Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Ковид-19 доведе до динамичен ръст на продажбите на електронната търговия

Тази година онлайн продажбите са се увеличили с исторически най-бързите темпове досега, но това все още оставя повече от 80% от продажбите в други канали.

Рязкото нарастване на потребителската активност в електронната търговия се превърна в основен елемент от продължаващата трансформация на сектора търговия на дребно. В региона на Централна и Източна Европа-17* делът на онлайн продажбите варира значително от едноцифрено число в някои страни, до повече от 18% в Чехия, например. Силният потребителски пазар от 172 милиона човека в региона на ЦИЕ-17 би следвало да продължи да осигурява по-добри темпове на растеж и възвръщаемост от по-развитите пазари в търговията на дребно и други сектори, показва доклад на Colliers на тема „Търговия във времена на пандемия”. Налице е спад между 20 и 45% в посещаемостта на търговските центрове въз основа на данните от средата на тази година в сравнение със съответния период на 2019-а. Някои от дебютите на висок клас марки включват Hugo Boss (Албания), Yves Saint Lauren, Dsquared, Chanel (Чехия) и Armani Beauty (Румъния).

Пандемията COVID-19, която върлува от март насам,  наруши функционирането и развитието на пазарите на търговски площи по целия свят, включително и в страните от ЦИЕ-17. Правителствените ограничения, наложени върху работата на магазините, заведенията, центровете за услуги, местата за развлечения, доведоха до динамичен ръст на продажбите на електронната търговия и до промени в поведението на потребителите.

Многоканална и електрпонна търговия

Много търговци на дребно работят по много канали, но доста често физическите магазини съставляват по-голяма част от приходите и оперативната им мрежа. Тази година, ако не и по-рано, разкри колко несъвършени са някои модели. "Онлайн магазините се оказват спасителната сламка за някои марки, В зависимост от сегмента има специализирани платформи, които допълват стоките в продажба, като например Zalando, които са един от световните лидери на пазара за мода и обувки", обяснява Кевин Търпин, Регионален директор Проучвания за Централна и Източна Европа.

Търговците на дребно трябва да се качат на ракетата-носител на електронна търговия, преди да се изстреля и да стане недостъпна. "Не е твърде късно, но за да се случи по правилния начин, ще отнеме време, ноу-хау и инвестиции и ако този процес все още не е започнал, то той трябва да стане приоритет”, допълва Търпин.

Моделът Omni-Channel е безпроблемно „изживяване“ за потребителя, независимо как се докосват до марката или продуктите, те ги разбират, комфортно им е и именно затова продължават да се връщат. Omni-channel модела също предоставя изключително ценна информация на търговците на дребно за поведението на потребителите и обратна връзка за техните стоки и услуги.

В региона на Централна и Източна Европа делът на онлайн продажбите варира значително от едноцифрени числа в някои страни до повече от 18% в Чехия. Тази година, повечето от тези показатели са се увеличили с исторически най-бързите темпове досега, но това все още оставя повече от 80% от продажбите в други канали.

Има още няколко фактора в сектора на търговията на дребно, чието преразглеждане предстои, за да се постигне по-добър баланс:

-много търговци на дребно присъстват чрез франчай партньор, който може да управлява няколко марки;.

-доста често партньорите нямат контрол или права върху платформата за електронна търговия на компанията-майка, което ограничава възможностите им да продават онлайн;

-друг фактор може да бъде географски,тъй като някои платформи не могат да продават в определени държави;

-много търговци на дребно също се опитват да стимулират потребителите към ползване на опцията click&collect, където има повече контрол и където е по-вероятно да се направят допълнителни покупки.

 Може да се предположи, че през следващите години основния тип инвестиции в този пазарен сегмент ще бъдат в малки квартални търговски центрове и  паркове.

 

 

*В този доклад взеха участие страните от ЦИЕ-17: Албания, Беларус, Босна и Херцеговина, България, Хърватия, Чехия, Естония, Унгария, Латвия, Литва, Черна гора, Полша, Румъния, Сърбия, Словакия, Словения и Украйна.

Facebook logo
Бъдете с нас и във