Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Кадрови тайфун лети към БДЖ

S 250 74dfcbdb c91e 4c85 8bf1 0d51c49fbe60

Състоянието на БДЖ през последните месеци е трагично. Постоянно липсват локомотиви и вагони, все по-голям процент от Графика за движение на влаковете не се изпълнява, закъсненията и отменянето на пътнически композиции са масови явления. Дори и счетоводните трикове не могат да скрият влошаването на финансовите показатели в държавната железница.

Такива са констатациите на новото ръководство на Министерството на транспорта и съобщенията за 3-те седмици, откакто пое управлението на бранша.

Все неща, за които „БАНКЕРЪ“ многократно писа. И за да не ни обвини някой в политически, личностни или някакви други пристрастия – ще се обърнем към цифрите и фактите. А когато фактите говорят – и политическите богове мълчат, нали?

Официалната справка показва, че напоследък по 15-18 броя тягов подвижен състав (локомотиви или мотриси – бел. авт.) и до 45 вагона не достигат дневно на „БДЖ – Пътнически превози“ за изпълнение на графика за движение (Таблица 1). При това причината не е в значителното увеличение на пътниците. Ще припомним, че въпросният график влезе в сила през декември 2021 г., а и по някои направления влаковете се движат полу- или напълно празни.

Още преди няколко месеца обърнахме внимание, че проблеми с моноблоковете (стоманените колела на локомотивите) изваждат постоянно от строя от 5-6 до 9 „Сименс Смартрон“ – т.е. около и над половината от новозакупените и доставени само преди около година и половина 15 модерни локомотива. И тези проблеми възникват не заради ниското качество на моноблоковете на „Сименс“, а поради лошото управление и лошата организация на доставките на резервни части.

Пак според официалната статистика на "БДЖ - Пътнически превози" недостигът на тягов подвижен състав през последните 9 месеца се е увуличил над 10 пъти: от 1-2 броя среднодневно, отчетено по месеци, в края на миналата година – до 15 броя към края на втората десетдневка на август 2022-ра (Таблица 2). От нея ясно се вижда, че бившият министър Николай Събев поема транспорта и конкретно жп компанията с недостиг от само един локомотив или мотриса среднодневно, но с излишък от почти 32 вагона. И след неговото ръководство и назначения на отдавна пенсионирани и други „експерти“ – се стига до днешния крещящ недостиг от над 15 локомотива или мотриси среднодневно, а излишъкът от 32 вагона се е трансформирал в недостиг на 24 вагона.

Следствието за пътниците от тази ситуация е, че от декември насам закъсненията на влаковете са скочили над три пъти:


  • от 494 минути (малко над 8 часа) от начална гара през декември 2021 г. – на 1509 минути (малко над 25 часа) през юли 2022 г. и от 900 минути (15 часа) в крайна гара през декември 2021-а – на 2868 минути (почти 48 часа) през юли тази година.

Крайният резултат е, че изпълнението на графика за движение се влошава от 94.01% - едно средноевропейско постижение според някои железничари, до 82.32%, което прави компанията първенец по закъснения не само в Европа.

Проблемът на БДЖ обаче не са единствено пътническите превози.

Пак според безпристрастната статистика пазарният дял на „БДЖ – Товарни превози“ пада от 53% в средата на миналата година – на 45% в средата на 2022-ра. И тези 8 процентни пункта са завладени от бурно развиващите се частни жп превозвачи, където се мисли за привличането на клиенти, а не за запазване на управленски длъжности с цената на угодничество пред министъра.

В последна сметка, както научи "БАНКЕРЪ", изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ“ инж. Ангел Стоянов и управителите на "БДЖ - Пътнически превози" и "БДЖ - Товарни превози" инж. Ивайло Георгиев и инж. Християн Кръстев ще бъдат освободени до няколко дни. Още в края на миналата седмица те били привикани на "спявка" от новоназначения служебен зам.-министър на транспорта Красимир Папукчийски.

Впрочем зад предстоящите смени могат да се търсят и други, чисто политически причини. За никого в транспортното министерство и в железниците не бе тайна, че на практика бившият министър Николай Събев беше „отдал“ управлението на жп транспорта „на концесия“ на бившия варненски депутат от БСП и председател на Комисията по транспорт и съобщения в 47-ото Народно събрание Борислав Гуцанов. По информация от достоверни източници почти всички назначения са правени по негово настояване – и едва ли случайно  – основно на хора, свързани с БСП, Варна и региона. 

Та явно не само обемните и финансовите показатели на двата жп превозвача, а и самата политическа обстановка вече изисква разчистване в държавната железница.

Що се отнася до спешните мерки за справяне с положението с недостига на вагони и локомотиви – очакваме да ги научим в най-скоро време. Част от тях трябва да е и бързото приключване на договора за модернизация на 15 вагона във „ВЗ - Интерком“, Дряново, който "блокира" при управлението на Николай Събев и хората му.

Белчо Цанев

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във