Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Качват "Струма" на мегамост

Ако магистрала "Струма" не бъде завършена до 2022 г., ще се наложи държавата да върне над 1.5 млрд. лева на Европейската комисия

Компанията "Пътпроект 2000" печели конкурса на Агенция "Пътна инфраструктура" за изработването на разширен идеен проект и парцеларен план за строителството на участъка от магистрала "Струма" между Крупник и Кресна. Предложението предвижда преминаването през Кресненското дефиле в посока от София към Гърция да става по стария път, който в момента е двупосочен, но с нов обход на Кресна. По нов път - с проектна скорост до 90 км/ч, ще се движат автомобилите от Кула към столицата. По това трасе ще бъде изграден изключително сложен виадукт над река Влахинска. Дължината му ще е 740 м, а най-високата му точка от нивото на реката ще е 110 метра. По този начин той ще стане най-високият в страната след виадукта "Бебреш" на магистрала "Хемус". Освен него за прекосяването на Кресненското дефиле са предвидени още седем тунела, 28 пътни съоръжения и три връзки с околните села.

Прогнозната цена за изграждането на 24-километровата отсечка между Крупник и Кресна и близо 5.5 км обход на Кресна е около 730 млн. лв. без ДДС и строителството й ще отнеме най-малко четири години.

За наградния фонд от 2.5 млн. лева се състезаваха две оферти - тази на победителя "Пътпроект 2000" и на "Пътпроект" ЕООД. Те са били оценявани анонимно по 15 критерия. Победителят е събрал 93.278 точки и ще получи 85% от наградния фонд на конкурса. Предложението на "Пътпроект" е с 89.859 точки и ще вземе 10% от наградния фонд.

Според обясненията на членовете на оценителната комисия, класираната на първо място компания е спечелила конкурса с иновативност - с решението за премостването на планината, което е второ по сложност в световен мащаб, както и с предвидената интелигентна транспортна система за управление на трафика, на което залага Европейският съюз.

След избора на новото трасе предстои да бъде направен доклад за оценка на въздействието на околната среда, да се изработи техническият проект и да се обяви търгът за избор на строител или строители. Наличието на готов идеен проект обаче не означава, че пътната агенция ще го използва изцяло - възможно е да бъдат взети и само части от него. Все пак времето за градежа е изключително дефицитно, защото ако магистрала "Струма" не бъде завършена до 2022 г., ще се наложи държавата да върне над 1.5 млрд. лв. на Европейската комисия. Аутобанът се строи с европейски средства от оперативната програма "Транспорт" и през предишния програмен период бяха построени общо 68 км за 530 млн. лева. През този трябва да бъдат доизградени оставащите 73 км за близо 1.6 млрд. лева.

Facebook logo
Бъдете с нас и във