Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

КЛИЕНТИТЕ ВЕЧЕ ЩЕ КРЕДИТИРАТ ЕНЕРГОТО

Пълна промяна в отношенията с доставчика им на електроенергия очаква клиентите на електроразпределителните дружества в Западна България. От началото на май ще започне въвеждането на тримесечното отчитане на електромерите за битовите потребители и фирмите с консумация под 100 киловатчаса.
За първите два месеца ще бъдат формирани две равни месечни сметки, съобразени с индивидуалното потребление и сезонността. На третия, след отчитане на електромера, потребителят ще получава изравнителна фактура, която ще отразява разликата между стойността на реално потребената електроенергия за целия тримесечен период и фактурираните плащания през първите два месеца, обясниха от CEZ Електро България.
Въвеждането на новия модел на отчитане обаче отсега поражда няколко доста сериозни въпросителни. Досега плащането на услугата ставаше след нейното реално усвояване. Но с тримесечното отчитане моделът се обръща изцяло - абонатите ще плащат, преди още да са ползвали каквото и да било. Така част от близо двата милиона потребители в Западна България ще кредитират абсолютно безлихвено CEZ. Наистина, от електроразпределителното дружество твърдят, че за да бъдат защитени интересите на абонатите, от Държавната комисия по енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) са ограничили количествата електроенергия за формиране на равните месечни вноски до 100% от тези, ползвани през съответния месец на миналата година. Дали от регулатора обаче са помислили, че неизменното напоследък увеличение на цената на тока принуди през последната година доста потребители да си купят по-икономични електроуреди, а останалите просто бяха принудени да свият потреблението си? При това положение много трудно може да се очакват горе-долу точни сметки. Още повече че през юли ще има ново поскъпване на тока.
Следващият проблем вероятно ще дойде от факта, че след като през април бъде получена сметката с прогнозната консумация за май и юни, следващата фактура ще е чак изравнителната през юли. Едва ли е нужно да припомняме хаоса, който настъпи, след като CEZ спряха да изпращат т.нар. предварителни уведомления на клиентите си в София. Сега ситуацията може да се повтори, тъй като два месеца клиентите сами ще трябва да следят периода, в който да извършат съответното плащане. В противен случай токът им ще бъде спиран.
Най-сериозно ще усетят нововъдението около 200 хил. абонати в Западна България, които ще трябва да платят наведнъж две сметки за ток през май. Една за консумираната енергия през април, тъй като периодът им на отчитане е от 17 до 30 април, и втората ще е по прогнозна консумация.
Новите клиенти, които се присъединят към мрежата, пък ще имат два варианта за изчисляване на равните месечни вноски. Първият е да заявят първоначално потребление по своя преценка и после данните да се изравнят. Другият предвижда дружеството да изчисли консумацията им по одобрените от ДКЕВР условия, предвиждащи за битово потребление да се ползват по шест часа ток дневно, след което се преизчислява реалното потребление.
В CEZ явно са си поставили за цел следващата им стъпка да е дистанционното отчитане. През седмицата от великотърновската фирма Карат електроникс съобщиха, че тръгва производството на 60 хил. електромера за нуждите на компанията, които позволяват отчитане на показанията им от разстояние. Тоест промените ще продължат. Интересно обаче кога точно чехите ще спрат да се разсейват и ще започнат да подават ток със стандартно напрежение в граничните райони в Западна България, където хората при все това си плащат сметките на общо основание? И изобщо времето ще покаже дали въвеждането на европейските практики в отношенията между енергото и потребителите не е било малко преждевременно.

Ръководството на CEZ съобщи на 9 април пред парламентарната Комисия по енергетика, че е успяло да сведе технологичните загуби по мрежата си от 21.5% през 2004 г. до 15% през 2007-а. Най-сериозно е намалението в София - от 27 до 17 на сто. Нетната печалба на трите електроразпределителни дружества, собственост на CEZ, за 2007-а e 68 млн. лева. През следващите пет години компанията планира да инвестира 450 млн. лв. за подобряване на качеството на енергоснабдяването - предимно в изграждането на нови подстанции и подмяна на кабели.

Facebook logo
Бъдете с нас и във