Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Калин Иванов: АКО НЕ ПРЕВЗЕМАШ ВЪРХОВЕ ВСЕКИ ДЕН, ЩЕ ИЗОСТАНЕШ

За ценителите на класическата музика в България името Калин Иванов звучи познато, но малцина знаят, че това е един от най-изтъкнатите и талантливи български изпълнители в чужбина. Майсторът на виолончелото живее от 13 години в Ню Йорк, САЩ, но се изявява и на някои от най-престижните концертни подиуми в страни като Гърция, Австрия, Швейцария, Франция, Англия, Русия и, разбира се, България. Като солист, концертен и камерен музикант, студиен и звукозаписен артист той печели международно признание и от публиката, и от критиците.
Калин Иванов е роден на 1 декември 1969 г. в Плевен. Твърди, че е
наследил таланта и любовта към музиката от баща си
челиста и контрабасист Христо Иванов, който е и първият му учител. Започва да свири още на шест години. Първото изпълнение, което си спомня, е дует за виолончело, изпълнен от него и брат му Румен по случай 8 март като подарък за майка им. Калин споделя, че е имал прекрасно детство, изпълнено с типичните момчешки игри и обгърнато от музиката. Съвсем естествено той продължава семейната традиция и завършва музикалното училище в Плевен. След казармата учи виолончело с втора специалност оперно пеене в Пловдивската музикална академия, а по-късно и в Консерваторията в София, където му преподава Анатоли Кръстев. В края на следването си печели стипендии от фондациите Отворено общество и Св. св. Кирил и Методий, а желанието му да продължи да развива таланта си го отвежда до Музикалната консерватория на Бруклинския колеж в Ню Йорк, където заминава да учи през 1995 година.
Началото на новия му живот
в космополитния град не е никак лесно. След първата година имах чувството, че са минали седем, ако се съди по натрупания опит и премеждията, с които се сблъсква един чужденец в Ню Йорк. Помня как една седмица през декември бях останал само с пет долара, а нямах време да търся работа, защото ходех на училище и ми предстояха изпити. Тогава заедно с един колега, кларинетист, взехме ноти от библиотеката и отидохме да свирим в метрото дуети от различни композитори. Беше много забавно, но и хладно и влажно. След няколко дни свирене виолончелото ми се разлепи и се наложи голяма част от спечеленото да отиде за поправката му. Въпреки трудностите талантът на Калин, който по това време е единственият български студент в консерваторията, е оценен още през първата година на следването му. Диригентът на оркестъра го кани да стане водач на виолончелистите и той остава на този пост до края на студентството си. През същата година печели и конкурса, организиран от C. W. Post Festival. Наградата е да свири като солист с оркестъра на фестивала в залата Tilles Center for Performing Arts, на чиято сцена през сезон 2008-2009 концерти ще изнесат някои от най-изявените музиканти в света - Йо-Йо-Ма, Натали Коул, Майкъл Тилсън Томас, Нюйоркската филхармония, Държавният балетен театър на Русия и други. Калин Иванов спечелва и пълна стипендия за участие на фестивала Manchester Music Festival, а през 1996 г. и за Bowdoin Music Festival. На тези престижни форуми е избран да свири в майсторските класове на изтъкнати виолончелисти като Лорънс Лесър, Натаниел Розен, Стивън Дуейн, Дейвид Сойър. За българския музикант това е само началото на блестящата му кариера.
През годините изявите му стават все повече, изнася солови и камерни рецитали и концерти в Европа и САЩ, само в прочутата зала Carnegie Hall е свирил над 15 пъти. За ангажиментите му не се грижи мениджър, тъй като още през първата си година в Ню Йорк той
създава агенцията Български виртуозни изпълнители
(Bulgarian Virtuosi Artists), която и до днес представлява пред света него и някои от най-добрите български музиканти, осъществява обмен на изпълнители и организира концерти. Всеки музикант е като един продукт, който се нуждае от правилна реклама, за да бъде забелязан от хората и да ги привлече като публика. За да имаш добър мениджър обаче, е необходимо ти самият да си вече утвърден изпълнител. А как да станеш звезда, ако нямаш силен мениджър? Получава се омагьосан кръг. Ето защо, за да изляза от него, аз избрах да се боря сам. Много е трудно, но пък така всеки успех е много сладък, защото се дължи единствено на моя труд. През последните две години Калин дори взима частни уроци по музикален мениджмънт, за да бъде еднакво ефективен и като артист, и като представител на останалите музиканти от агенцията. Той споделя, че голяма част от приходите си инвестира именно в Bulgarian Virtuosi Artists. Обичам това, което правя, и не щадя сили и средства. Това е пътят към успеха. Имам подкрепата на много музиканти и други хора и организации от музикалния бизнес в Ню Йорк, в България и в други страни по света. Това ми помага да се чувствам здраво стъпил на земята.
Освен концертиращ музикант и мениджър, той често журира участия в музикални конкурси и е
преподавател в четири консерватории и университети в Ню Йорк
Води и майсторски класове по виолончело и камерна музика в САЩ и в Европа, дава и частни уроци на ученици и студенти. Тук има излишък от прекрасни изпълнители от цял свят и конкуренцията е много жестока. Работа на пълен щат в учебно заведение е почти невъзможно да се намери и затова повечето музиканти са принудени да преподават на няколко места. Това, от друга страна, ти дава повече време за активна изпълнителска кариера и свобода да подреждаш работния си график по свое усмотрение, казва виолончелистът, чиято дейност покрива и други сегменти на музикалния бизнес. Дискографията му включва три албума: Enchanted Rhytms по български фолклорни мотиви (с участието на Елена Антимова, пиано) и Bacillus Bulgaricus, в който свири заедно с Юрий Каренко, цигулка и е част от формациите Струнен квартет Форте (The Forte String Quartet) и Български пиано квартет (Bulgarian Piano Quartet). И двата диска са с музика на българската композиторка Руми Петрова. Третият му албум включва композиции на Барбър, Вивалди, Шуман и Брамс. През пролетта на 2009 г. ще излезе и четвъртият - дебютен за неговото New York Empire Trio.
Записи на Калин Иванов са излъчвани от редица радиостанции - WNYC (Ню Йорк), Гласът на Америка, Гласът на Русия, Свободна Европа, БНР, както и от доста телевизионните канали, сред които WNYE TV, NTD TV и други. БНТ снима за него едночасов биографичен филм, който е излъчен в България и в чужбина. Tой е представителният изпълнител в номинирания за наградата Еми филм на CUNY TV Да се учиш с най-добрите. А през 2007 г. записва музика към продукцията на Motion Picture Lust, Caution, чийто режисьор е носителят на Оскар Анг Лий.
Наградата му за култура, преподаване и изпълнителско майсторство, включително и за развитие на кариерата му, присъдена от Нюйоркската фондация за изкуствата, не е спечелена само с късмет. От пристигането му в Голямата ябълка със сто долара в джоба досега Калин Иванов е
успял да сбъдне своята американска мечта
благодарение на уменията си и с много работа. Освен блестяща кариера той има време и за любимите си занимания, които споделя със съпругата си, цигуларката Красимира Иванов - водни и зимни спортове, разходки в планините, филми, концерти. Мултикултурната среда, липсата на расови и социални предразсъдъци му дават усещането за свобода на духа и увереността, че макар и започвайки от нулата, в Ню Йорк талантливите, амбициозни и трудолюбиви хора неминуемо постигат желания успех в областта си. Вярва, че късметът идва само когато положиш необходимите усилия, за да го заслужиш. Той самият много бързо осъзнал какво точно иска в професионален план и как да го реализира. Успехът му го среща със завистта и предателството, които презира, но не допуска да повлияят на самочувствието и положителната му нагласа. За мен е важно да имам ясна представа къде съм в момента, какво мога и накъде е моят път, както и да съм полезен като мениджър на музикантите, с които работя. Целта ми не е името ми да е известно, а да имам възможност да свиря на престижни сцени, да показвам своето изкуство и да бъда ценен както като музикант, така и като личност. Популярността идва, ако хората те свързват само с чиста, светла и положителна енергия, със сърдечност, любов, доброта и висок професионализъм.
Това са и част от качествата, които помагат на талантливия българин да развива кариерата си при
суровата конкуренция в музикалния бизнес
в САЩ. Там класическата музика се издържа главно от частни спонсори и фондации, с малко държавна помощ. Присъствието й в медийното пространство не е осезаемо, което е логично предвид факта, че Америка е родината на джаза, а Старият континент - на класическата музика. Преди няколко години имах концерти в Москва и Петербург. Бях много изненадан, че в сутрешните новини се казваше къде и кога могат да се чуят изпълнения на класическа музика. Това е почти невъзможно да се случи в САЩ, споделя Калин. Според него през последните години и в България, особено в по-големите градове, интересът към този жанр се повишава. Той остава очарован от публиката при участията му (заедно с известния цигулар Олех Криса и с диригента Аркадий Летуш) в рамките на фестивалите Софийски музикални седмици и Варненско лято през юни и юли тази година. И на двата концерта залите бяха препълнени. Ако това не е успех за България, какво е? Класическата музика си има своята публика и тя идва, когато всеки си е свършил работата, както трябва. Разбира се, че има много трудности и финансови проблеми, но трябва да се търсят нови, по-съвременни пътища за решаването им. Преходът от една социално-политическа система към друга, както и промяната в мисленето на хората и в цялата финансова система, а оттам и в субсидирането на изкуството е дълъг и труден процес. Необходими са умни и способни хора, не само талантливи изпълнители, но и специалисти по музикален мениджмънт, които да помагат за развитието на музикалния бизнес в страната.
Калин Иванов смята, че е много важно и по какъв начин се преподава музика в училище. Според него извън сухата теория би трябвало по забавен и увлекателен начин да се обясни, че Хайдн, Моцарт и Бетховен не са просто снимки в учебника, а са били личности със своите навици, недостатъци и гениалност. Интересни истории от живота на великите класици биха заинтригували много повече младия слушател, отколкото точният брой на концертите и симфониите, които е написал. Калин не пропуска да отбележи и ползата от изучаването на музикален (и особено струнен) инструмент. Убеден е, че това развива креативното мислене у подрастващите и впоследствие се отразява положително върху живота им. Той самият никога не е бил определян като дете-чудо, родено за виолончелото. Вярва, че макар и да има талант, даден от Бог и унаследен от баща му, всичко останало е постигнал с много труд. По думите му
всеки музикален инструмент има своя душа
и е важно изпълнителят да се слее нея, докато е на сцената.
Българският виртуоз безспорно успява да го направи, щом като в едно от най-реномираните музикални списания в света - Fanfare Magazine, за него излиза рецензия, в която името му се споменава редом с това на Михаил Рудяков и прочутия Йо-Йо-Ма, а във финала критикът заявява: Както и да погледна на написаното дотук, аз осъзнавам, че съм сравнил този българин с Жаклин Дюпре и Мстислав Ростропович и че, независимо от тази внушителна компания, той е крайният победител. Сравнен с най-изтъкнатите виолончелисти от последните сто години, Калин Иванов си дава сметка колко по-голяма става отговорността му като музикант. Съзнава, че оттук нататък няма място за грешки и слабости в изпълненията му и трябва да се старае още повече, за да оправдае суперлативите за изпълненията си. А на въпроса кои са непревзетите върхове за него той отговаря: Има много такива. Мисля, че музиката и съвършенството са като хоризонта - недостижими. Винаги си оставаме в началото. Чувството за превзет връх ми е познато, защото обичам планините. В музиката обаче, ако не превземаш върхове всеки ден, ще изостанеш.
Калин Иванов обаче несъмнено ще продължи да радва публиката си, без да изостава. Любителите на класическата музика в България ще могат да се насладят на брилянтните му изпълнения съвсем скоро. На 15 септември започна световното турне на триото Лафчиева-Иванов-Принц, организирано от Български виртуозни изпълнители. Първият концерт беше на 17 септември във Варна. Морската столица посрещна кларинетистката Деница Лафчиева, пианистката Мария Принц и, разбира се, Калин Иванов в концертната зала на Българското национално радио. Днес, 20 септември, камерното трио ще свири в столицата - в зала България от 19 часа. Турнето ще продължи във Виена, Лондон, Париж и ще завърши с откриването на 10-годишния юбилеен сезон на Bulgarian Virtuosi Artists в Carnegie Hall в Ню Йорк. За повече информация може да посетите уебстраницита www.bulgarianvirtuosi.com, както и www.kalinivanov.com - официалния сайт на Калин Иванов.

Facebook logo
Бъдете с нас и във