Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Кога най-сетне София ще има градска железница?

Огромният жп възел София, опасващ града в момента се използва далеч под капацитета си.

Неправителствената организация "Спаси София" предлага план за градска железница. Тя ще обслужва шест линии с буферни паркинги и интермодални терминали.Железницата ще направи достъпа до Перник, Своге, Сливница, Костинброд и Елин Пелин толкова лесен, колкото вече е да слезеш от влака от Перник и да се качиш в метрото.

Всяка сутрин хиляди жители на Перник, Радомир и Кюстендил са в автомобилите си и идват към столицата, където работят и учат. Заклещени в задръстване, те причиняват замърсяване в редица квартали като Княжево и Люлин. Защо обаче малцина са избрали да пътуват с влак?

Между София и Перник в час пик влаковете са на 40 минути, но не са интегрирани с билетните системи на двата града и често се забавят през Владайския проход, защото линията оттук е стара, единична и амортизирана.

Ясно е, че София има огромен потенциал и нужда за градска железница, каквато има всеки европейски град. Тя трябва да е бърза и удобна връзка между София и съседните ѝ общини. По този начин чрез интегриран градски транспорт работещите ще оставят автомобилите си вкъщи, вместо да заемат и без друго недостигащите паркоместа. 

Огромният жп възел София, опасващ града в момента се използва далеч под капацитета си. Две трети от населените места в Столичната община разполагат с железопътна инфраструктура и минимум една гара и въпреки това има такива, като Кубратово, Световрачене или Чепинци, които са свързани със София с едва един влак на ден.

Малка инвестиция с големи ползи 

Наличната железопътна инфраструктура позволява със сравнително малка инвестиция да се реализира транспортен план за градска железница от общо шест линии, свързващи основните населени места в Софийската агломерация.

Основната финансова тежест по въвеждането ѝ ще бъде закупуването на подвижния състав. Един адекватен за нуждите на Софийската агломерация влак с дължина 42 метра и превозен капацитет от 123 седящи и около 180 правостоящи пътника струва между 3 и 4 милиона евро според конфигурацията си. За правилната експлоатация на системата градът ще има нужда от минимум 20 състава или инвестицията за подвижен състав ще е около 80 милиона евро. Съществуват редица финансови инструменти, позволяващи на общината да кандидатства за безлихвен или нисколихвен кредит, например от ЕБВР.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във