Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

„Карат С вкара кмета в екшън

Йорданка Фандъкова се пече на бавен огън вече трета седмица. Стъкнаха й го разсеяни чиновници, които не забелязали многократно завишените лихви по задълженията на общината към превозвача Карат С. Този договор беше прекратен през лятото на тази година като неизгоден.


С близо 3 млн. лв. можеше да олекне кесията на кметството, ако градският параламент бе гласувал решението за плащане. Такава беше сумата, която собственикът на транспортната компания Миролюб Столарски щеше да получи, но след скандала Фандъкова изтегли доклада, внесен за гласуване от нейните заместници - по транспорта Любомир Христов и по финансите Дончо Барбалов, и разпореди светкавична проверка.


Одитът завърши в началото на тази седмица. Оказа се, че реалната сума на дължимите лихви за периода от 1 януари 2012 г. до 30 юни 2012 г. е 632 хил. лева. Веднага след като докладът на комисията пристигна, Фандъкова поиска оставките на ръководителя на икономическия отдел в Центъра за градска мобилност ЕАД Методи Аврамов, на заместник изпълнителния директор - Николай Костов, както и на целия екип, изчислил грешно лихвата. Засега заместник-кметовете Барбалов и Христов остават на постовете си, но червеният картон се мержелее пред тях.


Причината за недопустимия гаф според комисията, извършила ревизията в общинското дружество, е, че е допусната техническа грешка от служителите, изчислявали лихвата. Според заключението на експертите тя се изразявала в това, че в електронния калкулатор, в който са въвеждани данните, е заложена датата на падежа на отделните фактури и тя не е променяна, въпреки че по тях е имало направени плащания. Освен това всички по веригата просто са приемали и подписвали документи, без дори и да ги погледнат.


Самият Костов е дал писмени обяснения по случая, в които твърдял, че всичко това се е случило зад гърба му. Червеният съветник Георги Кадиев пък не вярва, че директорът е най-виновният. Дори се зарекъл, че ще поеме съдебните разноски по бъдещо дело, ако Костов бъде уволнен, и го посъветвал той сам да не подава оставка. Нещо повече, Кадиев съобщи, че имал информация, че разпорежданията към служителите в центъра за това върху каква главница каква лихва да се изчислява били давани от висшестоящ заместник-кмет. Дали това е истината, или просто част от политическия белот в местния парламент, все още не е много ясно.


Самата Фандъкова каза пред в. БАНКЕРЪ, че не е тя човекът, който ще разследва умишлено ли е допусната грешката, и затова е предала случая на прокуратурата. Тя обеща да препраща там и сигналите, и всички писма, които самият Кадиев й изпраща. В същото време обаче тяе е категорична в едно - директорът на което и да е дружество, било то и общинско, на практика е неговият мениджър, а е не просто общински чиновник. По тази причина е, меко казано, недопустимо който и да било да си позволи лукса да приема и подписва документи за каквито и да е суми по плащания, без дори да ги е погледнал.


След този случай кметът Фандъкова е повече от категорична, че трябва да започне цялостното преразглеждане на всички договори в градския транспорт и там, където те се окажат неизгодни за общината, да бъдат прекратени. Тя отдавна е наясно, че има много и разнопосочни икономически интереси, които често са двигател за некоректност от страна на отделни чиновници. Но пак подчерта, че е твърдо решена, докато е на този пост, да не допусне Столичното кметство да бъде ощетявано. Тя изрази опасенията си, че това едва ли е единственият случай, в който някой не си върши работата, както трябва. Затова вече са започнали проверки в десет структури на общината.


Що се отнася до двамата заместник-кметове, които са наказани с последно предупреждение за уволнение, столичният кмет каза, че няма основания да се съмнява в лоялността им, но е категорична, че те е трябвало да извършат съответните проверки още когато са подготвяли доклада. Тя не скри, че ако беше поискала и техните оставки, би получила солиден политически дивидент, но е сигурна, че това няма да реши общинските проблеми.


А те със сигурност не са за пренебрегване. Общинските транспортни фирми ще приключат годината със загуби за близо 60 млн. лева. Това стана ясно при преразпределението на бюджета, което прие общинският съвет преди десетина дни и когато към приоритетното перо Транспорт бяха прехвърлени близо 19 млн. лв., с които да се закърпят част от дупките.


Всички търсят виновниците сред подписалите или подготвилите документите и мятат лозунги в различни посоки. Странно защо обаче никой не се сеща да зададе и въпроса къде в целия този спектакъл бяха общинските съветници от транспортната и от икономическата комисия?! Те също бяха затворили очи и одобриха сгрешения с милиони харч...?!


nbsp;


nbsp;


Общината прекрати договора за превоз на пътници по 16 автобусни линии с Карат С през юни с мотива, че от този акт ще спечели около 20 млн. лева. Въпреки че задълженията към частния превозвач още тогава бяха около 10 млн. лева. Столичният общински съвет одобри прекратяването на договора, а автобусите на фирмата бяха прехвърлени към общинското дружество Столичен автотранспорт. Кметството се ангажира и с изплащането на лизинговите вноски за автобусите, които сега ползва. Около тази частна фирма от години има скандали. Още преди да бъде подписан договорът с нея заради разпределението на линиите, от общината излетя бившият кмет по транспорта Велизар Стоилов.

Facebook logo
Бъдете с нас и във