Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Кой ще кара новите влакове на БДЖ?

До края на работния ден днес - 12 февруари, изтича срокът за изпращане на актуални въпроси до транспортното министерство, „Холдинг БДЖ“ и Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) за бъдещето на железопътния транспорт в България. За това напомниха и на проведената на 9 февруари Кръгла маса за експертно обсъждане на Националния план за възстановяване и устойчивост, която „БАНКЕРЪ“ пространно отрази. Според един от организаторите това на практика е и най-важното решение на форума, тъй като въпреки 3-часовото обсъждане на плана и на проблемите в жп транспорта, голяма част от над 60-те участници не са успели да поставят за открито обсъждане много жизнено важни за бранша въпроси.

Цялото това бързане е заради постигната договореност до 1 март всичките важни за жп бранша въпроси да получат отговори от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, БДЖ и НКЖИ. Бързането се налага и поради факта, че два месеца от 2021-а, обявена от Европейската комисия за година на жп транспорта, вече почти изтекоха.

А въпроси, както за сегашното трагично състояние, така и за бъдещето на железниците у нас - актуални и жизнено важни - колкото щеш! Това личи дори и само от един бегъл поглед в профилираните жп групи във Фейсбук, където посрещнаха скептично и с насмешка чудесните многомилионни проекти, заложени в обсъждания Национален план за възстановяване и устойчивост:

Какво бъдеще, като няма млади кадри. Огромна отговорност и една грешка може да струва живота ти или да попаднеш в затвора - за едни мижави пари и пенсиониране на 60 години. Абсолютно непривлекателна професия за младите хора“, пише потребител в социалната мрежа. А друг му отговаря: „Болшинството млади хора искат да са програмисти или да работят с модерни технологии и да се развиват. В държавната железница работните места с такива технологии са твърде малко. Работното място в БДЖ ЕАД, на което почнах преди 22 години, е същото и днес...дори мебелите са същите. За 5 години не ми проведоха нито едно допълнително обучение за умения, които да ме направят конкурентен на трудовия пазар…“.

Не остана без коментар и изказването на премиера Бойко Борисов, според който „вече разполагаме с изключително мощни, бързи, икономични – най-добрите в света локомотиви“. По този повод потребител отбелязва: „Не смея да се похваля на колегите от Франция, че вече имаме „най-добрите в света локомотиви“, за да не ги стресирам!“

Както „БАНКЕРЪ“ неведнъж писа, „БДЖ-Пътнически превози“ купува бюджетната серия на „Сименс“ – „Смартрон“, а не много по-добрата, но и доста по-скъпа серия локомотиви „Вектрон“.

Освен проблема с липсата на съвременен подвижен състав, се оказва, че железниците наистина все повече изпитват недостиг на кадри. Това лъсна особено ярко, когато започнаха да пристигат новите локомотиви „Сименс Смартрон“. Машинисти на "Пътнически превози", изкарали курсовете на компанията за работа на новите машини, започнаха да напускат в края на миналата и началото на тази година. Причината е повече от прозаична – ниските заплати. Новоизпечените машинисти на съвременните локомотиви били привлечени от далеч по-високите възнаграждения, предлагани не само от „Рейл карго кериър България“ ЕООД - дъщерна компания на големия австрийски жп превозвач, но и от други частни жп дружества у нас, експлоатиращи същите „Сименс Смартрон“. Явно разликата в парите не е никак малка, тъй като напускането на новообучени машинисти продължава и след като, по съвет на синдикатите, неотдавна "БДЖ-Пътнически превози" увеличи с малко т.нар. километрични възнаграждения.

Така въпросът „Кой ще кара влака“ става още по-актуален, при положение, че превозвачът все по-трудно се справя с изпълнението на държавната задача, за която получава огромна ежегодна субсидия. Субсидия, която през миналата година вече надхвърли 80% от общите му приходи – нещо нечувано в нито една друга държава от Евросъюза.

Колкото до проблема, че с новия График за движение на влаковете ръководството на "Пътнически превози" на практика прогонва и последните пътници, той е толкова впечатляващ, че „БАНКЕРЪ“ ще му посвети отделна статия.

 

Белчо Цанев

Facebook logo
Бъдете с нас и във