Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Кабинетът отново слага "Летище Пловдив" на сергията

Правителството одобри откриването на процедура за концесиониране на летище Пловдив

С решението на министъра на транспорта се утвърждава обявлението за откриване на процедурата и документацията за концесията. Чрез възлагането на концесия на летище Пловдив се цели да бъде привлечен финансово стабилен инвеститор с опит в управлението, експлоатацията и развитието на летища. По този начин ще бъде гарантирано
бъдещето развитие на аеропорта. Концесията ще спомогне за подобряване на съществуващата летищна инфраструктура, достигане на заложените международни стандарти и категории, трансфер на управленско ноу-хау, генериране на трафик и развитие на търговските дейности в региона.

Като специфични цели са посочени изграждането на нов модерен карго терминал, както и създаването на предпоставки за допълнително развитие на летищната инфраструктура, за да може да се обслужват съвременни самолети с голям полезен товар. 

Последният опит за концесионирането на летището пропадна. Тогава оферти подадоха само два претендента  – обединение начело с китайската „Хайнан“ и местен консорциум, съставен от "Тракия икономическа зона" и транспортната компания ПИМК. Стигна се до сключване на договор с "Хайнан", но се отказа в последния момент, пропускайки крайните срокове за приключване на сделката.

След провала на процедурата интерес прояви единствено пловдивската община. И градската управа обаче направи крачка назад, тъй като държавата загуби на втора инстанция делото за перона на летището. Страни по делото са държавното дружество „Летище Пловдив“ ЕАД и частното „Летище Пловдив“ АД. 

Делото за собствеността на 100-те декара от активите на Летище Пловдив бе отложено заради отвод на адвокати на частното дружество. Съдебната сага между държавата и компанията е още от 2015 година. Тогава летището спира да плаща наема от 20 000 лева на месец за ползване на перона и другите сгради, собственост на дружеството.

Стартът на делото се очаква през месец май. 

Според юристите на областна администрация перонът е влязъл неправомерно в активите на „Летище Пловдив“ АД, още повече, че той е върху държавна земя. Всъщност въпросното дружество е уникална партньорска конфигурация. Още през 1995-а държавата апортира в него сгради и техника и първоначално нейното участие бе 55 %, но три години по-късно делът й се стопява на 36 на сто. С вдигането на капитала нейните акции стават все по-малко и от мажоритарен акционер тя се превръща в миноритарен.  

Новото дружество "Летище Пловдив” ЕАД пък години наред плаща наем за складовете и перона, докато в един момент държавата решава, че всичко това е нейна собственост и започва да води дела.

Междувременно през 2009-а перонът бе разширен значително от държавната фирма с четири нови стоянки за самолети. Окръжният съд обаче не само отхвърли жалбата й, но на практика определи, че и разширението трябва да е в ръцете на частниците. Тъй като те са носител на правото на собственост на перона за цялата му площ от 109 182 кв.м., включваща стара и нова част. Сега, ако и последната съдебна инстанция постанови, че перонът и складовете са собственост на „Летище Пловдив” АД, може да се стигне до ситуация държавната компания изобщо да няма достъп до тях.

Facebook logo
Бъдете с нас и във