на изплащане" се отчита спад на средните цени на стоки като смартфони - с 60% спрямо януари-юни 2020 година, перални - спад от 22% и готварски печки, където понижението е от 13 на сто. При смартфоните през последните години се наблюдава отчетлива тенденция да се редуват флагмани от премиум брандове с бюджетни модели. Освен това, заради кризата българите подхождат по-разумно към покупки на стоки, които ще ползват година-две и затова пренасочват бюджетите си към покупка на по-висок клас продукти за дълготрайна употреба.

Facebook logo
Бъдете с нас и във