Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

КОНЦЕСИЯ ЩЕ ОГРЕЕ И МАГИСТРАЛА ЧЕРНО МОРЕ

Поредният напън за публично частно-партньорство при пътното строителство се очерта на хоризонта. На заседанието си на 30 април правителството натовари финансовия министър Пламен Орешарски до две седмици да назначи екип, който да подготви за предоставяне на концесия изграждането на автомагистрала Черно море. Групата ще се председателства от министъра на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов и в нея ще влязат представители и транспортното, финансовото, земеделското и на екологичното министерство, както и на фонд Републиканска пътна инфраструктура.
На хартия Черно море е част от околовръстната Черноморска магистрала и трансевропейския транспортен коридор номер 8. Трасето е залегнало и като приоритетен проект в Националната стратегия за интегрирано развитие на инфраструктурата в периода 2006-2015-а. Само дето досега по него почти нищо не е свършено. Вярно, че преди близо година бе избран уж най-екологичният вариант за преминаването му - от варненското село Приселци на юг през Бенковски, Добри дол, Китка, Старо Оряхово, Детелина, Рудник (обл.Варна), Кошарица, Тънково, Каблешково, Каменар, Лъка, Рудник (обл.Бургас) до Ветрен, но оттогава този проект не помръдва. Днес в експлоатация са едва 11 километра от над стокилометровия аутобан, чието изграждане е повече от необходимо, та дори и заради факта, че между Варна и Бургас стават едни от най-тежките катастрофи по време на летния туристически сезон.
Интересно е, че правителството не предприе нищо за изготвяне на анализ за целесъобразността от предоставянето на концесия и на магистрала Хемус, при все че такава точка фигурираше в предварително обявения му дневен ред. Изглежда, на този въпрос скоро няма да му дойде времето. За сметка на това на Фонд Републиканска пътна инфраструктура министрите одобриха вариант на споразумение за преотстъпване на средствата от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) и правителството за Транзитни пътища V. Клаузите дават възможност на фонда да тегли пари на траншове и да извършва с тях разплащания. Общата стойност на проекта е 705 млн. евро, за които 380 млн. евро са заем от ЕИБ, а 325 млн. евро са национално съфинансиране. С тях ще се модернизират 1517 км пътна мрежа и ще се изградят нови 18 километра. В решението обаче изрично е записано, че Републиканска пътна инфраструктура се задължава да спазва всички бюджетни процедури и да изпраща информация на Министерството на финансите, свързана с усвояването на парите, изпълнението на проекта и изплащането на заема.

Facebook logo
Бъдете с нас и във