Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Кандидат за посредник в тол системата съди АПИ и сезира Брюксел

Основателите на "Телетол" пред Съдебната палата

Компанията "Телетол" обяви, че е внесла сигнал в прокуратурата и е сезирала Европейската комисия заради отказан достъп до пазара на електронни винетки. В позиция на фирмата се казва, че на държавното обвинение е предаден и детайлен доклад, съдържащ информация, факти, документи в подкрепа на твърденията за извършване на действия от гореспоменатите лица.

Сигналът до прокуратурата е за злоупотреба с власт, манипулиране и прикриване на публична информация и документи, ощетяване на потребителите на е-винетки и сериозни нарушения на договора за изграждане на тол-системата. 

Компанията настоява  да започне разследване срещу председателя на УС на АПИ Георги Терзийски и директора на Националното тол управление - Олег Асенов. Позицията на пътната агенция е, че "Телетол" не е получил достъп до системата за разпространение на е-винетки, тъй като не е доказала оперативна съвместимост.

В същото време Народното събрание одобри на първо четене измененията в Закона за пътищата, с които се отлага въвеждането на тол системата до 1 март 2020 година. Измененията, изготвени от ГЕРБ, бяха подкрепени от 106 народни представители, "против" гласуваха 43, а 20 "се въздържаха". 

Първоначалният план бе тол системата да заработи на 16 август. После бе заложен срок ноември-декември. Но към днешна дата не е свършено достатъчно за нейното въвеждане. Системата е подготвена само за тестовия период, който вече започна. 

Не е определен обхватът на системата, т.е. за колко километра от пътната мрежа ще се плащат такси. Все още не е фиксиран и размерът им. Засега правителството и бизнесът са се спрели на вариант, при който максималната ставка за товарните автомобили ще е 0.36 лв. на километър, а минималната - 0.25 лв. на километър. Таксите за автобусите превози пък е възможно да отпаднат.

Първите идеи на регионалното министерство бяха тя да обхване 10 000 км пътна мрежа, включително третокласни пътища. Сега се разглежда вариант за орязването й горе долу наполовина - около 6000 километра, като само при част от второкласните пътища ще има таксуване. 

Освен отлагане на старта на системата, с промените в Закона за пътищата се определя и кой ще снабдява товарните автомобили с необходимите бордови устройства, чрез които ще се подава информация за изминато разстояние. Текстовете, внесени от ГЕРБ, предвиждат тази дейност да се извършва от частни фирми, а не от АПИ, каквито планове имаше.  

Засега не е ясно дали тази нова комисионна ще е част от 7-те процента, които ще получават доставчиците на електронни винетки и тол такси, или общо 9% от приходите ще се насочат към предоставянето на чисто административни услуги. Това са около 50 млн. лева, ако следваме последните прогнозни данни на зам.-министъра Николай Нанков, според които годишният приход от тол такси ще е около 700 млн. лева.

Както "Банкеръ" вече писа, във вторник Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) подписа договор с “Конкорд Смарт Инфраструктура” АД за доставчик на услуги за електронно събиране на пътни такси – винетки и тол. В срок от 10 дни компанията трябва да докаже оперативна съвместимост със системата, поддържана от АПИ. От пътната агенция акцентират, че едва след това договорът влиза в сила и може да започне дейност по предоставяне на услуги.

Ако това се случи, ще бъде сложен край на монопола при събирането на такси, тъй като до момента валиден контракт за тази услуга има единствено фирмата "Интелигентни Трафик Системи".

От АПИ уточняват, че на 4 юни 2019 г. заявление за регистрация е подадено и от четвърти кандидат за национален доставчик на услуги – “Иком” ООД, който все още е в първия етап от процедурата – да се установи дали отговаря на условията и едва тогава да се впише в регистъра.

Facebook logo
Бъдете с нас и във