Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Как ще се отърве държавата от съдружието с Божков?

"Холдинг БДЖ“ и бизнесменът си партнират от години

S 250 26e63cef d4e8 496b 963e be92dca197b9
S 250 7d998347 cf2d 4b33 b0bc 997ff23d99ee

Вицепремиерът и министър на социалната политика Гълъб Донев обещава българския списък по закона "Магнитски" да бъде публикуван, когато ангажираните институции имат готовност за това. Но като знаем как действат институциите у нас, едва ли може да очакваме кой знае какви разкрития.

Впрочем държавата, освен че не е добър стопанин, не винаги знае и какво притежава. Преди година например тогавашният министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков съобщи по една от националните телевизии, че научил от медиите, че в "БДЖ Трансимпекс" АД държавната компания "Холдинг БДЖ“ ЕАД е в съдружие с обвинения в 18 престъпления Васил Божков. Тогава (на 11 юни) Върховната административна прокуратура е поискала от ведомството документи за работата и за финансово-икономическото положение на "БДЖ Трансимпекс“.

За разлика от министъра не са малко тези, които отдавна знаят за това сътрудничество с Божков. Разлиствайки 9-месечния отчет на "Холдинг БДЖ“ за миналата година (последният публично представен) можем да видим, че държавната компания има текущи задължения към асоциираното предприятие "БДЖ Трансимпекс“, в което е собственик на 35% от капитала - сума в размер на 90 000 лв., колкото са били и преди година. 

На практика последната официална публична информация за "БДЖ Трансимпекс“ е от 2017-та, когато делът на държавата в дружеството бе предложено за приватизация. През същата година, след извънредните избори, изпълнителният директор на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол - Емил Караниколов, се премести в креслото на министъра на икономиката. А с един от първите си актове правителството на ГЕРБ обяви, че спира приватизацията. Съответно - при встъпването си в длъжност Караниколов заяви, че по искане на премиера Бойко Борисов икономическото министерство е приготвило промените за спиране на приватизацията на акции и дялове, собственост на българската държава. Обособени части можело да бъдат продавани по предложение на Министерския съвет след решение на Народното събрание. А фокусът щял да бъде върху ефективното и прозрачно управление на държавната собственост и публично-частното партньорство.

Докато обаче се обсъждаха промените в Закона за приватизация и следприватизационен контрол, неочаквано Агенцията за приватизация насрочи 40-ти пореден централизиран публичен търг. Мястото на действие отново беше "БФБ-София" и нямаше кой знае какви изненади - в списъка бяха все познати имена със старите си проблеми (влошаващи се финансови резултати, слаб интерес и неясно бъдеще). Агенцията упорстваше и за пореден път се опитваше да пробута все едни и същи фирми, но пък цените пак бяха понижени.

В рамките на този търг държавата за пореден път се опита да излезе от съдружието "БДЖ - Трансимпекс" като беше предложен за продажба целият й дял от 35 процента. (Участието на държавния холдинг в капитала бе чрез апортна вноска от цехове за ремонт, машини и оборудване). Ставаше дума за 1 846 667 обикновени налични поименни акции с право на глас. Минималната цена за една акция бе свалена до 1 лв. (колкото е и номиналът й) или срещу 1 846 667 лв. всички книжа можеха да сменят собственика си. Припомняме, че на 37-ия централизиран публичен търг дружеството се продаваше при минимална цена на целия пакет от 3.32 млн. лв., но никой не го пожела.

Основната дейност на "БДЖ - Трансимпекс" е ремонт на вагони, локомотиви и други железопътни машини. Компанията притежава имот от 50 декара в северната част на София, близо до Централната гара, на който се намират нейните цехове. Капиталът й е 5.276 млн. лева. Мажоритарният дял държи "Адлер БГ" АД - свързано с Васил Божков. Иначе най-големият акционер има твърде широк предмет на дейност, в т.ч. вътрешна и външна търговия, предприемачество, маркетинг, инженерингова дейност, представителство и агентство. Капиталът му е 50 000 лв., като "Транс Нове" ЕООД държи 51% от книжата с право на глас, а "Трейнекс" АД има дял от 49 на сто.

Партньорството между БДЖ и фирмата на Васил Божков бе създадено с цел да поеме ремонта на целия влаков състав на държавния жп превозвач още през януари 2013 г., но нещата не потръгнаха от самото начало. Охлаждането на отношенията между властта и Божков замрази проекта и оттогава железниците търсят начин да излязат от съдружието.

Всъщност опитите за разтрогване на съвместния бизнес са от април 2012 година. Още тогава държавата обяви, че търси купувач за 1 846 667 броя обикновени налични поименни акции с право на глас, представляващи 35% от капитала на "БДЖ - Трансимпекс" АД. Сега, след публикуването на списъка със санкционирани лица и фирми по закона "Магнитски", е още по-съмнително, че някой може да прояви интерес към този дял, при това миноритарен, при този съдружник и в предприятие, което не работи.

В крайна сметка, какво прави тогава държавата, за да не се стоварят санкциите и срещу нея? Ще ликвидира ли съвместната фирма с Божков, ще национализира ли неговия дял или ще му го подари?

Facebook logo
Бъдете с нас и във