Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Концесионираното Летище София – малко пътници и много проблеми

Летище София е обслужило през април 158 406 пътници. Експертите на дружеството са изчислили, че това е с 360.4% повече спрямо данните за април 2020 г. - почти мъртвия първи цял месец след обявяването на извънредното положение у нас. Радостта от драстичния ръст спрямо слабата 2020-та обаче мигом се изпарява, когато се направи сравнение с предпандемичната 2019 година. През април тогава през аеропорта са преминали 598 140 души - 3.77 пъти повече отколкото сега.

Нещо повече, средно около 10% от преминалите пътници са военни, от които не се събират летищни такси. А и като се има предвид, чу такива плащат единствено заминаващите, то излиза, че през миналия месец летището е получило приходи от такса „Пътници“ и такса „Сигурност“ само от около 71 282 пасажери. (През април 2019-та са събрани същите такси от около 269 163 пасажери, като думата „около“ е използвана поради факта, че броят на излитащите пътници не е идеално равен на броя на кацащите и е възможно излетелите през различните години да е повече от 50% от общия брой).

И тъй като таксите за 2021-а са почти същите, както и през 2019 -та (с минимално увеличение от 0.93 евро на таксата за заминаващ пътник по международни  линии, но с намаление от 0.28 евро на таксата за вътрешни полети), то изводът е, че и приходите на аеропорта са намалели спрямо април 2019-та близо 3.6-3.7 пъти.

Този спад поставя пред сериозно изпитание поелия от 19 април управлението на Летище София концесионер „Соф Кънект“, в който влизат френският инвестиционен фонд „Меридиам“ (с 99% от капитала) и известната у нас австрийска строителна компания „Щрабаг“ (1%). При това нещата не опират само до изплащането на заплатите и осигуровките на служителите, които той добросъвестно е преназначил в собствената си компания (с изключение на около стотина души, които остават в държавната фирма „Летище София“ ЕАД до ликвидирането на дейността й). Пред концесионера, който в средата на април плати на държавата 660 млн. лв. с ДДС предварителна концесионна такса, стоят по-големи предизвикателства. Най-важното от тях е да приведе летището в съответствие с международните стандарти за безопасност и сигурност. Което няма да е никак лесно и евтино при занемарения му вид.

Както „БАНКЕРЪ“ неведнъж писа, в окаяно състояние от няколко години е Пътеката за рулиране S, която е единствения достъп до Северния район на аеропорта. А именно там са разположени хангарите на българските ВВС и често се приемат самолети на НАТО. Освен това в Северния район са разположени базите на няколко фирми за техническа поддръжка на самолети.

В не много по-добро състояние се намира и самата полоса за излитане и кацане. Тя беше въведена в експлоатация на 31 август 2006 г., но дори и удълженият й 12-годишен гаранционен срок изтече през август 2018-та.

Впрочем въпросите около концесията на Летище София не намаляват, а сякаш се увеличават. В този смисъл може би е необходимо служебният министър Георги Тодоров, а също и останалите компетентни органи в държавата, да разпоредят ревизия на работата на последното ръководство на аеропорта.

Редно е и националният регулаторен орган – ГД „Гражданска въздухоплавателна администрация“, да инспектира внимателно състоянието на летището и да даде необходимите предписания на концесионера. А как той ще ги изпълни при този нисък пътнически трафик, приходите от който не покриват дори заплатите и осигуровките на служителите, си е лично негова работа.

Белчо Цанев

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във