Банкеръ Weekly

минаха години

Корупцията по релсите стигна до съдебната гара

Антон Гинев подписваше смело договори за милиони, но сега едва ли му е до усмивки.

Дали пришпорена от поредния негативен доклад за съдебната ни система, дошъл от Брюксел, или поради смяната на властта и статуквото, българската прокуратура продължава със завидната си активност. През седмицата държавните обвинители съобщиха, че Антон Гинев - бивш заместник-министър на транспорта в две правителства - на Пламен Орешарски и на Бойко Борисов, заедно с доскорошния депутат от ДПС Илия Илиев отиват на съд заради източването чрез фиктивни договори на над 4.2 млн. лв. от две държавни дружества. Освен тях обвиняеми са още Огнян Георгиев, бивш директор на железопътна секция в Русе, и Кръстю Дискосков, директор на поделение "Транспортно строителство и възстановяване" в Горна Оряховица.

Злоупотребите са станали в периода от 22 октомври 2007-а до 9 октомври 2008-а, когато на власт бе тройната коалиция начело със Сергей Станишев. А ощетени са Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), чийто генерален директор по това време бе Антон Гинев, и държавното предприятие "Транспортно строителство и възстановяване". Според прокуратурата Гинев е сключвал договори с предварително определени конкретни дружества - в нарушение на Закона за обществените поръчки, погазвайки принципите за публичност и прозрачност, свободна и лоялна конкуренция.

Следвайки хронологията, на 22 октомври 2007-а е сключен контракт за 3.12 млн. лв. с "Триумф" ЕООД, чийто управител и собственик е 19-годишният по онова време Илиян Митков Илиев. На дружеството е поверена отговорната задача да изследва деформациите на земната основа на гара Русе. По договора авансово е преведена сумата от 927 хил. лв. с ДДС и са направени допълнителни плащания, но изпълнителят не е свършил абсолютно нищо. 

На 11 декември 2007-а следва нов контракт - с "Розалия ММ" ЕООД, за възстановяване на отводнителните съоръжения между гарите Моруница и Бяла по IV главна жп линия на стойност 999 560.89 лв. с ДДС. Сумата е платена на частното дружество, но реално някаква работа на обекта са отметнали работници на НКЖИ.  

На 12 септември 2008-а идва следващият договор - с изпълнител държавното предприятие "Транспортно строителство и възстановяване"  и подизпълнител "Енерджи груп 2003"‘ ЕООД, с управител Йордан Илиев (брат на Илия Илиев). В случая цинизмът си е направо откровен, защото като предмет на дейност отново е посочено възстановяването на отводнителните съоръжения между гарите Моруница и Бяла. Само дето стойността на строителството скача на 2.28 млн. лв. с ДДС, а неизпълнените дейности по предишния договор са включени за допълнително плащане. Но и това не е всичко, защото са сключени още три нови контракта с подизпълнители. На 24 септември 2008-а "Транспортно строителство и възстановяване" подписва с "Енерджи груп 2003" ЕООД за възстановяване на прословутите отводнителни съоръжения  между гарите Моруница и Бяла срещу 665 508.96 лв. с ДДС. На 26 септември е сключен договор и с "Розалия ММ" да работи по същия обект за  814 477.31 лв. с ДДС. А на 9 октомври е избран и още един подизпълнител  - "Строителство и инвестиции" ЕООД, за който са предвидени 662 629.32 лв. с ДДС. След което отново се завърта добре позната схема - държавата превежда парите на посочените фирми, а  дейностите се извършват от работници на възложителя. 

Антон Гинев е обвинен за умишлена безстопанственост на повереното му държавно имущество, от което са настъпили вреди за НКЖИ и държавното предприятие "Транспортно строителство и възстановяване". Обвинението срещу Илия Илиев е за това, че в съучастие с длъжностни лица от НКЖИ и "Транспортно строителство и възстановяване" като помагач ги е улеснил в присвояване на чужди пари. Конкретно при пет от общо шестте сключени договора Илиев обявявал стойността на строително-ремонтните дейности, която да се фактурира в полза на "Розалия ММ", "Енерджи груп 2003" и "Строителство и инвестиции". Освен това се явявал на място и представял на служителите предварително съставени и подписани от името на дружествата фактури за претендирани работи, за които били издавани протоколи - образец 19.  "Въз основа на тях на дружествата били преведени договорени суми за работа, която не била извършена от тях, като присвояването е в особено големи размери, представляващо особено тежък случай - общият размер на щетата е 3 142 176.16 лева", изтъкват от прокуратурата. 

Любопитна подробност в цялата тази история е, че когато са извършени тези деяния, заместник генерален директор на НКЖИ е бил сегашният министър на транспорта Христо Алексиев. Двадесет и седем годишният тогава Алексиев (през 2007-а) е назначен да отговаря за "Стратегически блок" на компанията. Той е трябвало да организира и контролира дейността на двете дирекции, които пряко отговарят за европейските проекти и стратегическите инвестиции - "Стратегическо развитие и инвестиционна политика" и "Управление и изпълнение на инфраструктурни проекти". Алексиев остава на тази позиция до декември 2009-а. 

Иначе обявените разкрития са само върхът на айсберга, под който се крият злоупотреби за много повече пари. По груби сметки близки до Илия Илиев фирми са се уредили през последните години с договори за десетки милиони от НКЖИ.  За един от тях "БАНКЕРЪ" писа подробно още през 2014-а. Става дума за акционерното дружество "Ай Ки Ес" (собственост на племенника на Илиев - Янко Янков), което взе близо 19 млн. лв. от железниците чрез уникален начин за доставката на 7000 т жп релси с тегло 60 кг/м и дължина 25 метра. В този случай генералният директор на железопътната компания  Милчо Ламбрев не обяви открита обществена поръчка, а ползва вратичка в законодателството и пусна търга на борсата. По този начин няма минимални финансови и технически изисквания към кандидатите, а не е необходимо да се доказва и опит в дадената сфера.

Facebook logo
Бъдете с нас и във