Банкеръ Weekly

Провидение

Как хубаво ни цакат с горивата

Къде са сега генералите Борисов и Танов и какво стана с проверките за картел и монополи в бизнеса?

Ефектът от пиар акцията на премиера Бойко Борисов и шефът на митниците Ваньо Танов съвсем избледня
S 250 53de29a5 c1fa 47ee 8929 63cf26be7e80
S 250 3c1c750a 34a7 421f 9dec 69678d7cd679

Забравете всички други сравнения и съпоставки и помислете върху това: От май досега цената на петрола (сорт Брент) е паднала с повече от 46 процента. От 67 долара на 36 долара за барел. Същото е сгромолясването и при сорта "Урал", който използва рафинерията край Бургас. Какво обаче се случва по бензиностанциите на същата тази компания, която е монополист на пазара - едновременно производител, дистрибутор, търговец на едро и на дребно? През май бензин А95 се продаваше за 2.28 лв. за литър, а дизелът вървеше по 2.35 лева. Днес същите тези горива се предлагат за малко под два лева за литър. Наистина, сега зареждаме по-евтино, но, обективно погледнато, понижението е само около 13 на сто. Или почти четири пъти по-малко, отколкото е поевтиняла суровината. Къде са сега обаче генералите Танов и Борисов и защо не обикалят телевизиите да разправят как са смъкнали цените за благото на народа?  От онази пиар акция през август (само преди 4 месеца) няма и помен. Никаква я няма и Комисията за защита на конкуренцията, с всичките й анализи и проучвания. Затова пък е добре известно, че "Лукойл" е най-големият данъкоплатец в България и управниците, независимо от партийната си принадлежност, имат боязън от него. Възползвайки се от това си положение, той пък спокойно може да определя тарифите на бензиностанциите, без да се съобразява с никого и с нищо.

Най-ясно се вижда как ни "цакат" бензинджиите, ако си припомним колко им плащахме в началото на годината. Тогава литърът бензин или дизел беше малко над 1.80 лв., петролът се търгуваше на нива от 45-50 долара за барел, а щатската валута бе 1.73 лева. Като обобщим, излиза, че на 1 февруари при цена на петрола 90.8 лв. (52.5 долара за барел по 1.73 лв.) плащахме по 1.88 лв. за бензина А95, а на 29 декември при цена на петрола 64 лв. (36 долара за барел по 1.78 лв.) ни взимат по 1.97 лв. за литър. И то при положение, че цените са такива от 10 декември и явлението не е моментно както бе през януари. Съответно разликата, която си прибират търговците само от крайната цена, без да споменаваме производствената, е 11 стотинки на литър. А всеки ден се продават стотици тонове горива. 

Ей така, за цвят, ще погледнем и какво е било положението в средата на юни 2014-а. Тогава петролът се търгуваше за около 115 долара на барел, което при съответния курс на долара (1.43 лв.) прави 164.45 лева - с 250% повече от днешната стойност от 64 лева. Но на колонките литър бензин и дизел струваха около 2.5 лева - с 25% повече от сега. Чиста аритметика!

Някои пак ще надигнат глас за акцизите и ДДС-то, само че тях ги имаше и преди година и не са променяни. Акцизът при дизела е 645 лв. за 1000 л, или приблизително 65 стотинки за литър. Безоловният бензин пък се облага със 710 лв. на 1000 литра. Данъкът добавена стойност също си е 20 на сто.

Мнозина вече сигурно са забравили онези 30 тона бензин, които през юни се разляха в защитената зона на езерото Вая край Бургас, и смутените закани на екоминистърката Ивелина Василева да наложи жестоки глоби на "Лукойл" заради нанесените върху природата щети? Тъй като обществената памет у нас трудно трае повече от три дни, ще е добре да си припомним тези събития. Защото неотдавна стана ясно, че компанията няма да плати и стотинка от наложената й "колосална" глоба от 9220 лв., тъй като Регионалната инспекция по околна среда е... допуснала куп грешки в процеса на производството. Всъщност дори всичко да беше изрядно и никой чиновник да не се би навел, въобще не си мислете, че "Лукойл" щеше да пожертва печалбата си заради екологията или току-така ще преглътне кражбите от продуктопровода си. Още през лятото бе задействана схема, по която всички тези разходи, колкото и дребни да са те за гигант като "Лукойл", да бъдат покрити от нашия джоб. Как ли? Ами през цените на бензиностанциите. Само седмица след аварията масовият бензин А-95 поскъпна с 4 стотинки, без да има каквато и да е обективна пазарна причина. Дори напротив - ако следвахме чисто пазарните принципи, горивото трябваше да поевтинее.

Информацията за движението на цените на петрола, щатския долар и за преработените нефтопродукти непрекъснато блика в интернет пространството, така че всеки може да си направи сметката. За улеснение обаче ще отбележим, че от началото на май до 18 юни бензиностанциите у нас не бяха променяли тарифите си и близо два месеца купувахме бензина по 2.29 лв. на литър. През този период нямаше съществени промени в цената на суровия петрол и котировките на щатската валута, но въпреки това горивата поскъпнаха. 

Накрая, но не по важност, от "Лукойл" винаги са обяснявали по-високите цени със старите си технологии за преработката на нефт, заради които от един тон суровина се получавали 700 кг продукти. Ама нали на 20 май бе пуснат в експлоатация изцяло новият комплекс за преработка, в който ще се оползотворява до 90 на сто от нефта. Компанията дори се похвали, че това ще увеличи производителността на рафинерията и ще я направи конкурентна на европейските пазари. Сега остава и вътрешните клиенти да усетят нещо от този иначе грандиозен проект. Въпросът е, че отнякъде трябва да се избие инвестицията от 1.5 млрд. щ. долара в новото съоръжение.

Facebook logo
Бъдете с нас и във