Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

КИТАЙ ПЕЧЕЛИ САМОЛЕТНА ПОРЪЧКА

Поръчка за 25 пътнически самолета ARJ21 на обща стойност около 750 млн. щ. долара спечели китайският национален самолетостроител Комършъл Еъркрафт Корпорейшън ъф Чайна, съобщи вестник Файненшъл Таймс на 3 ноември 2008 година. Тя идва от Дженеръл Илектрик Комършъл Авиейшън Сървисес (ДИКАС) - дъщерна фирма на американския гигант Дженеръл Илектрик, която отдава самолети под наем. Очаква се 70-местните ARJ21 да осъществят първия си полет през декември 2008 г. и да бъдат официално пуснати в употреба през 2009 година.
Новината потвърждава решителността на Китай да хвърли ръкавица на утвърдени вече производители на този клас машини като бразилската Ембраер и канадската Бомбардие.
През 2002 г., когато Дженеръл Илектрик бе избрана от Китай за доставчик на самолетните двигатели, преобладаваха прогнозите, че приблизително 500 самолета ARJ21 ще бъдат продадени на американската компания за 20 години на предполагаема обща стойност от 3 млрд. щ. долара. Но сега анализаторите констатират, че проектът ARJ21 се движи със закъснение. Същевременно се очаква търсенето да спадне допълнително заради световната икономическа криза. Самата Дженеръл Илектрик обяви, че поръчаните самолети ще бъдат предназначени за отдаване под наем най-вече на китайски авиокомпании, а не толкова на чуждестранни превозвачи. И докато се очаква Комършъл Еъркрафт Корпорейшън ъф Чайна, която бе основана с цел да оглави китайската самолетна индустрия, да обяви, че сделката с Дженеръл Илектрик ще увеличи общия брой на поръчаните й ARJ21 самолети до малко над 200 други новопоявили се на сцената играчи също отбелязват стабилен прогрес. Японският индустриален гигант Мицубиши Корпорейъшън например се готви да пусне самолет местно производство, а руската компания Сухой наскоро стартира тестови полети на своя 75-местен Суперджет 100.
Китайските производители наистина ще се нуждаят от максимална помощ насред преситения и твърде безкомпромисен пазар за самолети, заяви Мартин Крейгс, президент на регионалната бизнес камара Еъроспейс Форум Ейша. Разполагайки с държавния контрол върху по-голямата част от своя самолетен бизнес обаче Комършъл Еъркрафт Корпорейшън ъф Чайна по-всяка вероятност ще срещне незначителни затруднения при намирането на купувачи вътре в страната. От друга страна, китайските власти дълго обясняваха, че целта им е да се конкурират на международните пазари. Това включва планове за разработката на модел самолет с двойно по-големи възможности от този на ARJ21, който модел ще се съревновава с Боинг и Еърбъс.

Facebook logo
Бъдете с нас и във