Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Китайските инвестиции притесняват Меркел

Пристанище Пирея е едно от най-големите в Европа и годишно обслужва над 19 млн. пътници

Китай шества по света - и в качеството на  търговец, и като  сговорчив инвеститор - в производството ( на автомобилите Volvo, Daimler, при производителя  на гуми Pirelli), в инфраструктура ( на пристанището в Пирея), във високи технологии, в имоти... На някои лидери от ЕС, сред които са  и Ангела Меркел,   Еманюел Макрон, това не им харесва и те настояват за обща стратегия, за да се  контролира  настъплението на Китай към Европа. Все пак всеки инвеститор влага парите си там, където очаква да получи  най-голяма изгода.

В желанието си за просперитет, а и за да  опитат от сладостта на китайските инвестиции,  източноевропейските държави се сдружиха с азиатската страна в "Инициатива 16+1". Но всъщност те не действат като един съюз. По-скоро се конкурират помежду си и всяка страна води сама преговорите с втората по големина икономика в света в опит а си  да спечели изгоди за себе си. Отделните страни се договарят в свой интерес и получават това,  за което са готови да направят отстъпки, за да се превърнат в предпочитана от Китай "врата към Европа".

Китай инвестира във всички държави от Югоизточна Европа. В някои от тях  е направил  преки инвестиции, а на други китайски банки са  отпуснали кредити.При  определени условия, разбира се - китайски фирми да получат определени обществени поръчки и  да сбъдат  изпълнени  от китайски работници и с материали, внесени от Китай. Това вече всяка страна сама си го решава. Но тук съседните ни страни на Балканите имат своите предимства. Сърбия, например, не трябва да се съобразява с изискванията на Европейския съюз, Румъния е голям пазар, а Гърция със своите пристанища дава простор за инвазия към Стария континент. И все пак общият размер на вложенията на Китай в региона си остава нисък, ако го сравним с това, което правят други страни тук, или пък с инвестициите на Китай в Западна Европа.

Новият "Път на коприната" е друг канал за проникване на китайците на европейските пазари. А Югоизточна Европа е един от маршрутите, през които става навлизането. И това е и причина  Китай да се ориентира към проекти в инфраструктурата - пътища, мостове, пристанища, летища, жп линии, вятърни паркове... И е напълно възможно да се случи при близостта ни с  това кръстовище.

Facebook logo
Бъдете с нас и във