Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Концесията на летището ще е с благословия от Брюксел

При всички положения Европейската комисия ще вземе отношение по процедурата за концесия на "Летище София". Това стана ясно от поредния задочен спор между управляващи и опозиция по темата. 

БСП вече обяви, че е сезирала еврокомисарите за незаконна държавна помощ в концесионната процедура и  настоя премиерът Бойко Борисов да я спре, докато Брюксел не се произнесе по казуса. Според социалиста Георги Свиленски в документацията са залегнали текстове, съгласно които в следващите 35 или 50 години държавата нямала да има правото да построи друго летище в радиус от 100 км около сегашното в столицата. Свиленски твърди, че ако бъде направен  нов аеропорт, то на концесионера трябва да бъде изплатено обезщетение в размер на стотици милиони и дори милиарди левове.

"Това дава предимство на бъдещия концесионер в рамките на 35 години - плюс още 18, ако бъде продължена концесията, София да има едно единствено летище, без оглед на развитието на пътникопотока, на инфраструктура, нужди от второ летище. Отчуждаването на терени, ако концесионерът реши, че има нужда от тях, ще се извършва от държавата за сметка на концесионера, като разходите по тези отчуждавания ще се приспадат от инвестицията, която му е заложена в договора. Тоест той няма да изпълнява инвестициите, които предварително е заложил - втора писта, концесионни такси, трети терминал, а тези инвестиции ще му бъдат приспадани като капиталови разходи", отбеляза още Свиленски. 

В отговор транспортният министър Росен Желязков даде да се разбере, че кабинетът не смята да замразява процедурата. На брифинг Желязков поясни, че Европейската комисия ще се произнесе за "Летище София", но на по-късен етап - когато е избран концесионер. "Това се прави с цел комисията да се запознае с конкретните условия на офертите и избора на концесионер, така че да има основание да се произнесе по конкретни параметри, които са предложени по сделката, а не параметри по проект", добави министърът. От думите му се разбра, че договорът с избрания концесионер ще бъде подписан едва след положително становище от Брюксел.

Желязков посочи също така, че в процедурата действително е заложен ангажимент държавата да не изгражда или предоставя на концесия друго държавно летище в радиус от 100 километра. Но това не означавало, че е заложено ограничение за изграждането на аеропорти с частни инвестиции. Той даде за пример и постъпил в ГД "Гражданска въздухоплавателна администрация" проект на инвестиционен план за изграждане на частно летище в рамките на столицата. 

По принцип нотификацията пред Еврокомисията на такива концесионни процедури е нормална практика. В средата на декември тя бе сезирана за нерегламентирана държавна помощ при концесията на аерогарата в Атина. Брюксел разреши на тамошното правителство да удължи срока на концесионния договор с 20 години.

Иначе у нас нещата продължават по план. Предвидено е оферти от кандидатите да се приемат до 5 февруари. Официално се знае, че интерес към концесията проявяват испанският летищен оператор AENA и британският Manchester Airport Group. Неофициално се говори за интерес от германския оператор Fraport, който е концесионер на летищата във Варна и Бургас, както и от френската компания ADP. Като претенденти се спрягат също операторът на летището в Цюрих, индийски и корейски компании. Споменава се и още един испански оператор -  Ferrovial, който управлява летища във Великобритания, като има участие и в най-голямото - "Хийтроу".

Facebook logo
Бъдете с нас и във