Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

КОНКУРСИТЕ ЗА ЛИЦЕНЗИРАНЕ НА НОВИ ТЕЛЕВИЗИИ: КОЙ Е ВЪЗСЕДНАЛ БЕЛИЯ ОВЕН?

Гореща седмица имаха собствениците на телевизии, част от които кроят планове как да придвижат напред конкурсите за лицензиране на нови регионални ефирни програми, а други - как да ги провалят. Гореща бе тя и за хората в държавните институции, които регулират и контролират този бизнес. По всичко личи, че и следващите ще са не по-малко горещи - през цялото лято та чак до Нова година.
Както БАНКЕРЪ вече писа, преди няколко дни Комисията за регулиране на съобщения (КРС) прекрати всички конкурси за лицензиране на нови канали, анулирайки свое решение от април, с което задели свободни аналогови честоти. Комисията се мотивира с това, че от 16 юни, когато приключи сесията на Регионалната радиокомуникационна конференция в Женева, чиято цел бе да разпредели и осъществи международното съгласуване на цифровите честоти за телевизионно излъчване, България се намира в нова телекомуникационна ситуация. Според КРС сега е необходимо да се изработи национална стратегия и да се синхронизира законодателството, така че да може плавно и прозрачно да се премине от аналогови към цифрови тв програми. Този процес трябва да приключи за страните от ЕС в началото на 2012 година. От комисията увериха, че при добра координация между държавата и неправителствения сектор въпросната стратегия може да се направи за около два месеца, след което КРС и Съветът за електронни медии да се върнат към задълженията си по аналоговите конкурси.
На свой ред фирмите, които са против спирането на надпреварата за аналоговите честоти, обединени в Асоциацията на българските телевизионни оператори (АБТО), обвиниха комисарите, че с отлагането помагат на Би Ти Ви да продължава да прибира най-големите рекламни приходи измежду всички тв канали. Действията на шефа на Комисията за регулиране на съобщенията Георги Александров са директен опит да се удължи монополът на собственика на рекламна агенция Крез и на медия агенция Пиеро 97 и фактически собственик на Би Ти Ви Красимир Гергов - заяви управляващият директор на ТВ 7 и член на АБТО Диляна Грозданова. - Чрез агенциите си Гергов държи голяма част от рекламните бюджети на фирмите в страната. А чрез влиянието си в единствената засега телеметрична система за измерване на зрителската аудитория ТВ план ТНС Гергов насочва тези бюджети към Би Ти Ви и към още няколко телевизии, в които е скрит собственик. Грозданова допълни, че единственият начин монополът на Гергов да бъде разбит е, като се лицензират още оператори, които не са част от описаната от нея схема. Тя призова Съвета за електронни медии да не спира конкурсите и да ги завърши съобразно изискванията на Закона за радио и телевизия. През седмицата обаче ръководството на Би Ти Ви обжалва петте процедури, които неотдавна съветът откри в Пловдив и Варна, и по този начин съвсем постави държавата в патова ситуация. Дотолкова, че вече едва ли в нея има човек, който със сигурност знае ще се появят ли в крайна сметка някога нови ефирни телевизии.
Към момента ситуацията с конкурсите прилича на народната приказка за юнака, който трябвало да възседне белия овен, за да стигне горната земя, но погрешка паднал върху черния и се озовал в долната. В подобно положение са играчите, които по различен начин се опитват да се доберат или да задържат телевизионния ефир и да правят бизнес. На единия овен със сигурност са хората, които разчитат конкурси да няма и да продължат да разполагат с това, което вече са взели. Ако до миналата седмица някой се е съмнявал, че КРС играе главна роля в подобен план, през тази вече би трябвало да е размислил. Откакто преди около година и нещо се заговори, че парламентът най-после е решил да приеме стратегията за развитие на радио-телевизионния пазар, написана от Съвета за електронни медии, и така да позволи на съветниците да провеждат конкурси, КРС се опитва да пречи при всеки удобен случай. Достатъчно доказателство за това е фактът, че още преди комисията да бъде официално попитана има ли в страната технически ресурс за създаването на още една национална телевизия, председателят й вече бе отклонил тази възможност. Един от основните му мотиви бе, че рекламният пазар не би могъл да понесе тежестта на още един голям ефирен играч. Думи, които по-прилягат на шеф на вече съществуваща медия или на експерт в областта на рекламата, отколкото на председател на държавен технически регулатор.
Въпреки че определи като нулеви шансовете на новите електронни медии да се развиват добре на рекламния пазар, месеци по-късно КРС фактически лицензира още няколко. Както е известно, през март с нейно решение в 27 града се появи телевизия CTN, собственост на Техностийл, за която варненската икономическа групировка ТИМ не крие, че е тяхно дружество. Още преди CTN да излезе в ефира, с подписа на Александров над София заработи и друг нов ефирен оператор - телевизия GTV, чийто консултант е тъкмо спряганият от Диляна Грозданова собственик на рекламни агенции Красимир Гергов.
Както вече добре се вижда, на другия овен са хората, които по всякакъв начин тикат аналоговите конкурси да вървят към финала. Толкова силно, че страничният наблюдател вече започва да се пита дали ездачите не знаят как ще завършат те? Ако знаят, овенът им би трябвало да носи името на един или на няколко членове на Съвета за електронни медии. Защото в случай, че нещо (или някой) все пак успее да накара КРС да отмени решението си от миналата седмица и да върне честотите на масата, председателят на съвета Райчо Райков ще започне да събира документите на желаещите да се борят за тях. Дебела заявка за участие вече обявиха собственикът на Би Би Ти Петър Манджуков, бившият председател на надзорния съвет на Общинска банка Любомир Павлов, смятан за силния човек в сянка в кабелната телевизия ТВ 7, една от най-активните в нападките срещу КРС, и собственикът на телевизиите от групата на Диема вижън Емил Славчев, чиито интереси слуховете свързват с тези на небезизвестния генерал от средите на БСП Любен Гоцев, който пък е председател на АБТО. Всички те или техни доверени хора непрекъснато повтарят, че за да се разбие монополът на Красимир Гергов, е необходимо да се лицензират нови ефирни телевизии. Според медийни наблюдатели обаче от конкурси за регионални оператори конкурент на Би Ти Ви би могъл да се роди само в случай, че една и съща фирма спечели честоти във всички градове, в които се провеждат конкурси. Това е начин да се създаде програма, която да се разпространява над цялата или почти цялата страна. Което води след себе си естественият въпрос защо съперниците на Гергов са толкова сигурни, че такъв нов мегаоператор наистина ще бъде създаден?
На страничния наблюдател не му остава друго, освен да наблюдава, за да види кой от юнаците ще има по-големия късмет да е възседнал правилното добиче.

КАРЕ
Съветът за електронни медии обяви в понеделник (17 юли) конкурси за 15 радиочестоти в Монтана, Ямбол, Ловеч и Габрово. Пет от тях са в Монтана, пет - в Ямбол, три - в Ловеч, и две в Габрово. В тези четири града никога не са били провеждани конкурси за осъществяване на радиодейност, което обуславя и слабото развитие на радиопазарите им, мотивираха се от съвета. В Монтана в момента се излъчват две местни радиопрограми, в Габрово те също са две, по една са в Ловеч и Ямбол. Критериите, според които ще се избират кандидатите, бяха оповестени на 29 юни. Те обаче са обжалвани пред Върховния административен съд от Асоциацията на собствениците на частни радиа и телевизии АБРО.

Facebook logo
Бъдете с нас и във