Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Комитова за "Хемус": Няма как да спрем нещо, което не е започнало

"Никой не спира строителството на магистрала "Хемус". Важно е обаче кой би могъл да го спре. Първо - могат да го спрат фирмите, които могат да кажат на работниците си, че нямат пари за заплати. Това ще бъде лъжа, защото те имат много пари, но е възможно този процес да се случи по други причини. Искам да кажа на работниците, че фирмите имат пари. Г-н Беличев също може да спре строителството. Той е шеф на "Автомагистрали" ЕАД и на всички подизпълнители.  Аз нямам власт над него. Въпреки че "Автомагистрали" ЕАД е собственост на регионалното министерство, г-н Беличев може да се уволни, само ако той сам реши". Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова.

Държавата отделя много пари за строителството на пътища. Фирмите, които изпълняват проектите, се оплакват от години, че парите за строителството са малко. Държавата е права, че се дават много пари и фирмите са прави, че получават малко. Гражданите пък са недоволни от ниското качество. Защо се случва така? Механизмът, по който се надписва сметката, е ясен. При т.нар. инженеринг, ако за един път трябват 100 кубика бетон за качествена работа, в сметката се записват 200. Цената остава пазарна, но количеството е завишено. Същата е схемата и със свлачищата. При всички тях няма обществени поръчки, обясни Комитова пред Нова телевизия.

Тя добави, че строежът на магистрала "Хемус" представлява едно трасе от 250 км от Ябланица до Шумен. Това е равно на магистрала "Тракия" от Пловдив до Бургас. "Хемус" е разделена на 9 участъка за строителство. За участъците от 1 до 6 са одобрени 1.95 млрд. лв, а за участъците 7,8 и 9 са осигурени 1.8 млрд. лв.,посочи строителният министър. В участъците 1,2 и 3 се извършва строителство с разрешението за строеж, а в участъците 4,5,6,7,8 и 9 не е започнало строителството. "Нека поговорим кой и как спира строителството на магистралата. В 1,2 и 3 се строи и към този момент, а в другите - няма как да спрем строителство, което не е започнало", изтъкна министърът. Тя увери, че средствата за строителство на магистралата не са спрени.

"По първото постановление за участъци от 1 до 6, за които са разходени близо 2 млрд. лв, се строят само 1,2 и 3, а другите не са започнати. Важно е да отбележим, че "Хемус" се строи от нашето търговско дружество, наречено "Автомагистрали" ЕАД. Това е основната строителна компания, която работи с много подизпълнители, на които са раздадени аванси", уточни Комитова. Към днешна дата са изплатени 71% от парите, а са завършени 4% от проекта.

"От 2 млрд. лв., на нашето търговско дружество са изплатени 1.38 млрд. – парите са там. Като строителство сме изпълнили – 9 км са готови, а още 68 км са в строителство и не са въведени с Акт 16. Около 16 процента от магистралата са изпълнени, а с парите сме много по-напред. Въпрос на месеци е километрите по участъци 1,2 и 3 да бъдат завършени", обясни още строителният министър.

"Аз мразя незавършеното строителство, защото то е най-скъпото. Ако "Хемус" остане незавършена, ще ни излезе 5 пъти по-скъпа. Никой няма интерес да спира строителството на магистралата", подчерта тя.

"Ремонтът на магистрала "Тракия" се финансира с други средства. Когато аз дойдох в министерството на 12 май - 3 фирми вече работиха в участъка Чирпан – Стара Загора. На 12 май се работеше усилено, а туристическият сезон се открива на 15 май. Опциите пред нас бяха две – или да спрем строителството, или да го продължим. Спряното строителство са загубени пари. Грешката е допусната в по-ранното планиране на тези ремонтни дейности", отчете ресорният министър. "Фирмите започнаха да си искат парите. Ние казахме, че ще им ги дадем, но след като извършим проверка на място. Констатирахме некачествени строителни работи и ги накарахме да си отстранят дефектите", добави тя.

Facebook logo
Бъдете с нас и във