Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Ковид-19 отстъпва място на планове за възстановяване

Кризата с коронавируса е още тук и не знаем как ще се развихри тя в следващите месеци, но в много общини вече мислят и обсъждат планове за възстановяването след Ковид-19. 

Преди дни кметът на община Павликени и президент на Мрежата на асоциациите на местните власти от Югоизточна Европа - НАЛАС - инж. Емануил Манолов, е бил  домакин на онлайн конференция на кметовете за социално-икономическото възстановяване след пандемията от COVID-19, съобщиха от пресцентъра на общината.

Своите добри практики, които са въвели за преодоляване на кризата от новия коронавирус, са споделили кметовете на Истанбул и Подгорица, както и градове в Молдова, Словакия, Хърватия и Румъния. Конференцията е събрала над 140 кметове, общински експерти, представители на местни организации и международни организации.

Кметовете са се обединили около становището, че местните власти в Югоизточна Европа бяха и със сигурност ще останат на първа линия в дейностите за овладяване на пандемията COVID-19. В такива трудни времена те не само са се справили с кризата като са приложили необходимите мерки за превенция, подкрепили са уязвимите и са субсидирали местните икономики, но много от градоначалниците са направили и смела крачка напред: използвайки иновации и дигитализация са решили проблеми, причинени от пандемията.

Инж. Емануил Манолов е акцентирал върху драматичното въздействие на кризата върху местните финанси и важността на трансграничното сътрудничество за справяне с кризата в търсене на най-добрите решения. Здравната и социална криза вече се трансформираха в криза на местните финанси. "Гледайки напред, местните власти от Югоизточна Европа ще се сблъскат с невиждани нива на несигурност и ще трябва да вземат трудни и спешни мерки за преразглеждане на бюджета, в контекста на очакваната нарастваща разлика между приходите, разходите и намалената икономическа активност, особено в някои сектори", отбелязва инж. Манолов. Ако проблемите не бъдат адресирани ефективно, местните власти могат да загубят до 30% от приходите си до 2022 година. Ако не се противодейства с ефективни мерки, предоставянето на услуги ще бъде застрашено.

Очевидно е, че не можем да се справим с кризата в изолация, а трябва да има многонационален подход в търсенето на най-добри решения, подчертава кметът на Павликени.

"За съжаление, по време на кризата станахме свидетели на много силни тенденции на изземане на правомощия от местната към националната изпълнителна власт, намаляване на бюджетната автономия, налагане на мерки - дори настояване за териториални реформи - без предварителни консултации с местните власти, и трудностите на избраните местни власти да изпълняват задълженията си", е посочила Гун Марит Хелгесен, председател на Камарата на регионите на Конгреса на местните и регионални власти на Съвета на Европа. 

В община Ямбол показват и конкретни мерки в справяне с проблемите от пандемията и свиването на финансовите приходи.

След оптимизация на числеността и състава на администрацията от началото на годината на местния бюджет са спестени 300 000 лева от заплати и 57 000 лева от осигуровки, съобщиха от общината след сесия на Общинския съвет.
По предложение на кмета Валентин Ревански тези средства ще се вложат в ремонти на редица обществени сгради в града и за назначаване на експлоатационен екип на новоизградената пречиствателна станция за отпадни води.
Други 161 400 лева, които са икономисани, ще се използва за нови проекти.

В София пък са намерили друг подход към ситуацията. В столицата са въведени пакет от мерки за подобряване на пътната безопасност и намаляване на трафика, който включва обезопасяване и осветяване на пешеходните пътеки и на кръстовищата в града, съобщават от общината.

30 нови електрически тролейбуси ще заменят старите “Икаруси“ в Столичния градски транспорт. Така общият им брой става 110. Превозните средства няма да бъдат изцяло зависими от електрическата мрежа, посочва заместник-кметът по транспорт в столицата Кристиан Кръстев: Тези возила са изцяло електрически. Могат да се движат и автономно, благодарение на капацитивната батерия, с която разполагат. Те са по-различни, защото няма двигател с вътрешно горене. Според Кръстев тази гъвкавост, която осигурява този тип тролейбуси, помага, когато има затваряне на кръстовища. Предстои да бъдат закупени 30 електробуса. Също така в процедура е и доставка на 25 чисто нови трамвайни мотриси, които надявам се в следващата година вече ще бъдат в ход за доставка.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във