Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Какъв спасителен пояс за бизнеса хвърлят кандидат-управляващите?

Според последното социологическо проучване, направено от ,,Маркет линкс“, пет дни преди вота на 2-ри октомври, шест партии със сигурност влизат в парламента.

Правим бърз преглед на различните предложения на водещите шест политически сили за спасяването на малкия и среден бизнес, доведен от кризата до командно дишане.

ГЕРБ-СДС

В предизборната си програма коалицията набляга, че ще въздейства върху икономиката в няколко посоки. Сред тези, които отбелязва като най-важни, са икономическата трансформация, насърчаването на предприемачеството и инвестициите, подобряването на бизнес средата, както и ,,зелената‘‘ икономика. Като най-важна цел за подобряване на бизнеса от ГЕРБ-СДС посочват постигането на добавена стойност на българските продукти, нов набор от умения за човешкия капитал, както и активна интеграция на страната ни на европейския и световен пазар.

Начинът, по който ГЕРБ-СДС ще постигнат целите си, е с увеличаването на публичните и бизнес разходи за Научноизследователската и развойна дейност (НИРД), с дигитализацията на бизнеса (въвеждане на дигитална среда и продукти) и на публичните услуги, ползвани от него. Предвиждат се иновационни регулаторни стимули, схема за отложени разходи, подпомогнати от НИРД, силно предприемачество, развитие на потенциала, както и повече инвестиции за по-силна икономика.

„ПРОДЪЛЖАВАМЕ ПРОМЯНАТА“

 В предизборната си програма партията набляга на ,,растяща икономика за по-добри доходи“. Още в първите й редове от ,,Продължаваме промяната“ заявяват, че рекетът върху частния бизнес трябва да спре, тъй като в момента той не може да работи при равни и честни условия. От партията посочват, че за тях е важно постоянно да има иновации и да се привличат нови инвестиции в България.

Приоритетите, по които от  "Продължаваме Промяната" ще работят, ако отново станат водеща сила, са честна конкуренция и защитени потребители чрез реално работещи и независими регулатори. От ПП обещават държавата да работи за гражданите, а не обратното. Ще се фокусират върху професионалното обучение за по-квалифицирана работна ръка, обслужването на ,,едно гише“, повече иновации, с цел по-висок растеж, намаляване на бюрокрацията и модернизация на българския бизнес. Планират да изграждат и индустриални паркове с фокус върху регионалното развитие.

ДПС

Движението представя себе си като ,,определящ фактор, носещ сигурност и стабилност“.  В своята предизборна програма от ДПС отбелязват, че когато в периода 2001 - 2009 година са взели участие в изпълнителната власт, България е можела да се похвали с най-силните си постижения за целия преход – икономически растеж от 6%, 24 млн.евро преки чуждестранни инвестиции, както и най-нисък държавен дълг.

С тази хвалба от ДПС обявяват, че имат за основна цел овладяването на нарастващата криза в страната. Те смятат, че една антикризисна програма трябва да е за максимум 2 години и да е насочена основно в сферата на икономиката – инфлация, производителност, енергийна сигурност, стабилизиране на инвестиционния процес, както и спиране на намаляването на жизнения стандарт на гражданите. Начините, по които ДПС смятат да подобрят ситуацията в страната, са чрез стабилизиране на бюджета (намаляване на бюджетния дефицит), овладяване на инфлацията (с инструменти на данъчна, фискална и парична политика), както и чрез максимално използване на еврофондовете за ускоряване на инвестиционния процес.

БСП

В предизборната си платформа в сектор „Икономика“ от БСП открояват за свой приоритет налагането на технологични и продуктови обновления, които да увеличат доходите и да намалят неравенствата. Мерките, които партията предлага, са: подкрепа за малките и средни предприятия (чрез преференциално и достъпно финансиране от Българската банка за развитие), ускоряване и преструктуриране на растежа на БВП, държавни гаранции за българските предприятия (чрез Българската агенция за експортно застраховане), намаляване на административните процедури, привличане на производители на стоки (чрез увеличаване на капацитета на Националната компания ,,Индустриални зони‘‘), разширяване и подобряване на финансовата инфраструктура на Българската фондова борса.

Не на последно място от БСП посочват като мерки за бизнеса по-тясното му обвързване с външната ни политика с цел осигуряването на по-ефективен достъп до внос и износ на стоки, капитали и услуги.

„Възраждане“

В предизборната си програма от „Възраждане“ изрично са споменали, че е необходимо държавата финансово да стимулира индустриалния, малкия и средния бизнес в България, за да му помогне да се възстанови от кризата. Посочват, че трябва да се инвестира в току-що изгряващи и прохождащи компании, за да има по-голямо развитие на българската бизнес среда.  Допълнителна стъпка, която предлагат, е въвеждане на програма за завръщане на българите от чужбина. Идеята им е сънародниците ни да бъдат стимулирани да започнат бизнес в родината си, а не на чужда земя. Не на последно място от „Възраждане“ открояват идеята за преференциални данъчни облагания и като цяло обещават по-добри бизнес условия в България.

„Демократична България“

Последната партия, която според социологическото проучване ще успее да отвори вратата към бъдещото 48-мо Народно събрание, е „Демократична България“. Партията бележи като свои основни цели насърчаването и подкрепата на предприемаческата инициатива - единствен шанс за икономически растеж. Тя залага и на изграждането на конкурентоспособна икономика чрез реформи.

За да се случи всичко това, партията ще се фокусира върху няколко мерки - увеличаване на работната сила и усъвършенстване на уменията й чрез повишаване на квалификацията, разширен и разнообразен достъп до финансиране на нови компании, създаване на платформа за обучения за малки и средни предприятия, подпомагане на иновациите в ключови сектори (внедряване на нови технологии в малкия и среден бизнес), подкрепа за участието на жени на пазара на труда (с цел преквалификация след майчинство), осигуряване на бърз и лесен достъп до трудовия пазар за чужденци и не на последно място - проактивна политика, която да привлече стратегически инвеститори на територията на страната.

Повечето партии се въртят около едни и същи обещания. Разликата е в изразните средства – едните описват мерките накратко, другите – надълго и нашироко. Какво ще излезе от всички тези така добре сглобени предизборни програми, ще разберем съвсем скоро.

Според проучването на ,,Маркет линкс“ има много голяма динамика на развитие и може да се очаква всичко в изборния ден. Напълно е възможно и трите партии, намиращи се под 4-процентната бариера според социологическата агенция, да влязат в 48-ото Народно събрание. Това са „Има такъв народ“ на Слави Трифонов, „Български възход“ на Стефан Янев и „Изправи се България“ на Мая Манолова.

Александра Трифонова

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във