Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Кой ще се възползва от АМ "Хемус"?

Автомагистрала "Хемус" - там, където е построена

Осигуряването на модерна транспортна инфраструктура е важна задача, защото когато бизнесът се разраства, има нужда от бързи и удобни пътища. В Южна България нещата изглеждат добре. 

"Хемус" е автомагистрала мечта за поколения българи и ... управляващи. Почти цялото й трасе е в територията на Северна България, с изключение на района около София, тъй като столицата е зад Балкана и това я прави част от Южна България. Предвидено е тя да свързва столицата София с град Варна и дублира първокласните пътища Е70 от Варна до Шумен, Е772 от Шумен до Ябланица и Е83 от Ябланица до София.

Всичко започва на 4 октомври през 1974 година. Тогава официално започва строежът на автомагистрала "Хемус", като първа копка прави тогавашният държавен и партиен ръководител (на БКП) Тодор Живков.

Дължината й е 430 км, като до момента са завършени и се използват 176 км от нея - от София до Ябланица и от Варна до Белокопитово, община Шумен. В края на миналата година правителството на ГЕРБ осигури необходимия бюджет от 1.35 млрд. лева за строителство на оставащите 134 километра. Очаква се АМ "Хемус" да е опънала своята снага от София до Варна до началото на 2023 година. И заедно с това да даде път на инвеститорите за нови проекти.

Хубав план. Очакванията на управляващите са, че изграждането на магистралата ще намали различията - икономически, инфраструктурни и други, с Южна България. Не са малко и скептиците.

Но все пак по-важното е кого ще ползва тази магистрала. Сещаме се за Северозападна България. Видин, макар и да е вратата ни към Централна и Западна Европа и въпреки построяването на Дунав мост -2, си остава откъснат от останалата част на България - във всяко едно отношение. И преди 2022 г. едва това положение ще се промени. От години вече се говори, че тласък за съживяването на този регион ще даде изграждането на друг един транспортен проект - пътя между Ботевград и Видин и моста над река Дунав към Калафат. Той е в графата "приоритетен" в инвестиционната програма на АПИ и МРРБ до 2022 година. И като бъде завършен и се свърже с магистралите "Хемус", "Тракия" и "Струма", благата ще потекат към селищата в Северозапада.

Cтpoитeлcтвoтo по нaпpaвлeниeтo

Bидин - Бoтeвгpaд (167 ĸм)

зaпoчва oт нaй-cлoжнитe oтceчĸи Meздpa - Бoтeвгpaд (33 ĸм) и Bидин - Pyжинци (54.3 ĸм), ĸoeтo e пoвeчe oт пoлoвинaтa тpace нa cĸopocтния път. Забелязва се някакво движение по това трасе. Държавата избра най-скъпата оферта за строежа на 13-километровата отсечка от пътя Ботевград - Мездра. Обединението "МБ Лот 2 - 2019" ще я строи за 222.4 млн. лева. Иначе строителството на 33 км от пътя между Мездра и Ботевград е обособено в два участъка - Лот 1 (19.3 км) и Лот 2 (13.4 км). Срокът за изпълнение на поръчката е 1096 дни, от които 180 дни за проектиране и 916 дни за строителство.В началото на юли Агенция "Пътна инфраструктура" обяви обществените поръчки за проектиране и строителство с индикативна стойност 460 млн. лв. без ДДС и за надзор при модернизацията на други 54.3 км в участъка от Видин до Ружинци. Проектът ще се реализира със средства от републиканския бюджет.

От АПИ предвиждат нов начин на плащане за този проект – цялата стойност на договора ще бъде получена, след като бъде подписан Акт 16 за завършване на обекта и има издадено разрешение за ползване на новопостроения пътен участък.

Другият голям инфраструктурен проект е

автомагистралата между Русе и Велико Търново,

която е част от Паневропейския транспортен коридор №9 и Европейски път Е85. А след завръшването на тунела под Шипка може да осигури бърза връзка и с Южна България и Гърция и Турция. 

За момента обаче и Ру̀се - най-големият български град по поречието на река Дунав и петият град по големина в страната, стои откъснат от страната и столицата. Разстоянието от 310 км от София все още разделя София от крайдунавския град, който е потенциален стратегически интермодален и логистичен център на страната и на Югоизточна Европа. И това е напълно възможно предвид географското положение на Русе, утвърдената му роля на важен промишлен център, както и наличието на първия в страната пътен и железопътен мост над река Дунав - Дунав мост. Реката приобщава града и към европейския транспортен коридор № 7, създавайки условия за търговско и круизно речно плаване.

Пътят, който свързва сега Русе и Велико Търново е един от най-опасните за движение и в новините всеки ден има съобщение за инциденти.

От другата страна на бъдещата магистрала е Велико Търново - един от генераторите на икономически растеж в страната заради изгодното си положение.

Планираната дължина на автомагистрала Русе - Велико Търново е около 133 км, като одобрения вариант е комбинирания вариант, който дублира първокласен път I-5. Скоростният път ще преминава край западния вход на Велико Търново - на по-малко от три километра от Старата столица. Трасето му ще пресече първокласното шосе преди село Момин сбор, където е предвиден голям пътен възел. По скоростното трасе от Русе ще се излиза и директно на автомагистрала "Хемус", чиято връзка ще е на около 10 минути с автомобил северозападно от Велико Търново.

Чрез пътния възел в района на Дебелец ще има връзка с шосето към Прохода на Републиката.

С тези двата инфраструктурни проекта Велико Търново и територията на общината се превръщат в пресечна точка на трафика по два европейски коридора № 9 и международен път Е-85 (до "Дунав мост").

Десет години вече за подобряване на пътната инфраструктура в Северна България се подготвя магистралата между Русе и Велико Търново. Трасето е разделено на два лота с идеята да се работят едновременно: Русе - Бяла (40 км), обход на самия град Бяла (почти 36 км), както и Бяла - Велико Търново (малко над 58 км). Идейният проект вече е в АПИ и предстои експертен съвет в началото на 2020 година.

При всички положения тази магистрала е важна, защото ще поеме транзитния трафик между Русе и Маказа, затова тя е обвързана и със строителството на тунел под Шипка. Непостроената все още магистрала "Велико Търново - Русе" е много важна за Северна България, защото селищата около нея разчитат на увеличаване на инвестициите и на съживяване на икономиката и на региона като цяло.

Facebook logo
Бъдете с нас и във