Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЖП проекти под звуците на сиртаки

Българо-гръцките отношения, които през последните години се развиват на приливи и отливи, отново са в горещата си фаза.  Въпреки че вътрешните проекти в жп сектора трудно се реализират, в Кавала беше подписан Меморандум за разбирателство между България и Гърция за развитието на железопътната връзка "Солун-Кавала-Александруполис-Бургас-Варна-Русе". Подписите си под документа поставиха транспортните министри Ивайло Московски и Христос Спирдзис.

Меморандумът регламентира подготвителните работи и съвместното управление на транспортния коридор, който ще се нарича "Sea2Sea" (от море до море). Мащабният проект предвижда свързването на река Дунав, Черно и Егейско море със скоростен железопътен коридор, като ще бъдат развивани и пристанищата по този маршрут - Солун, Кавала, Александруполис (с железопътна връзка през Свиленград), Бургас, Варна и Русе, които са част от основната ТЕН-Т мрежа (трансевропейската транспортна мрежа). Така ще се осигури и пряк път до осемте държави по поречието на река Дунав. Освен това чрез Паневропейския транспортен коридор №7 (по втората по дължина река в Европа) и чрез речния канал Рейн-Майн-Дунав ще се осъществи връзка между Северно и Черно море. Някои експерти изтъкват, че така ще се отвори и директен път на Гърция към руските пазари.

Изпълнението на "Sea2Sea" предполага изграждането на двойна електрифицирана жп линия с внедрена ERTMS система за управление на железопътния трафик. По предварителни данни проектът ще струва над 5 млрд. евро, а българската страна ще трябва да извади около 1.07 млрд. евро. Намеренията са транспортните съоръжения да бъдат изградени за около десет години.

Според подписания меморандум ще се създаде съвместна проектна компания, чрез която двете държави да кандидатстват за финансиране от Европейската комисия по плана Юнкер. Очаква се начинанието да предизвика интереса на Европейската инвестиционна банка, както и на други големи кредитни институции. За уточняване на модела, по който да се създаде дружеството, предстои среща с еврокомисаря по транспорт Виолета Булц

С изграждането на трасето ще се постигне мултимодалност чрез комбиниране на пътен, железопътен, морски и речен транспорт. Освен това проектът е с висока добавена стойност и може да привлече големи инвеститори от Близкия и Средния Изток, Китай, Русия и други големи пазари.

Идеята за подобен коридор не е нова. За пръв път тя беше лансирана през август 2016-а. През март тази година получи подкрепата на служебното правителство на Огнян Герджиков, а през юли бе одобрена и от кабинета "Борисов-3". Според премиерите на Гърция и България бъдещата жп връзка е важна не само за двете страни, но и за целия регион. Алексис Ципрас и Бойко Борисов са обсъдили и възможността към проекта да бъдат привлечени още Румъния и Сърбия - такъв вариант ще се обсъжда през октомври.

За последните десет години са отчетени 3.689 млрд. евро нетни преки чуждестранни инвестиции от Гърция, с което южната ни съседка се нарежда на трето място по този показател. По думите на изпълнителния директор на Гръцкия бизнес съвет у нас Минко Герджиков има интерес от гръцки фирми да инвестират в Югозападна България, а и изобщо у нас. Първо, защото сме близка локация, второ, заради допълнителните възможности, които можем да им предложим, а също и поради лесния достъп до единния европейски пазар. В икономическото министерство вече бил внесен общински проект за обособяване на индустриална зона в Сандански и държавата може да го подкрепи, ако има потенциал за навлизане на нови инвестиции в региона, обясни заместник-министърът на икономиката Александър Манолев.

Facebook logo
Бъдете с нас и във