Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

КОНЦЕСИОННА ВЪЛНА ЗАЛИВА ТРАНСПОРТА

Първият у нас интермодален терминал ще бъде изграден в столицата край гара Подуене - Разпределителна, съобщи през седмицата транспортният министър Петър Мутафчиев. Съоръжението, което ще съчетае ж.п. транспорт, ТИР-превози и паркинги, ще е първият проект, с който страната ще кандидатства за финансиране по оперативната програма Транспорт на ЕС. Строителството на терминала ще струва 17 млн. евро, като 11 млн. ще са от Европейския фонд за регионално развитие, а останалите 6 млн. ще са от държавния бюджет.
Избрахме точно това място за строеж, защото е в непосредствена близост до Летище - София. Освен това няма да има сериозни отчуждителни процедури, тъй като голяма част от терена е собственост на Националната компания Железопътна инфраструктура, обясни министър Мутафчиев. Терминалът трябва да е готов до май 2008-а, като се очаква транспортното министерство да предложи на правителството проектът да получи статут на обект с национално значение. Така ще се улесни отчуждаването на терените, които са в частна собственост.
В по-близък план предстои да започнат четири нови концесии за инфраструктурни обекти. В началото на ноември кабинетът трябва да открие процедурата за отдаване на Летище - Русе. То е разположено на 20 км южно от крайдунавския град и през 2005-а собствеността му бе прехвърлена от военното на транспортното ведомство. Намеренията на екипа на Петър Мутафчиев са там да бъдат привлечени карго полети и ниско-тарифни превозвачи, които да използват аеропорта като алтернатива на международното летище в Букурещ.
От 15 години Летище - Русе не е използвано за военни или граждански цели и затова от бъдещия концесионер ще се изисква да възстанови неговата експлоатационна годност. Това ще стане чрез припокриване на цялата писта, подновяване на техническата инфраструктура и пътническия терминал и изграждането на нови складови площи. По разчети на транспортното министерство необходимите инвестиции ще са около 13 млн. евро, но се твърди, че вече имало заявен интерес от чуждестранен инвеститор.
Частни стопани ще се търсят и за летищата в Горна Оряховица и Пловдив, без да е ясно все още кога ще започнат процедурите. Проблемът при първия обект е чисто технически - уточняването на собствеността с Министерството на отбраната. Далеч по-сложна е ситуацията с аеропорта край Пловдив, където 75 декара земя, заедно с терминала, са били продадени през 1995-а на частни собственици. Сега се водят преговори за възстановяването на терените на летището срещу обезщетяване.
Сигурни обаче са други три концесии - за пътническото пристанище Видин - център, товарното в Лом, а заедно ще бъдат пуснати терминалът Видин-Север и фериботният комплекс Видин. Процедурите за тях трябва да бъдат обявени с решения на Министерски съвет през декември.
До края на 2006-а се предвижда и обявяването на търга за проектиране и строителство на 114 километровия жп участък от Първомай до Свиленград. Това е втората фаза от проекта за реконструкция и електрификацията на железопътната линия Пловдив - Свиленград. Общата му стойност е около 340 млн.евро. По програма ИСПА са отделени 153 млн. евро, още 150 млн. евро са заем от Европейската инвестиционна банка, а 37 млн.евро са осигурени от държавния бюджет.

Facebook logo
Бъдете с нас и във