Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Караниколов: Държавните бензиностанции ще покажат реалните цени на горивата

Бъдещата "Държавна петролна компания" ще участва на търговски принцип на пазара. Според икономическия министър Емил Караниколов обаче разликата ще е, че ясно ще представи реалната цена на горивата. Той подчертава, че сега на световните пазари цените падат, а у нас 14 дни няма ефект. Повишават ли се обаче цените - този ефект се пренасял на българския пазар за часове.  

Икономическият министър цитира становище на КЗК, че при данъчните складове не се създава необходимата конкурентна среда. 

"Българската държава притежава два обекта, където се съхранява необходимото гориво за определени ситуации. Те притежават допълнителни празни обеми. Тук идеята е тези складове да преминат към едно държавно предприятие. Държавното предприятие, за което всички говорят, ще бъде само собственик на тези данъчни складове. Много други участници могат да влязат на този пазар, което значи по-добро качество и по-добри цени", обясни Караниколов.

По думите му създаването на повече данъчни складове значи повече прозрачност и възможност повече участници да влязат, а "Държавната петролна компания" ще създаде точно такива условия. 

"Със 100 бензиностанции държавата няма да е основен играч, но на тези бензиностанции хората ще могат да виждат една реално получена стойност. Държавата не опитва да измести голям играч. Тя иска да даде типов модел, който ще дава точна и ясна картина на обществото", коментира пред bTV министърът на икономиката.

Банкови кредити

Засега правителството не е дало точна сметка колко ще струва изграждането на мрежата от държавни бензиностанции. От интервюто на Емил Караниколов обаче се разбра, че "Държавната петролна компания" ще бъде търговско дружество, няма да е на държавна издръжка и ще се финансира на пазарен принцип – ще кандидатства за банкови кредити. 

По изчисления на икономиста и бивш депутат Мартин Димитров необходимата сума ще е около 400-500 млн. лева. Според него обособяването на подобно държавно предприятие на българския пазар на дребно на горива е грешка. 

Димитров е на мнение, че проблемът е в достъпът до данъчно акцизните складове, не в броя на бензиностанциите. Трябва да се облекчи самата процедура по създаване на нов склад, те да бъдат регулирани, а обществени доставчици трябва да публикуват в края на всеки месец свободните количества, за да е ясно къде и как може да бъде направен истинският достъп. Той е категоричен, че държавата не трябва да участва в пазара на горивата, а да го регулира.

Държавен капитализъм

Според икономисти държавата е склонна да помпа мега структури – само преди дни бяха преведени 1 млрд. лв. на „Български ВиК холдинг“, преди това иззе разпространението на лотарийни билети от Васил Божков, а милиарди левове бюджетни средства бяха предоставени на държавната фирма "Автомагистрали" за строителството на "Хемус". 

Петър Ганев от Институт за пазарна икономика смята, че завръщането на държавата в изцяло частен сектор е нов етап от държавния капитализъм, който вече не просто прахосва пари, а иска да хване юздите на икономиката.

В свой анализ Ганев подчертава, че „евтините” държавни бензиностанции могат да прехвърлят тежест от клиентите към данъкоплатците. Предлагането на „ниски цени” най-вероятно би довело до трупането на загуби, които публичният сектор да покрива. По думите му ще платим и всичката корупция по етажите на новата мега компания.

Паралелните проверки

Междувременно Комисията за защита на конкуренцията започна нова проверка за евентуални нарушения при цените на горивата. В сряда (27 май) стана ясно, че от КЗК са влезли в офиса на Българската петролна и газова асоциация (БПГА).

Преди седмица КЗК запечата офиса на БПГА след внезапна проверка. Акцията беше предприета в рамките на образувано производство за установяване на евентуално извършени нарушения, свързани с недопустими практики при определяне цените на масовите автомобилни горива по веригата производство, внос – съхранение – търговия на едро и на дребно.

Според един от ръководителите на БПГА Андрей Делчев няма картел при горивата, а над 50% от цената на горивата представляват акциз и ДДС.

Това не е първата проверка на КЗК спрямо организацията. Последната е отпреди две години.

Facebook logo
Бъдете с нас и във