Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Караджов: Нереалистично е "Хемус" да се построи до края на 2024 г.

Снимка: Архив

Не е реалистично строежът на автомагистрала "Хемус" да бъде завършен до края на 2024 година. Това заяви вицепремиерът и министър на регионалното развитие Гроздан Караджов, който инспектира строителството на новите участъци от магистралата между Плевен и Ловеч. По думите му срокът не е реалистичен, защото по Лотовете 4,5 и 6 има единствено техническа проектна възможност и ще е нужна поне още година - година и половина. Караджов уточни още, че държавата дължи за участъците 2 и 3 на „Хемус“ за извършени строителни дейности 34 млн. лева с ДДС.

Заедно с министъра на инспекцията бяха и заместникът му Явор Пенчев, както и председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ Тодор Василев.

Борис Шалев от "Автомагистрали" ЕАД, ръководител на проекта за строежа на участъка посочи, че до края на годината е възможно да бъде пуснат в експлоатация първият участък - от пътен възел "Боаза" до п. в. "Дерманци", както и завършен п. в. "Плевен - Ловеч", а до средата на следващата - целият участък от п. в. "Каленик" до п. в. "Плевен". Вторият участък - от п. в. "Дерманци" до п. в. "Каленик", който е най-тежък, ще бъде изграден до края на 2024 г. Лотове 4, 5 и 6 е възможно да бъдат завършени след 2025 година. За лотове 7, 8 и 9 няма готови проекти и не са започнали отчуждителни процедури.

"В момента работим с леко намалени темпове и причината е забавянето при плащанията, защото мобилизацията и демобилизация е един освен скъп, но и рисков процес. Ако държим пътните майстори без работа, имаме опасност да ги загубим“, каза още Шалев. И допълни, че има риск да се спре работата или да се намали на някои места заради това, че държавата не си плаща извършената работа при инхаус договорите. 

Караджов очаква този проблем да се реши скоро. Той припомни, че е назначена външна юридическа фирма, която да обследва рисковете за държавата при различни сценарии на решението на инхаус договорите. „Хемус“ е голяма мечта на българите, която прекалено дълго се забави и тя може да се превърне в огромно българско фиаско, смята вицепремиерът. За да не стане това, според него, трябва бързо да се разплете възелът, наречен инхаус, защото по него е била заобиколена конкурсната процедура на Закона за обществените поръчки и е назначена една чисто държавна фирма да изпълнява тези работи, както и да носи цялата строителна гаранция. Това е, което ме смущава, каза министърът и добави, че в момента държавата строи и тя носи гаранциите за построеното, но реално е наела други фирми.

Караджов подчерта, че желае текущият ремонт и поддръжката на републиканската пътна мрежа да бъде подновен незабавно. В момента се прави само аварийна поддръжка и се създават множество опасности за безопасността и за живота на всички хора. "Другото с плащанията е фрагмент, който може да се реши и от Министерския съвет. Както каза вчера премиерът, той отдавна е в периметъра на една комисия, която прави много сериозна ревизия. Когато знаем нейните резултати, ще можем да предложим и съответните плащания", уточни той. Тази комисия има за задача да изследва всички сертификати, които са подадени към Агенция „Пътна инфраструктура“ за минало време. Около 10 май комисията трябва да излезе с междинен или окончателен доклад.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във